تصمیم گیری اخلاقی دربرابرکووید-۱۹

 

  • تاریخ انتشار: ۷ آوریل ۲۰۲۰  (برابر با ۱۹ فروردین ۱۳۹۹)
  • تهیه شده توسط: دکتر کاترین کونلی مسئول اطلاعات ویروس کرونا فدراسیون بین المللی مددکاران اجتماعی (IFSW)
  • ترجمه: عبدالعظیم هاشمی نیک (کمیته بین الملل انجمن مددکاران اجتماعی ایران)

بحران کووید-۱۹، مددکاران اجتماعی را جهت انجام نقش حرفه ای خویش درسراسر جهان درگیر نموده است. بسیاری از متخصصین حتی در شرائط تعطیلِ فعالیتهای جاری {قرنطینه} می­بایست با مراجعین خود در جامعه و ادارات دیدار نمایند یا درموسساتی نظیر مدارس و بیمارستانها از نزدیک با مراجعین کارکنند. در شرایط فقدان امکانات و در موارد زیادی با کمبود تجهیزات ایمنی مددکاران اجتماعی ناچار به اخذ تصمیمات شخصی برای تماس با مراجعین خود می شوند. اصول اخلاقی ما در چنین شرائطی راهنمای تصمیم گیری آنان خواهد بود.

اصل اخلاقی شماره ۴/۳ می­گوید : مددکاران اجتماعی باید نسبت به شرائطی که سلامت و امنیت آنان را تهدید می­نماید آگاه باشند و در چنین شرائطی انتخاب اصلح نمایند. مددکار اجتماعی در صورتی که خطری متوجه او باشد مجبور به اقدام نیست. در شرایط کنونی سازمان بهداشت جهانی (WHO) و مرکز کنترل بیماری ها (CDC) هردو گفته اند که کووید-۱۹ به شدت واگیردار است ولی اقدامات پیشگیرانه، امکان ابتلاء افراد و اطرافیان آنها را کاهش می­دهد.

مددکاران اجتماعی با بعضی اقدامات ساده احتیاطی که WHO به شرح زیر توصیه نموده می توانند امکان ابتلاء خود به کووید-۱۹یا انتقال و انتشار آنرا کاهش دهند :

  • دست ها را بطور کامل و مرتب با پاک کننده های الکلی ضدعفونی کرده یا با آب و صابون بشوئید. زیرا شست وشوی با آّب و صابون یا استفاده از پاک کننده های الکلی ویروسهای دستان شمارا می­کشد.
  • حداقل دو متر فاصله را بین خود و دیگران حفظ کنید و درصورت بروز سرفه و عطسه این فاصله را بیشتر نمائید . زیرا هنگام سرفه و عطسه، قطرات ریز و آلوده به ویروسِ آبِ دهان و بینی درهوا منتشر شده و در فاصله کم از راه تنفس شما را مبتلا می­کند .
  • از تماس دست با دهان، بینی و چشم خویش خودداری نمائید. زیرا دست، ضمن تماس با سطوح مختلف و امکان جذب ویروس، آن ویروس را به چشم و دهان و بینی شما منتقل می­کند و ویروس از همان راهها وارد بدن شده و شما را بیمار می­کند .
  • توجه داشته باشید که شما و اطرافیانتان بهداشت تنفسی را به خوبی رعایت نمائید، به این معنا که هنگام سرفه و عطسه با خم کردن دست و بازو یا با دستمال کاغذی جلوی دهان و بینی خود را بپوشانید. دستمال کاغذی را هم بلافاصله در سطل زباله بیندازید. به این ترتیب، ضمن رعایت بهداشت تنفسی، قطرات آلوده به ویروس را از مسیر برخورد اطرافیان دور کرده از ابتلاء آنها به سرما خوردگی، تب یا کووید-۱۹ پیشگیری می نمائید .
  • درصورت احساس ناراحتی در منزل بمانید. اگرتب دارید، سرفه می­کنید یا به سختی نفس می­کشید پیشاپیش به پزشک مراجعه کنید. دستورات مسئولین محلی سلامت را رعایت نمائید. زیرا مسئولین محلی و ملی بیشترین و به روزترین اطلاعات را راجع به اوضاع منطقه شما در اختیار دارند. مراجعه پیشاپیش سبب می­شود که مسئول حفظ سلامت، شما را سریعا به استفاده از امکانات بهداشتی مناسب راهنمائی نماید. این امر، ضمن حفظ سلامتی شما، از انتشار ویروس و سایر عفونت ها هم پیشگیری می کند.
  • پیگیرِ آخرین و به روزترین اطلاعاتِ مناطق پرخطرِ کووید-۱۹ ( شهرها و محله های که به لحاظ کووید-۱۹ آلوده تر است) باشید، زیرا شما بیشتر در خطر سرایت کووید-۱۹ هستید. راهنمای مددکاران اجتماعی برای تصمیم گیری جهت تماس یا عدمِ تماسِ رودررو با مراجعین باید این نکته باشد که چگونه حفظ سلامت همه مردم تامین می­شود. هنگام دیدارِ مددکاران اجتماعی با مراجعین نه تنها خود آنان و مددجویانشان درمعرض خطر هستند بلکه خطرِ تسری عفونت به جمعِ زیادی ازکسانی که تماسِ احتمالی مددکاران اجتماعی و مراجعین با آنها هم وجود دارد را نیز باید در نظر گرفت.

