با حقوق نابینایان آشنا شده و احترام بگذاریم

به نام خالق نیکی ها

 

(پیام انجمن مددکاران اجتماعی ایران به مناسبت روز جهانی عصای سفید)

(با حقوق نابینایان آشنا شده و احترام بگذاریم) 

پانزدهم اکتبر مصادف با بیست و سوم مهر ماه سال ۱۳۹۱ مصادف با« روز جهانی عصای سفید» است.این روز در سال ۱۹۵۰ در جلسه مشترک یونسکو و شورای جهانی نابینایان نام گذاری شده است تا از این طریق زمینه توجه بیشتر به حقوق نابینایان فراهم گردد. انجمن مددکاران اجتماعی ایران ضمن تبریک این روز به نابینایان کشور و همه دست اندرکاران فعال در عرصه خدمت رسانی به نابینایان در بخش های دولتی و غیر دولتی و سپاسگزاری از اقدامات انجام شده انتظار دارد:

۱-    در باز نگری قانون جامع حمایت از حقوق معلولان  به گونه ای عمل شود که بتواند پاسخگوی نیاز ها و حقوق همه معلولان از جمله نابینایان در کشور بوده و ضمانت اجرای آنها لحاظ گردد.

۲-    مجلس شورای اسلامی بویژه کمیسیون اجتماعی با همکاری دستگاه های مرتبط تصویب قانون عصای سفید در مجلس شورای اسلامی را پیگیری نماید.

۳-   زمینه حضور مستقل نابینایان در عرصه های اجتماعی از طریق مناسب سازی محیط فراهم گردد.آنان حق دارند از پیاده روها،خیابان ها،اماکن تفریحی و مذهبی،هتل ها و ..مثل سایر مردم استفاده کنند.

۴-     امکان استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی برای نابینایان به نحو مناسب فراهم گردد.

۵-     از حقوق نابینایان در قبال تضییع کنندگان اعم از دستگاه های دولتی یا غیر دولتی دفاع شود.

۶-    برخورداری از تسهیلات  وامکانات لازم برای آموزش برای همه نابینایان در تمام نقاط کشور(شهری و روستایی) فراهم گردد.

۷-   صنایع وکارخانجات مرتبط با تولید وسایل کمک توانبخشی برای نابینایان حمایت جدی شوند تا کالاهای با کیفیت مناسب را تولید کنند.

۸-   برای پذیرش اجتماعی نابینایان در جامعه با بهره گیری از تمام ظرفیت ها اطلاع رسانی مناسب شده تا مردم ضمن آشنایی با حقوق آنان از توانایی های شان مطلع گردند.

۹-     قوانینی که در زمینه اشتغال معلولان از جمله نابینایان تصویب شده است در اجرا مورد توجه قرار گیرند.

۱۰-    زمینه مشارکت تشکل های غیر دولتی در سیاستگزاری های کشور در زمینه نابینایان فراهم گردد.

۱۱-   توانایی های معلولان از جمله نابینایان را باور کنیم و در جهت تقویت این توانایی ها بکوشیم  و نگاه ترحم آمیز به آنان نداشته باشیم.

                      سید حسن موسوی چلک

       رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران

                        ۲۲ مهر ۹۱