برای گسترش دیده‌بانی اجتماعی به همکاری های گسترده نیاز داریم

تهران- ایرنا- رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با تاکید بر لزوم تقویت موضوع دیده‌بانی اجتماعی جهت تقویت عدالت و همبستگی اجتماعی گفت: لازم است که برای گسترش دیده‌بانی اجتماعی، همه اقشار جامعه همکاری‌های گسترده‌ای با یکدیگر داشته باشند.

سید حسن موسوی چلک روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: اعتقاد ما در حوزه مددکاری اجتماعی این است که حوزه دیده بانی اجتماعی موضوعی مهم و جدی است و نباید از آن غفلت کرد. نتیجه دیده بانی اجتماعی باید به ما کمک کند به سمت توسعه و همبستگی اجتماعی حرکت کنیم. باید مسئولیت پذیر باشیم و در مقابل وظایفی که داریم به درستی ایفای نقش کنیم.

وی تاکید کرد: باید نظارت کننده و ارزیابی کننده و البته مطالبه گر اجتماعی باشیم که در این میان دیده بانی اجتماعی یکی از فرصت های مطالبه گری و نظارت بر چگونگی انجام وظایف و مسئولیت ها تلقی می شود. شهروندان در برابر یکدیگر و دولت وظایفی دارند و دولت نیز در مقابل شهروندان وظایفی دارد.

موسوی چلک یادآور شد: پژوهشگران و اساتید دانشگاهی، انجمن ها و سازمان های غیردولتی، اصحاب رسانه، تشکل های محلی، مردم و دستگاه های ناظر که وظیفه دیده بانی اجتماعی دارند، می توانند در مسیری که برای دیده بانی اجتماعی انتخاب می کنیم، ایفای نقش کنند.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران اضافه کرد: به طور مثال اساتید دانشگاهی، پژوهشگران و صاحبنظران و کارشناسان در عرصه های سیاستگذاری ها، برنامه ریزی و حتی اجرا، تغییر و تحولات را رصد می کنند. شایسته سالاری و نظارت بر عملکرد مجریان و مدیران نیز بسیار مهم است. اصحاب رسانه می توانند کمک شایانی به ایجاد اتاق شیشه ای داشته باشند. این خود می تواند تحقق عدالت اجتماعی در جامعه را به دنبال داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: ما از نقش تشکل های محلی و چگونگی و اجرای برنامه ها با رویکرد اجتماع محور برای انجام دیده بانی اجتماعی مطلوب نمی توانیم غافل شویم، موضوعی که در برنامه پنج ساله سوم شهرداری تهران به صراحت در رابطه با نقش دیده بانی این تشکل ها و سازمان های محلی و غیردولتی توضیح داده شده است.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: گروه دیگری که می توانند بیشترین نقش را در دیده بانی اجتماعی داشته باشند شهروندانی هستند که نسبت به خود مسئولیت پذیری دارند. آنها کمک می کنند وظیفه دیده بانی بهتر انجام شود.

موسوی چلک با بیان اینکه گروه بعدی کسانی مانند سازمان های دولتی ناظر و بازرس و نمایندگان مجلس هستند که وظایف حاکمیتی و نظارتی دارند، افزود: یکی از وظایف نمایندگان مجلس دیده بانی اجتماعی است. در همه این دوره ها ما این ضعف دیده بانی اجتماعی را شاهد هستیم اگرچه اعتقاد داریم این موضوع الزامات خاص خود را به ویژه در حوزه شهروندان دارد. البته این موضوع نیازمند مسئولیت پذیری شهروندان است. همه باید فعالانه در موضوع دیده بانی اجتماعی مشارکت داشته باشند. افرادی که در دیده بانی اجتماعی فعالیت دارند مورد غضب قرار می گیرند و این می تواند هزینه هایی برای این افراد داشته باشد.

وی تاکید کرد: باید بپذیریم که مشارکت داشته باشیم. دیده بانی اجتماعی در کوتاه مدت جواب نمی دهد. اگر می خواهیم دیده‌بانی اجتماعی را در جامعه تقویت کنیم حتما باید مدیران و حاکمیت این عرصه را فراهم کنند. ما در حوزه مددکاری اجتماعی این مسیر را انتخاب کردیم و در حال حرکت به سوی جلو هستیم. یکی از راه های همبستگی اجتماعی همین دیده بانی است که در نهایت می تواند به انسجام، عدالت و تحقق شهروندی کمک کند.

موسوی چلک با اشاره به برگزاری نشست سراسری مسئولان، کارشناسان و مددکاران اجتماعی در سراسر کشور با موضوع مددکاری اجتماعی، دیده بانی و همبستگی اجتماعی روز پنجشنبه بیست و پنجم دی ماه به صورت آنلاین، یادآور شد: فلسفه نامگذاری این عنوان برای این نشست «دیده بانی اجتماعی» بود. شعار سال ۲۰۲۱ و ۱۴۰۰ مددکاران اجتماعی نیز همین است. موضوع ما همبستگی اجتماعی است. این نشست در واقع ایجاد یک فضای اجتماعی برای گفت و گو در رابطه با این موضوعات بود.