باید توجیهات درباره عملکرد ناموفق مقابله با گدایان را شنید

یک استاد مددکاری با اشاره به اینکه تعداد متکدیان روز به روز در حال افزایش است، گفت:‌ باید توجیهات سازمان‌های مرتبط با گدایان درباره عملکرد ناموفق آن‌ها را شنید.

انور صمدی‌راد در گفت‌‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم‌، در خصوص وضعیت تکدی‌گری در جامعه و راهکارهای کاهش آن، اظهار داشت: وضعیت کنونی جامعه در این زمینه یا نشان می‌دهد سازمان‌های مرتبط با این موضوع کار خود را بلد نیستند یا افراد بدون صلاحیت در آنها فعالیت می‌کنند که هر روز شاهد افزایش تعداد متکدیان بر سر چهارراه‌ها هستیم.

وی ادامه داد: ما به عنوان کارشناسان موضوعات اینچنینی، بارها و بارها در جلسات متعدد با ارائه تحقیقات و پژوهش‌های خود راهکارها را ارائه کرده‌ایم اما مسئولان باید جواب بدهند که چرا وضعیت بهبود پیدا نکرده است. باید توجه کرد که بخشی از موضوع تکدی‌گری به مسائل فرهنگی و بخشی از آن به مسائل اقتصادی برمی‌گردد، چرا باید فردی که چهار ستون بدنش سالم است این راه را برای کسب درآمد خود انتخاب کند؟ چرا این افراد گدایی را به کارهای دیگر ترجیح می‌دهند؟

این استاد مددکاری همچنین گفت: مردم توجه کنند که کمک پولی به گدایان فقط بد‌آموزی دارد و فرد را بیشتر به این شیوه سوق می‌دهد در صورتی که در فرهنگ برخی شهرها گدایی ننگ بوده و با ساماندهی فعالیت‌های خیرخواهانه سیمای شهر را از این پدیده مذموم پاک می‌کنند و کانال کمک را از طریق موسسات خاصی قرار داده‌اند.

وی افزود: نکته قابل تامل این است که مسئولان شهری، نیروی انتظامی، سازمان‌های حمایتی مثل بهزیستی، کمیته امداد و سایر سازمان‌های مرتبط نیز هر روز در سطح شهر شاهد پدیده تکدی‌گری هستند اما به واقع چرا این موضوع به قوت خود باقی است و کار اجرایی آن موفق نیست؟ متاسفانه برخی از این افراد توسط عده‌ای دیگر به صورت سازمان‌یافته این کار را انجام ‌می‌دهند لابد آنقدر درآمد بالاست و سود دارد که روزانه افراد را بر سر مکان های خاص برای گدایی می‌گذارند.

صمدی‌راد تصریح کرد: باید توجیهات سازمان‌های مرتبط در مورد عملکرد ناموفق آنها را شنید و اینکه چرا گدایان هر روز بیشتر از روز قبل می‌شوند اما نمی‌توان از مردم انتظار داشت وقتی یک انسان را در شرایط نامناسب محیطی می بینند به وی کمک نکنند البته که کمک نکردن مردم شاید سهمی در کاهش آنها داشته باشد اما چطور است که شهرداری برای گذاشتن یک آجر روی برای حریم کوچه و خیابان سریع عکس‌العمل نشان می‌دهد اما کودکان متکدی را در شهر نمی‌بیند؟

وی در پایان گفت: همانطور که قبلا نیز گفتم متولیان این امر از جمله شهرداری، وزارت کشور، وزارت کار، بهزیستی و کمیته امداد باید راهکارهای ارائه شده از سوی کارشناسانی که سال‌ها در این حوزه تحقیق کرده‌اند را اجرا کنند در غیر اینصورت وضعیت تکدی‌گری فرقی نمی‌کند.