بی توجهی به درمان غیر دارویی در مراکز درمان مواد مخدر

اعتیاد
اعتیاد

از زمانی که معتاد ها به عنوان بیمار در جوامع مدنظر قرار گرفتند نهادها و ارگانهای مختلف دولتی و غیر دولتی با تلاش مضاعف پای کار آمدند تا معضل اعتیاد ریشه کن شود اما در این میان چالش های زیادی بر سر راه این تلاش ها وجود دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، بی توجهی به نقش درمانهای غیر دارویی در این مراکز،عدم ثبت اطلاعات توسط برخی از مسئولان فنی این مراکز در سامانه، عدم تحویل بموقع آمار فصلی از طرف بعضی از مراکز و اجرایی نشدن کامل پروتکل درمان از طرف بعضی از مراکز از چالش های عمده ای که کارشناسان امر مطرح می کنند.

هر چند فعالیت این مراکز به صورت مستمر مورد نظارت و پایش قرار می گیرد اما با توجه به هزینه های سرسام آوری که معتادان بر جامعه تحمیل می کنند حل ریشه ای این چالش ها دو چندان است.

دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی با هدف بررسی مسایل و مشکلات پیش روی مراکز درمان سوء مصرف مواد مخدر همایشی تحت عنوان نشست مسئولان فنی مراکز درمان سوء مصرف مواد استان برگزار کرد که نقطه نظراتی در زمینه چگونگی حل مشکلات این مراکز مطرح شد.

بی توجهی به درمانهای غیر دارویی ازچالشهای عمده مراکز درمان سوء مصرف مواد

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه و قائم مقام معاونت درمان در حاشیه برگزاری این همایش در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر ضرورت ریشه کن کردن معضل اعتیاد گفت: هم اندیشی و بیان نقطه نظرات مسؤولین فنی مراکز درمان سو مصرف مواد و کمیته نظارتی استانی با هدف بالا بردن کیفیت و خدمات قابل ارائه در مراکز فوق و همچنین تشکیل دبیرخانه بخش خصوصی مراکز مجاز درمان سوء مصرف مواد به جهت ارتباط با کمیته نظارتی از اهداف اصلی برگزاری این همایش بود.

دکتر علی شرق با بیان اینکه تا کنون ۱۰۳ مرکز (۳۴ مرکز دولتی و ۶۹ مرکز غیر دولتی) در سطح استان مسئول ارائه خدمات درمانی و کاهش آسیب هستند اظهارداشت: عدم ثبت اطلاعات توسط برخی از مسئولان فنی این مراکز در سامانه مربوطه، عدم تحویل بموقع آمار فصلی از طرف بعضی از مراکز، بی توجهی به نقش درمانهای غیر دارویی در مراکز، عدم اجرای کامل پروتکل درمان از طرف بعضی از مراکز از مشکلات پیش روی این مراکز است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۸۲ واحد درمان MMT(درمان نگهدارنده با معتادان)، ۶ مرکز گذری کاهش آسیب DIC، ۸ مرکز مشاوره بیماریهای رفتاری (ایدز – هپاتیت)، ۵ مرکز اقامتی میان مدت CUMP و یک مرکز نگهداری و درمان موصوف به مرکز ماده ۱۶ در استان فعالیت می کنند.

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه عنوان کرد: نظارت بر این مراکز توسط کمیته نظارتی استانی و بصورت مستمر صورت می گیرد و کارشناسان حوزه درمان علاوه بر شرکت در کمیته فوق به صورت موردی نیز با توجه به وظیفه ذاتی در این مراکز بازدید های سازمانی مدون و بر اساس برنامه ریزی های قبلی به عمل می آورند.

دکتر شرق با اشاره به اینکه شیوع نوع ماده مصرفی غالب معتادان در سطح استان عبار است از  تریاک، هروئین، شیشه و شیره گفت: حوزه درمان دانشگاه علوم پزشکی برنامه های مشخصی از جمله آموزش و اطلاع رسانی درخصوص نحوه درمان سوء مصرف مواد، توانمند سازی تیم درمان مراکز سوء مصرف مواد استان، تقویت کیفیت و کمیت ارائه خدمات در مراکز، تقویت و پررنگ کردن نقش درمانهای غیر دارویی در مراکز، اطلاع رسانی و تغییر نگرش جامعه برای افراد معتاد در جهت حمایت های اجتماعی که نقش اساسی در درمان و کاهش آسیب به همراه افزایش ماندگاری درمان دارد.

استانداردسازی امور درمان معتادین مد نظر سازمان نظام پزشکی است

رئیس انجمن پزشکان عمومی و کمیته نظارتی آذربایجان غربی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه استانداردسازی امور درمان معتادین مد نظر سازمان نظام پزشکی است گفت: در سطح کشور در مقابل ۱۸۹ مرکز دولتی که ۴۷ هزار و ۲۳۳ نفر پذیرش بیمار داشته اند ۲ هزار و ۱۶۲ مرکز بخش خصوصی که حدود ۳۸۵هزار و ۴۱۰ نفر بیمار پذیرش داشته اند قرار دارد و بخش خصوصی حتی ریالی از دولت و بودجه دولتی استفاده نکرده اند.

دکتر ولی رستم زاده ادامه داد: پروتکل کشوری در خصوص اداره این مراکز متاسفانه قابل اجرا در کشور ما نیست زیرا این پروتکل بر اساس کشور های توسعه یافته تنظیم شده است و اجرای آن در کشور ما بسیار مشکل است.

رئیس انجمن پزشکان عمومی و کمیته نظارتی آذربایجان غربی خواستار استاندارد سازی امور درمان معتادان شد و گفت: این اقدام از سوی سازمان نظام پزشکی مدنظر قرار دارد.

کارشناس نظارت بر مراکز درمان معاونت درمان نیز خواستار همکاری تمامی نهادهای ذیربط در خصوص حل مسایل و مشکلات معضل اعتیاد شد و گفت: در حال حاضر مراکز درمان سوء مصرف مواد مخدر با مشکلات زیادی از حمله عدم ثبت نام در سامانه،نداشتن انطباق نقشه مرکز در سامانه با واقعیت، نبود آموزش مصوب روان شناسان و مددکاران، عدم رتبه بندی و سطح بندی مراکز مواجه هستند.

بهروز کارگری عدم تحویل به موقع آمار فصلی (۳ ماهه)،راه اندازی نشدن نرم افزار ثبت بیماران، تحویل نگرفتن شربت متادون در ظروف استاندارد،اثرات متغییر در داروی بوپره نورفین،عدم تشکیل دبیرخانه بخش خصوصی به همراه حضور نیافتن نمایندگان بخش خصوصی در نظارت را از دیگر چالش های پیش روی این مراکز اعلام کرد.

معاون امور درمان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه نیز به عوارض اجتماعی و هزینه های سرسام آوری که  بیماران معتاد بر جامعه تحمیل اشاره کرد و گفت: از نظر کمی استان آذربایجان غربی وضعیت خوبی از لحاظ مراکز درمان سوء مصرف مواد دارد که ۱۰۳ مرکز در این استان وجود دارد و بیش از ۷۰ درصد این مراکز مختص بخش خصوصی است.

ایرج محبی با اشاره به مشکلات پیش روی مراکز درمان سوء مصرف مواد اظهار امیدواری کرد بخش خصوصی بتواند به نحو احسن با رعایت پروتکل های کشوری به راه خود ادامه دهند.

منبع: خبرگزاری مهر