بلوغ زودرس، تحفه فیلم های ماهواره ای

نوجوانی
نوجوان

یکی از مشکلات فعلی جامعه ما موضوع بلوغ زودرس بوده که به شدت در حال رشد است و این دلیلی ندارد جز صحنه های هیجانی که بچه ها در فیلم های ماهواره ای می بینند.
جواد عبدی- در مطلبی در نشریه «بسته مقاله» تحت عنوان بسترهای تهدیدزای داخلی و خارجی در کمین سبک زندگی به جنبه هایی از آسیب شناسی اجتماعی پرداخته شده و آمده است : بطور مثال مادر سرکار می رود یا مهمانی، دختر بچه شش ساله را پای ماهواره می نشاند که سریال را ببیند تا وقتی مامان آمد برایش تعریف کند، و این باعث می شود ذهنیت منفی در دختر بچه ایجاد شود.

بنابراین فرزندان ما با نسخه ای رشد می کنند و تربیت می شوند که نسخه اسلامی ایرانی نیست و به همین دلیل در حال حاضر نسلی وارد جامعه ما می شود که صرفا شناسنامه ای مسلمان هستند و به معنای واقعی کلمه به اعتقاداتشان پایبند نیستند.

از ترس والدین و مدرسه نماز می خوانند ،اگر حجاب دارند به خاطر دانشگاه ، حراست و غیره است بیرون چادرهایشان را بر می دارند یا حجاب شان را ضعیف می کنند.

بعد از عربستان سعودی متاسفانه ایران مقام دوم مصرف لوازم آرایش را در آسیا دارد، در دنیا نیز در جایگاه هفتم هستیم .

این حجم بالا از مواد آرایشی را دختران و زنان ایرانی مصرف می کنند.

*** دچار پرکاری فرهنگی بیرونی شده ایم

ما دچار پرکاری فرهنگی بیرونی و کم کاری فرهنگی درونی شده ایم ، در ابتدا باید متولی آسیب های اجتماعی را در جامعه مشخص کنیم .

۲۲ سازمان و نهاد در این حوزه دست اندرکار هستند و با وجود اینکه میلیاردها میلیارد بودجه سالیانه خرج می شود ،ولی وضعیت مطلوبی نداریم و ضروریست نهاد مرتبط و متولی این امر مشخص شود.

بر اساس یک پژوهش میدانی متوسط ارتباط گفتاری در خانواده های ایرانی ۱۷ دقیقه است ، قرار گرفتن چیدمان مبلمان خانه ما بر اساس جای تلویزیون و ماهواره از جمله بسته های خطری است که آسیب های اجتماعی را در بین فرزندان افزایش می دهد.

این خطرها در مقابل بسته هایی که ما برای پیشگیری ، کنترل و مقابله داریم مثل خالی کردن آب اقیانوس است با قاشق چای خوری، اقیانوس به هر حال خالی می شود ولی در چه زمانی ، با چه قیمتی و یا چه هزینه انسانی ، اخلاقی و فرهنگی .

باید بسته های تربیتی و کاربردی تهیه شوند ، بسته هایی که برای مخاطبان مختلف در حوزه های سنی متفاوت قابل ارایه باشد.

ضروریست به والدین حتی قبل از ازدواج بسته هایی جهت آموزش مهارت فرزند آوری ،تربیت فرزند و فرزند پروری ارایه شود.

*** تبلیغات گسترده ای در حوزه های مختلف انجام شود

در حوزه فرهنگ و هنر،سینما ،تئاتر، کتاب ، هنرهای تجسمی و تبلیغات شهرداری باید تدابیری صورت گیرد تا همه متمرکز شوند تا این ضرب آهنگ اثرگذاری بیشتری داشته باشد

به علت ناهماهنگی های موجود، ما هزینه های انسانی و مادی در زمینه های گوناگون صرف کرده ایم ، ولی نتیجه مطلوب حاصل نشده است .

نقش انکار ناپذیر رسانه ها و در صدر آنها صدا و سیما، آموزش و پرورش را باید مورد تاکید قرار داد ، آموزش و پرورش مکمل خانواده است، یعنی اگر آموزش و پرورش به درستی عمل کند، نقش مکمل و مقدم خانواده را دارد.

بنابراین باید خانواده و آموزش و پرورش با هم برای فرم دهی به شخصیت ها حرکت کنند.

راه مقابله با ماهواره ، اینترنت نه فیلترینگ است و نه پارازیت ، چون دقیقا مقابله می کنند،

باید برنامه ریزی کنیم ،بسته های تربیتی ارایه دهیم اما نه از طریق برخوردهای سلبی.

باید افراد را واکسینه کنیم و اجازه بدهیم وارد جامعه شوند، آن وقت می بینیم که نه ماهواره روی فرد اثر می کند و نه اینترنت.

اگر این گونه برخورد کنیم و بچه ها را با روش زندگی اسلامی رشد دهیم ، هیچ چیزی نمی تواند آنها را منحرف کند.

منبع: پایگاه خبری سلامت