بازی دوسرباخت رابطه های پوشالی

تسلیم شدن در برابر وعده های دروغین مردانه مانند گام گذاشتن روی یک سرسره است که وقتی از آن سرازیر شدی در چشم برهم زدنی خود را در انتهای مسیر می بینی. انتهایی که گاهی جنایات خونینی را رقم می زند. تداوم فشار روحی از طرف زنان و اصرار بر پایبندی به رابطه های پوشالی مانند اهرمی این رفیق های نیمه راه را تحت فشار قرار می دهد تا به دور این گردونه باطل خاتمه داده و به وعده خود عمل کنند. غافل از این که نه علاقه ای است و نه قول و قراری! اینجاست که مرد مبادا از این که آبرویش برود و کیان خانواده اش به خطر بیفتد به هر ریسمانی چنگ می زند تا طعمه فریب خورده اش را از سر راهش بردارد.
تیترهایی مانند «پایان رابطه پنهانی در جنایت خاموش» و گزارش های مشابه دیگر این روزها در صفحات روزنامه بسیار به چشم می خورد و یک زنگ بحران است.
باید دید چه چیزی باعث وقوع این جنایات شده و اصلاً چرا باید با آغوش باز از چنین وعده های دروغینی استقبال کرد.
با مروری بر این قتل های مشابه دیده می شود مردان با آگاهی و برخی اوقات با شکست عاطفی در زندگی شان سراغ دختران یا زنان تنها می روند و حتی وعده ازدواج می دهند و وقتی این زنان و دختران به نقطه ای می رسند که آنان را تکیه گاه خود دانسته و وابستگی شدیدی به آن ها پیدا می کنند زندگی نخست خود را مهم تر دانسته و تا جایی پیش می روند که زنان آن ها را تهدید به افشاگری نزد همسرانشان، محیط کار یا بستگان می کنند و همین جاست که سناریوی قتل کلید می خورد.
در واقع برخی از مردان که در پس ذهن شان پلیدی و پلشتی وجود دارد با انواع مزاحمت ها سعی می کنند زنان ساده لوح را با دادن وعده ازدواج فریب دهند. آن ها چهره واقعی خود را پشت نقاب هایی دروغین پنهان می کنند و مانند عنکبوتی تار خود را می تنند و منتظر طعمه ای می مانند تا در تارهای درهم تنیده اش گرفتار شوند.

دکتر صمدی راد
دکتر صمدی راد

دکتر انور صمدی راد آسیب شناس اجتماعی با نگاهی متفاوت به بررسی ابعاد مختلف این پدیده پرداخته و می گوید:
فراز و نشیب های اجتماعی، عدم دسترسی به امکانات و شرایط مالی و اجتماعی برای تشکیل خانواده، رشد چشمگیر آمار طلاق و افزایش زنان مطلقه، بالارفتن سن ازدواج، نابسامانی خانواده و اعتمادهای نابجا به روابط اینترنتی باعث شده برخی زنان از کانال های مختلفی به دنبال رویاهایشان باشند. در چنین وضعیتی حتی اگر نگوییم آنان حاضرند سریع ترین و ساده ترین راه را برای ازدواج انتخاب کنند، اما گسستگی های خانواده و نداشتن پیوند عمیق با اعضای خانواده باعث می شود این قشر آسیب پذیر به روابط خاصی روی بیاورند با این تصور که انتخاب مناسبی صورت گرفته غافل از این که برخی از مردان فرصت طلب با دروغ و نیرنگ آنان را فریب می دهند.
این گونه زنان به امید ازدواج و تشکیل زندگی به یک رابطه دروغین دل خوش کرده و در دامی گرفتار می شوند که گاهی راه گریزی برایشان باقی نمی ماند و دست به دامن انواع تهدیدها می شوند.
این آسیب شناس ادامه می دهد وقتی مرد در چنین حالتی احساس خطر می کند و آبرو و حیثیت خود را زیر سوال می بیند و متوجه می شود با زندگی اش بازی شده و لطمه می خورد، بسته به میزان شعور فرهنگی به ترفندهای پلید و جنایتکارانه روی می آورد تا به نوعی از شر کسی که به قول معروف به آن ها پیله کرده، خلاص شود. چنین مردانی که با دادن وعده دروغ ازدواج با دختران و زنان تنها طرح دوستی می ریزند، در پاسخ به عملکردشان می گویند نمی خواستیم همه زندگی مان را از دست بدهیم. او می خواست زندگی ام را از من بگیرد و خانواده و بچه ام را قربانی خواسته خود کند و موقعیت اجتماعی و مالی من را از آن خود کند به همین خاطر مجبور شدم به هر ترتیبی از مزاحمت های او رها شوم.
دکتر انوری در این باره می گوید: بعد از این که چنین زنانی متوجه دروغ های مردانه می شوند، تهدید هایشان شروع می شود. گاهی آن ها با سازش از زندگی یکدیگر کنار می روند، گاهی در دادگاه شکایت می کنند و گاه با یک
    ترازوی نامتعادل در سرمایه گذاری عاطفی   

