تقدیر از اقدامات مددکاران اجتماعی ایران در حوزه مقابله با کرونا

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران از تقدیر رئیس فدراسیون جهانی مددکاری اجتماعی از اقدامات مددکاران اجتماعی ایران در حوزه مقابله با کرونا خبر داد.

سید حسن‌موسوی چلک در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه همزمان با شیوع کرونا در کشورهای مختلف متخصصان رشته‌های گوناگون چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی درگیر ارائه خدمات شدند، گفت: با توجه به ماهیت این بحران در عین حال که بخش اعظم آن بهداشتی-درمانی است، اما استفاده از ظرفیت‌های علمی سایر متخصصان هم مثل بسیاری از بحران‌ها اجتناب ناپذیر است.

وی با بیان اینکه مددکاران اجتماعی به عنوان یکی از گروه‌های علمی که در حوزه اجتماعی تخصص دارند، در تمام‌کشورها از جمله ایران در مدیریت و ارائه خدمات حضور دارند، اظهار کرد: بر همین اساس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در گزارش مرحله اول از فعالیت‌های مددکاران اجتماعی کشور به فدراسیون جهانی مددکاران اجتماعی به تشریح این اقدامات پرداخته است.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با بیان اینکه این گزارش نه فقط اقدامات انجمن مددکاران اجتماعی ایران، بلکه همه آنچه در حوزه مددکاری اجتماعی در کشور اتفاق افتاده است را شامل می‌شود، اظهار کرد: حضور مددکاران اجتماعی در مراکز درمانی، بهزیستی، کار با افراد دارای معلولیت، زنان، کودکان، معتادان، سالمندان، بی خانمان‌ها، کمیته امداد و… در این گزارش تشریح شده است. همچنین ارائه راهنمایی به مردم چه در قالب فضای مجازی و چه در قالب تماس تلفنی یا حضوری، تهیه بسته‌های علمی مرتبط با حوزه کرونا، تدوین دستورالعمل‌های حوزه حمایت اجتماعی-روانی، شناسایی بیماران، حضور در مراکز نقاهتگاهی، حضور در سکونتگاه‌های غیر رسمی، حضور در زندان‌ها، نیروی انتظامی و سایر مراکز قضایی بخش دیگری از خدمات مددکاران اجتماعی در ایران بوده که در گزارش مذکور به آنها اشاره شده است.

موسوی چلک با بیان اینکه در جلسه‌ کمیته بین الملل فدراسیون که در فضای مجازی برگزار شد به علت عضویت انجمن مددکاران اجتماعی ایران در این کمیته اقدامات مددکاران در کشورهای مختلف از جمله کشور ما ارائه شد، تصریح کرد: در دو جلسه نیز با  اعضای کمیته اخلاق در تمام ‌قاره‌های جهان اقدامات انجام‌شده کشورها در حوزه کرونا مرور شد. ایران هم جزو ‌کشورهایی بود که حضور مددکاران در خصوص کرونا در بخش‌های مختلف مورد توجه قرار گرفت.

وی ادامه داد: همچنین در ارتباطی که با رئیس انجمن بین المللی دانشگاه‌های مددکاری اجتماعی داشتیم گزارش‌های مذکور ارائه شد که همه اعضا از اقدامات مددکاران اجتماعی ایران تشکر کردند. همچنین رئیس و دبیرکل دائمی فدراسیون جهانی ضمن ارسال نامه‌ای، همبستگی‌شان را با ما اعلام کرده و گفتند که در کنار مردم و مددکاران اجتماعی ایران هستند.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران ادامه داد: آنها همچنین اعلام کردند که اخبار ایران را رصد می‌کنند و از اقداماتی که مددکاران اجتماعی ایران در این دوران انجام ‌دادند تا بتوانند از گسترش کرونا مقابله کرده وبه مردم ‌کمک کنند، تشکر کرده و اعلام‌ کردند که برای هرگونه حمایت از مددکاران اجتماعی ایران دریغ نخواهند کرد.

به گفته موسوی چلک، دبیرکل فدراسیون جهانی با استفاده از شعر «از محبت خارها گل می‌شود…» نیز این پیام را خطاب به ایرانیان فرستاد که «مردم ایران، مردم مهربانی هستند و من برای تلاش مددکاران اجتماعی در ایران ارزش و جایگاه ویژه‌ای قائل هستم».