بی تفاوتی مجلس به لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان

رسانه‌ها اما دوباره متهم شدند به سیاه‌نمایی و به این که با انتشار اخبار مربوط به آتنا، احساسات جامعه را جریحه‌دار کردند. از سوی دیگر برخی کارشناسان معتقد بودند که انتشار چنین اخبار و واکنش‌های مردم به آن می‌تواند از حوادث بعدی جلوگیری کند. انزجار مردم از قاتلین این‌چنینی نگرانی را در افراد بیشتر کرده و آنها را از قتل منصرف می‌کند. سیدحسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در مورد نقش رسانه در چنین اتفاقات ناگواری به آفتاب یزد می‌گوید: «با توجه به نوع جرم، تجاوزی که صورت گرفت و کسی که به قتل رسیده افکار عمومی نسبت به این موضوع جریحه‌دار شده بنابراین رسانه‌ نمی‌تواند نسبت به این موضوع بی‌تفاوت باشد. منتها نوع ورود رسانه‌ خیلی مهم است. رسانه باید طوری عمل کند که اطلاعات مردم و حساسیت‌ خانواده‌ها نسبت به این موضوعات بیشتر شود. اما اگر فقط به جزئیات بپردازد، نمی‌تواند سیاست رسانه‌ای کارآمدی باشد.»
وی با اشاره به این که این اتفاق می‌تواند بهانه‌ای باشد برای حساس‌سازی مردم برای کودک‌آزاری، می‌افزاید: «به ویژه کودک آزاری جنسی. آشنا کردن مردم با مبانی منابع اجتماعی که در چنین شرایطی چکار کنند. چه اطلاعاتی در رابطه با «مراقبت از خود» به فرزندانشان بدهند. رسانه‌ خوب است برای حساس‌کردن مردم و تحلیل‌های کارشناسی نسبت به موضوعات اینچنینی. اگر کاستی‌هایی در قوانین وجود دارد عنوان کنند تا مسئولان به آن رسیدگی کنند.»
رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران، با بیان این که فردی که برای تامین نیاز جنسی خود از هیچ چیز نمی‌گذرد، بنابراین موضوعی نیست که آن را سرکوب کرد، تاکید می‌کند: «در مورد متهم به قتل چند چیز باید مشخص شود؛ اول این که سابقه و شرایط زندگی خانوادگی او چگونه بوده. دوم این که در گذشته و امروز چه شرایطی را پشت سر گذاشته و این که آیا مورد آزار جنسی قرار گرفته یا خیر؟ و این که چقدر محیط‌های اجتماعی برای او امن هستند. یعنی اگر یک فرد حس کند که کسی حواسش به او نیست احتمال وقوع جرم بیشتر خواهد بود، اما زمانی که مطمئن است که مردم به وظیفه اجتماعی خود عمل کرده و مراقب دیگر افراد جامعه هم هستند به راحتی دست به بزه نمی‌زند.»
موسوی چلک به فرهنگ حاکم در زمان گذشته اشاره کرده و می‌گوید: افراد در گذشته برای محله خود حریم قائل بودند و این حریم فقط مختص خانه آنها نبود. به نظر می‌رسد بهتر است که رسانه‌ها در این گونه موارد درباره مسائل حقوقی هم تحلیل کنند تا مردم به جای برخوردهای احساسی در مورد حقوق خودشان و افراد دیگر آگاه شوند. در پرونده قتل آتنا شاهد بودیم که مردم مغازه متهم به قتل را تخریب کردند. مردم با وجود آن که احساساتشان جریحه‌دار شده اما باید اجازه دهند مسئولان امر به این مسائل رسیدگی کنند. بی‌شک رسانه می‌تواند در این گونه موارد همراه و کمک قانونگذار و مجری قانون باشد.»
وی در مورد خانواده متهم به قتل هم می‌گوید: «معمولا بعد از هر حادثه‌ای که اتفاق می‌افتد به دلیل مداخلات مردم به خانواده متهمان توصیه می‌شود که تغییر محیط دهند اما این جا به جایی نه تنها به آنها کمک نمی‌کند، بلکه تنهایی آنها را بیشتر می‌کند.»
موسوی چلک به لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان که چند سال است که در صف رسیدن به صحن مجلس است اشاره کرده و می‌گوید: «سال ۹۰ این لایحه با حمایت قوه‌قضائیه به مجلس رفت اما ۶ سال از ارائه آن می‌گذرد و هنوز به صحن مجلس نرسیده است. این لایحه حمایت‌ از کودکان و نوجوانانی که در معرض بزه و آسیب‌ هستند، را افزایش می‌دهد. انتظار ما این است که نمایندگان مجلس احساس مسئولیت کنند در قبال کودکانی که در این جامعه زندگی می‌کنند. احساس من این است که این بی‌تفاوتی در مجلس وجود دارد و قابل پذیرش نیست که لایحه‌ای که کارشناسان و متخصصان خبره روی آن کار کرده‌اند هنوز به صحن مجلس نیامده است.»