شاید سئوالات زیر کمکی در راهنمائی مددکاران اجتماعی برای حل چالش برقراری تعادل بین دستورالعمل های بهداشت عمومی و تعهد اخلاقی نسبت به مراجعین بنماید.

۱ – آیا موسسه محل اشتغال، سیاست خاصی برای تصمیم گیری نسبت به چگونگی اقدامات تأمینی در چنین موقعیت خاص جهت بیماری فراگیر کووید-۱۹ تنظیم کرده است؟ (اگرنکرده اقدام برای تنظیم چنین دستوراتی را مورد توجه قراردهید. هیچ متخصصی ملزم نیست که شخصاً تصمیم خطرناکی بگیرد. دراین خصوص، بهترین روشِ تدوین نیازهای خود را با ضوابط حرفه ای و اخلاقی در نظر داشته باشید).

۲ – اگرتماس مددکار اجتماعی- مُراجِع توسط شما و تیم همکارانتان لازم باشد، برای کاهش واکنش یا گسترش احتمالی ویروس چکارمی­توانید کرد؟

۳ – آیا دسترسی به اقدامات و وسائل حفاظتی لازم برای تأمین حداکثر سلامت (ازقبیل ماسک، دستکش، لوازم بهداشتی و شست و شوی دست، امکانات ضدعفونی کردن فضای اداره و اتومبیل ) برای تماسهای شخصی دارید؟

۴ – درشرایط عدم دسترسی به تجهیزات مراقبت شخصی (PPE) آیا راه دیگری برای انجام مداخلات مددکاری اجتماعی بدون تماسِ مُراجع با مددکار اجتماعی وجود دارد؟

۵ – چه خطرات دیگری علاوه بر اقدامات حفاظتی که بکار می­برید ممکن است وجود داشته باشد؟ با توجه به ایاب وذهاب با وسائل حمل و نقل عمومی یا اتومبیل چه روشهای تأمین سلامت توسط موسسه یا تیم شما جهت حفظ دو متر فاصله افراد از یکدیگر هنگام کارِ مددکاران اجتماعی درنظرگرفته شده است ؟ (لطفا توجه نمائید که اجماعِ عمومی در همین فاصله نزدیک دومتری هم این است که ماسک داشته باشید).

چنانچه موسسه محل استخدام شما اصرار دارد که در هر صورت باید با مراجعین خود دیدارِ شخصی داشته باشید شما حقِ اِظهار اصول اخلاقیِ فدراسیون بین المللی مددکاران اجتماعی، بخصوص اصلِ۴/۳ را دارید که می­گوید مددکاران اجتماعی می­کوشند تا توجهِ کارفرمایان، سیاستگذاران، سیاستمداران و اجتماعاتی را که سیاست ها و منابعشان ناکافیست یا سیاست ها و کارکردهای ظالمانه، غیرمنصفانه یا آسیب زا دارند به اصول مذکور جلب نماید. مددکاران اجتماعی در انجام این کار نباید جریمه یا تنبیه شوند.

مددکاران اجتماعی باید از شرایطی که امنیت و سلامت آنها را تهدید می­کند آگاه باشند و در چنان شرایطی، روشی شایسته پیش گیرند. مددکار اجتماعی مجبور به پذیرش انجام کاری که خطری متوجه او نماید نیست. راهبرد تصمیم گیری شما باید شامل اخلاقیات ملی همچنین توجه به مشورتهای اخلاقی، بالینی، قانونی و سایر موارد مناسب نیز باشد.

چنانچه پس از اندیشه دقیق نسبت به تصمیم خویش و شرایط سازمانی برای خدمت به مراجعین لازم دیدید که با آنها تماس شخصی داشته باشید مطمئن باشید که آنچه در توان داشته اید برای رعایت دستورالعمل های مناسب جهت تماس شخصی را بکار گرفته اید.

تذکرِ نهائی جهت توجه به اصل۶/۹ است. مددکاران اجتماعی موظفند که از جهات حرفه ای و شخصی اقدامات لازم را برای محافظت از خود در محل کار، زندگی خصوصی و محیط اجتماعی بنمایند.

جهت کسب اطلاع از چگونگی برخورد سایر مددکاران اجتماعی در جهان نسبت به ویروس کووید-۱۹ لطفا سایت فدراسیون بین المللی مددکاران اجتماعی را ملاحظه نمائید.

 

منبع: https://www.ifsw.org/ethical-decision-making-in-the-face-of-covid-19/