تدوین پروتکل پیشگیری و درمان مصرف الکل/ افتتاح مرکز فوریت‌های اجتماعی

دکتر همایون هاشمی
دکتر همایون هاشمی

رییس سازمان بهزیستی با بیان اینکه در اجرای بیمه اعتبار سازمان از ۱۰۰ میلیارد تومان به ۱۲۳ میلیارد تومان افزایش یافته است، گفت: در سال گذشته هشت میلیارد تومان بابت بیمه مکمل هزینه شد که امسال این اعتبار به ۲۳ میلیارد تومان افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار «اجتماعی» ایسنا، همایون هاشمی در نشست خبری امروز با تاکید بر اینکه صندوق بیمه تکمیلی سازمان بهزیستی جایگزین بیمه مکملی شده است که خرید خدمت آن توسط سازمان‌های بیمه گر انجام می‌شد، اظهار کرد: در صندوق بیمه تکمیلی، بیمه مددجویان توسط خود سازمان انجام می‌شود و از این طریق ۲۰ میلیارد تومان در هزینه‌های بیمه افراد تحت پوشش صرفه جویی شده است.

وی افزود: سالهای گذشته ۲۰ درصد از اعتبار بیمه به سازمان‌های بیمه‌گر طرف قرارداد پرداخته می‌شد و آنها از این موضوع سود می‌بردند و تنها ۸۰ درصد اعتبار برای بیمه‌گری توزیع می‌شد به همین دلیل تصمیم گرفتیم آن ۲۰ درصد را نیز خودمان بر عهده گرفته و به نفع مددجویان هزینه کنیم.

هاشمی اظهار کرد: هیچ مددجویی برای تامین هزینه‌های بیمه مکمل مشکلی نخواهد داشت.

به گفته وی، تمام کسانی که تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند و برابر قانون از خدمات مستمر سازمان استفاه می‌کنند، می‌توانند تحت پوشش بیمه مکمل قرار بگیرند.

طراحی پروتکل پیشگیری از مصرف الکل در بهزیستی

به گزارش ایسنا، همایون هاشمی در ادامه با اشاره به به موضوع ایجاد مراکز ترک الکل نیز تصریح کرد: آمارهایی که اخیرا از طرف ناجا در مورد تعداد افراد ارائه شده است را رد نمی‌کنیم و در صددیم مراکز ترک الکل را علیرغم سایر فعالیت‌هایمان در سازمان فعال کنیم.

رییس سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه این سازمان عضو کمیته پیشگیری در ستاد مبارزه با مواد مخدر است گفت: در چند ماه اخیر مصوبه‌ای داشته‌ایم که به تایید وزارت کشور رسید، بنابراین فاز مطالعاتی را برای پیشگیری از مصرف الکل آغاز کرده و در این مورد نگرانی وجود ندارد.

وی ادامه داد: قصد داریم یک مرکز را به عنوان پایلوت برای موضوع ترک مصرف الکل دایر کنیم اما هنوز اتفاق عملی در این زمینه نیفتاده است و موضوع در دست بررسی است، اما امیدواریم تا مهرماه به حد مطلوبی برسیم، چرا که ابتدا باید طرح به صورت پایلوت برگزار شده و تجربه مورد نظر به دست آید، بنابراین طرح را به صورت یک نمونه کوچک آغاز می‌کنیم.

هاشمی با تاکید بر اینکه سازمان بهزیستی در موارد پیشگیری و درمان سازمانی پیشگیری محور است، خاطر نشان کرد: در زمینه الکل نیز برای پیشگیری اقدام می‌کنیم و پروتکل این موضوع در دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان در حال طراحی است.

آمار تعداد معتادان کشور تخمینی است

رییس سازمان بهزیستی در پاسخ به اینکه آیا آمار به روزی در ارتباط با مصرف کنندگان الکل در کشور وجود دارد یا خیر؟ بیان کرد: در این زمینه مطالعه‌ای انجام نداده‌ایم و باید تصریح کنیم که در آسیب‌های اجتماعی سرشماری نداریم و حتی تعداد معتادان هم یک عدد تخمینی است و بر اساس نمونه گیری‌هایی است که انجام می‌شود.

راه‌اندازی خط مشاوره تلفنی ویژه کار و تولید

وی در ادامه از راه‌اندازی خط مشاوره تلفنی ویژه کار و تولید خبر داد و گفت: بسته‌ای جهت حفظ سلامت جامعه کار و تولید فراهم کرده‌ایم و قصد داریم به صورت پایلوت طرح سه ماهه آن را در تهران آغاز کنیم و عنوان این طرح را بسته برنامه‌های طرح امید و بالندگی در جامعه کار و تولید نام نهاده‌ایم.