دکتر منفردپویا روانشناس شخصیت می گوید: نخستین عاملی که باعث می شود مردان با وعده های دروغ برای ازدواج و تشکیل زندگی مشترک زنان را فریب دهند به تنوع طلبی آنان مربوط می شود. مردان برخلاف زنان در ارتباطات عاطفی خود چندان به سرمایه گذاری عاطفی اهمیت نمی دهند، به همین خاطر درست زمانی که دوره تنوع طلبی در مرد تمام می شود سرمایه گذاری عاطفی در زن شروع می شود.
متاسفانه برخی زنان تصور می کنند مردانی که با وعده وعیدهای دروغ آنان را به ازدواج امیدوار می کنند مرد رویا هایشان بوده و حتی به وعده هایشان عمل خواهند کرد. این در حالی است که هرچند اگر مردان در ارتباط اولیه خود احساس نارضایتی کنند ولی باز به آن پایبندی دارند و همه سرمایه گذاری عاطفی شان در خانواده اول انجام می پذیرد و بقیه زنان که سر راهشان قرار می گیرند مهمانانی بیش نیستند.
دکتر منفردپویا معتقد است این مساله باید در جامعه اطلاع رسانی شود تا زنانی که وارد این ارتباط می شوند، بدانند عمر این ارتباط کاملاً کوتاه بوده و شاید بیش از یک ماه یا یک سال طول نکشد.
«اسکو فرون» نظریه پرداز، عمر دوران شیفتگی را کوتاه می داند. او معتقد است دوران شیفتگی تا شش ماه طول می کشد و بعد از پایان آن زن جدید معنایش را برای مرد از دست می دهد، درست زمانی که این دوره برای مرد تمام می شود زن وارد مرحله صمیمیت می شود، در حالی که مرد سرمایه گذاری عاطفی نکرده و آیتم های ازدواج را در نظر نگرفته است چون او این ارتباط را موقت و گذرا می داند با رفتار ها و کردارش هر کاری می کند تا ارتباطش به نقطه پایان برسد، این در حالی است که زن سرمایه گذاری عاطفی کرده و هر نوع پایانی با شکست عاطفی وی همراه است.
    
    زبانه های آتش انتقام
این روانشناس شخصیت با اشاره به این که شکست عاطفی دارای مراحلی است، گفت: در مرحله نخست زن شکست را انکار می کند، انکار او ادامه خواهد یافت تا این که دست از تلاش کشیده و دچار خشم و افسردگی می شود و آتش انتقام در وجودش شعله می کشد.
چنین فردی یا از خودش انتقام می گیرد یا برای طرف مقابل نقشه های مختلفی می کشد. زبانه های تند آتش انتقام زمانی خانمان سوز می شود که فرد دچار اختلال شخصیت باشد. وجود اختلال شخصیت انتقام را سخت تر و شدید تر می کند. او با چهره ای حق به جانب همه توانش را به کار می گیرد تا طرف مقابلش را از بین ببرد. ضربه روحی و اقدام به قتل شدید ترین نوع انتقامی است که این گروه شکست خورده انتخاب می کنند. زنان زمانی که متوجه می شوند ازدواجی در کار نیست و باید بی خیال این رابطه شوند به خاطر شکست عاطفی با قسمت هیجانات مغز تصمیم گیری می کنند، در این تصمیم گیری ها منطق درگیر نیست و حساب دو دو تا چهار تا مفهومی ندارد.
    چرا وعده دروغ؟!
دکتر منفردپویا درباره علل این وعده های دروغین می گوید: در دوران شیفتگی دریچه های مغز مردان بسته می شود و با ترشح هورمون اکسی توسین قول و قرار های دروغ می دهند اما بعد از پایان دوره شیفتگی زمانی که آتش عشق پوشالی فروکش می کند و نمی تواند جای عشق اولیه را بگیرد، او تلاش می کند راه پایانی بیابد.
این روانشناس شخصیت به ماجرای جالبی در این باره اشاره کرد و اظهار داشت: مردی حدود ۴۰ ساله و مدیر یک شرکت معتبر سرانجام پس از ماه ها تلاش موفق شده بود با قول و قرارهای دروغ و امید به ازدواج، زن تنهایی را به خود علاقه مند کند. وی در جلسات مشاوره خود گفت: می خواهم پیش از آن که همسرم متوجه این رابطه شود از شرش راحت شوم زیرا وی اصرار بر ازدواج دارد و می خواهد به قولی که داده ام، عمل کنم. این مرد ادامه داد به نظرم سطح فکر این زن خیلی پایین است حالامن یک چیزی قبلاً گفته ام ولی مجبور نیستم به آن عمل کنم. او باید بپذیرد این دوره تمام شده و نباید مزاحم زندگی من و همسرم شود. در ضمن دیگر به خاطر تهدید هایش کارد به استخوانم رسیده و ممکن است کار دستم بدهد.
مردان تصور می کنند این نوع تهدید ات زنان همه از روی هیجانات بوده و چندان آن را جدی نمی گیرند حتی گاهی وارد بازی می شوند و طرف مقابل را وارد رویای دیگری می کنند تا بتوانند به آرامی از زیر بار این مساله شانه خالی کنند. آنان وقتی هرلحظه احتمال می دهند همسرشان پی به قضیه خواهد برد بهترین راه را پاک کردن صورت مساله می دانند و وقتی راه حل منطقی به نظرشان نمی رسد، نقشه قتل وی را طراحی می کنند. البته در این میان برخی زنان با علم بر این که مرد رابطه خودش را از همسرش پنهان کرده با هدف پایان دادن به خوشی های او مستقیم یا غیر مستقیم به وی ضربه می زنند. آن ها با اعلام خبر رابطه پنهانی شان و با هدف ایجاد درگیری در خانواده مرد مورد علاقه شان درصدد انتقام برمی آیند تا بلکه به یک آرامش موقت برسند. آری این بازی برد و باخت ندارد و هر دو طرف باید با نتیجه باخت از بازی کنار بکشند.

 روزنامه ایران، شماره ۵۴۷۴ به تاریخ ۸/۷/۹۲، صفحه ۱۳ (ایران شوک)