بدون مشارکت مردم، کرونا با ما خواهد ماند

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با بیان اینکه بدون مشارکت مردم و بدون رعایت نکات پیشگیری همچنان کرونا با ما خواهد ماند، گفت: اگر خود، خانواده و اطرافیانمان را دوست داریم، از رفتارهایی که می‌تواند شیوع این بیماری را تشدید کند پرهیز کنیم.

سیدحسن موسوی چلک در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه نباید مسئولیت اجتماعی را محدود به بحران کرد، گفت: زمانی که بحرانی ایجاد می‌شود، انتظار می‌رود که مردم مشارکت بیشتری برای مدیریت بحران، پیشگیری و حمایت از افرادی که درگیر آن بحران می‌شوند، داشته باشند.

وی با بیان اینکه ویژگی ویروس کرونا عمدتا مبتنی بر پیشگیری است، افزود: بخشی از استراتژی‌های انتخاب شده در این زمینه به صورت فردی (استفاده از ماسک، شستشوی دستها و…) و بخشی به صورت جمعی (مانند فاصله‌گذاری‌های اجتماعی) است. در چنین شرایطی انتظار می‌رود که حتی اگر مردم گلایه‌هایی هم دارند در راستای پیشگیری از این ویروس، اقدامات لازم را انجام دهند، به این معنی که پروتکل‌های بهداشتی را به صورت فردی رعایت و دیگران را نیز برای رعایت پروتکل‌ها تشویق کنند.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران ادامه داد: همچنین افراد می‌توانند به کسانی که توانایی تهیه اقلام بهداشتی را ندارند به طرق مختلف کمک کنند. علی رغم اینکه سازمان‌های دولتی در این راستا اقدامات و کمک‌هایی انجام می‌دهند، اما باز هم ممکن است دولت توانایی تامین همه این نیازها را نداشته باشد، لذا در این بخش مردم می‌توانند به صورت فردی در این راستا کمک‌هایی داشته باشند. بنگاه‌ها نیز می‌توانند بخشی از مسئولیت اجتماعی را از طریق حمایت از گروه‌های خاص مانند کودکان کار، سالمندانِ تنها و… ایفا کنند.

موسوی چلک تصریح کرد: مهم این است که همه ما به این نتیجه برسیم که بدون مشارکت مردم و بدون رعایت نکات پیشگیری همچنان کرونا با ما خواهد ماند و مجبوریم هزینه‌های انسانی و مادی مختلفی را بپردازیم. چه بسا طولانی شدن این شرایط حتی مشکلات دیگری را برای این کشور به وجود بیاورد.

وی یادآور شد: فراموش نکنیم که هیچکس مصون از این ویروس نیست و اگر جایی دچار آتش‌سوزی شود، دود آن به چشم همه می‌رود. پس تا به این نقطه نرسیدیم مسئولیت خود را در قبال خود، خانواده و جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم ایفا می‌کنیم.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی در ادامه به سفرهای نوروزی در ایام کرونا اشاره کرد و گفت: اگر خود، خانواده و اطرافیانمان را دوست داریم، از رفتارهایی که می‌تواند شیوع این بیماری را تشدید کند پرهیز کنیم که سفرهای نوروزی یکی از راه‌های انتشار این ویروس است؛ لذا باید نوروز امسال را هم در خانه بمانیم. گرچه سخت است اما هیچ چیز مهم‌تر از سلامتی نیست؛ سلامت دارای دو پایه خود مراقبتی و مهربانی است.

انتهای پیام