تاکید وزیر رفاه در خصوص رفع چالش‌های قانون جامع حمایت از حقوق معلولان

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به برخی از اقدامات انجام شده از سوی سازمان در قبال معلولان گفت:شناسایی و تشخیص دقیق انواع معلولیت‌ها و تعیین شدت آسیبهای وارده،حمایت از ورزشکاران و قهرمانان معلول در تمامی سطوح که شامل ارائه بسته‌های خدمتی ورزشی به معلولین سراسر کشور است، بخشی از اقدامات انجام شده محسوب می‌شود.

دکتر هاشمی
دکتر هاشمی

همایون هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس اظهار داشت: سازمان بهزیستی کشور به عنوان متولی پیگیری روند اجرای قانون جامع حمایت از حقوق معلولان و با توجه به تاکیدات وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی، با تشکیل کمیته تخصصی متشکل از کارشناسان توانبخشی، جمعی از فعالان امور معلولان در بخش غیر دولتی و نمایندگان برخی از دستگاه‌های اجرایی جلسات متعددی را درخصوص روند اجرای قانون مذکور و چالش‌های فراروی آن طی سال جاری و سنوات گذشته برگزار کرده است.

وی تصریح کرد: ضمناً رایزنی‌های متعددی نیز جهت تسهیل اقدامات مرتبط با این قانون در وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف و بویژه فراکسیون امور معلولان در مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است.

هاشمی افزود:این در حالیست که در اجرای مفاد این قانون همزمان با بازنگری آن، تلاشهایی نیز در بخش‌های تخصصی سازمان صورت گرفته است که از جمله آن می‌توان به مواردی زیر اشاره کرد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت:شناسایی و تشخیص دقیق انواع معلولیت‌ها و تعیین شدت آسیب‌های وارده از جمله اقدامات مهمی است که تطبیق نوع خدمات با نیازهای گروه هدف را امکان پذیر ساخته است که در راستای تحقق عدالت و ارتقاع کیفیت خدمات صورت گرفته است.(بند ۱ قانون جامع حمایت از حقوق معلولین) است.

وی بیان داشت: حمایت از ورزشکاران و قهرمانان معلول در تمامی سطوح که شامل ارائه بسته‌های خدمتی ورزشی به معلولین سراسر کشور، برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات ورزشی معلولین و مراسم تجلیل از مدال آوران پارالمپیک است. (بند ۳ و ۴ قانون جامع حمایت از حقوق معلولین).

هاشمی اظهار داشت: حمایت از هنرمندان معلول در عرصه‌های مختلف هنری مثل تئاتر، موسیقی، شعر و …که در غالب برگزاری دوره‌های آموزشی هنر و همچنین برپایی جشنواره‌های هنری صورت می گیرد. (بند ۳و۴ قانون جامع حمایت از حقوق معلولین)

وی تصریح کرد: حمایت از تحصیل و آموزش معلولان در تمامی سطوح تحصیلی اعم از آموزش و پرورش و آموزش عالی که شامل پرداخت شهریه دانشجویی و کمک هزینه‌های تحصیلی و تردد است. (بند ۸ قانون جامع حمایت از حقوق معلولین).

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: مناسب سازی خانه‌های معلولین و همکاری با نهادهای متولی امر جهت بهسازی معابر و اماکن عمومی به منظور تردد ایمن افراد معلول از دیگر اقدامات مهم سازمان به شمار می‌آید(بند ۲ قانون جامع حمایت از حقوق معلولین).

به گفته هاشمی بخش مهمی از خدمات این سازمان در غالب برنامه‌های توانبخشی مبتنی بر جامعه با هدف قرار دادن فرد معلول، خانواده و جامعه اجرا می‌شود که دستیابی به اهداف عالی فراگیر سازی معلولین در امر توسعه جامعه را موجب می‌شود.(کنوانسیون حقوق معلولان سازمان ملل)

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد:شایان ذکر است سازمان بر اساس تعهدات فرا روی، انجام هر گونه تلاشی در جهت حمایت از حقوق معلولان و تحقق مفاد قوانین مربوطه را جزء اولویتهای خویش دانسته و در این راستا نیازمند همیاری سایر دستگاه‌های اجرائی بویژه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی است.
منبع: فارس