رییس سازمان بهزیستی ضمن تاکید بر تقویت شبکه مشاوره‌ای در کشور توسط سازمان بهزیستی خاطر نشان کرد: هزار نقطه مشاوره‌ حضوری در کشور در حال ارائه خدمت هستند و ضریب نفوذ خط ۱۴۸۰ را به صد در صد رسانده‌ایم همچنین مشاوره حضوری دولتی و غیر دولتی را ساماندهی کرده‌ایم.

هاشمی به ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات دولت اشاره کرد و گفت:‌ یکی از نهادهای عمومی غیردولتی که هیچگونه انشعابی در سطح کشور ندارد ادعا کرده است که همه ظرفیت‌های مشاوره‌ای کشور را بر عهده گرفته است، اما باید اعلام کنیم که سازمان بهزیستی به عنوان نهاد تخصصی در این زمینه فعالیت خود را ادامه می‌دهد.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به اینکه پوشش خط مشاوره تلفنی شهری روستایی نسبت به سال گذشته افزایش ۲۳ درصدی داشته است، اظهار کرد: در سال گذشته این پوشش ۷۲ درصد بود که امسال به رقمی معادل ۹۵ درصد رسیده است.

هاشمی ادامه داد: راه‌اندازی باشگاه سلامت روان خانواده در ۱۱ استان، تقویت مراکز سلامت روان محلی و راه‌اندازی سه مرکز مشاوره رایانه‌ای و رایگان در سه استان کم برخوردار از جمله برنامه‌های سازمان بهزیستی است.

به گفته رییس سازمان بهزیستی، باشگاه سلامت روان خانواده یک نوع همیاری خانواده‌هاست که از این طریق این نهاد کوچک تحت آموزش قرار گرفته و قرار است این طرح در استان‌های اردبیل، کرمان،‌ فارس،‌ مرکزی،‌ گیلان، یزد، کرمان، خراسان رضوی، جنوبی و غیره اجرا شود.

اختلاف نظر بهزیستی و مرکز امور زنان در زمینه اثرگذاری مراکز کاهش طلاق

به گزارش ایسنا، رییس سازمان بهزیستی با اشاره به فعالیت اورژانس اجتماعی بیان کرد: سازمان بهزیستی توسعه مراکز کاهش طلاق را در دستور کار خود قرار داده است، اما نتوانستیم با همکارانمان در مرکز امور زنان به فهم مشترکی در مورد اثرگذاری این موضوع برسیم.

وی افزود: اگر همکارانمان در مرکز امور زنان حاضر باشند مجددا می‌توانیم در این زمینه صحبت‌های لازم را داشته باشیم.

رییس سازمان بهزیستی با بیان اینکه ۱۷۵ مرکز کاهش طلاق به صورت مستقل در دادگاه خانواده فعال هستند، گفت: این در حالی است که ۱۷۸ مرکز مداخله در بحران در کشور وجود دارد که یکی از وظایفشان کاهش طلاق است.

هاشمی ادامه داد: اورژانس اجتماعی یکی از برنامه‌های اصلی سازمان بهزیستی است و در این زمینه توانسته‌ایم تمام پرسنل اورژانس را در قالب کارمند دولت به وضعیت معینی درآوریم و با ایجاد ردیف قانونی در بودجه این بخش را ساماندهی کنیم.

وی همچنین از افتتاح مرکز هدایت راهبری اورژانس اجتماعی خبر داد و گفت: با افتتاح این مرکز همزمان ۱۰۰ دستگاه آمبولانس برای فعالیت به اورژانس اجتماعی اضافه خواهد شد.

هاشمی حضور به هنگام ماموران اورژانس اجتماعی را یکی از مسائلی دانست که می‌تواند به شدت مشکلات را کاهش داده و اجازه ندهد مسائل خانواده‌ها به بحران بیانجامد.

به گزارش ایسنا، رییس سازمان بهزیستی در ادامه به وضعیت قانون حمایت از حقوق معلولان اشاره کرد و گفت: این قانون هنوز در هیات دولت مطرح و در حال بررسی است، اما بهزیستی نباید پاسخگوی اقدام سایر بخشها باشد.

وی افزود: باید اعلام کنیم که معلول محور نیستیم و باید گام‌هایی را در راستای کاهش معلولیت‌ها آن هم با توجه به افراد سالم برداریم و اجازه ندهیم به جامعه معلولمان اضافه شود.

وی همچنین در مورد موضوع مناسب سازی و شرایط آن در استانهای کشور تصریح کرد: تنها استان فارس و منطقه ۲۲ تهران از نظر مناسب سازی وضعیت مطلوبی دارند، اما باید بگوییم که در حوزه مناسب سازی به فعالیت و مداخله جدی وزرا، استانداران و فرمانداران نیاز داریم.

هاشمی در پایان به وضعیت ترخیص ۴۷۰۰ دستگاه خودروی مناسب سازی شده اشاره کرد و گفت: نامه ترخیص این خودروها از وزارت خانه به گمرک ارسال شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا