تقدیر انجمن از قاضی صومعه سرایی برای یک رای شجاعانه

پیرو درج خبری در خبرگزاری ها مبنی بر امتناع یک قاضی صومعه سرایی برای صدور اجازه ازدواج دختر ۱۳ ساله، صبح روز ۱۵ اسفند، اعضای دفتر انجمن مددکاران اجتماعی ایران در استان گیلان با همراهی رئیس و  برخی مدیران بهزیستی شهرستان صومعه سرا، با این قاضی جوان و صاحب نظر و رییس دادگستری شهرستان آقای دکتر خیرخواه دیدار  و از ایشان برای رای مهم و شجاعانه تقدیر کردند.

در این دیدار، لوح یادبود انجمن و تقدیر نامه ای با امضای دکتر موسوی چلک، رییس انجمن به قاضی موسوی فر اهدا گردید.

آقای خیرخواه، رئیس دادگستری شهرستان صومعه سرا در این دیدار ضمن تشکر از توجه و حساسیت انجمن مددکاران اجتماعی ایران به این موضوع، از قاضی موسوی فر تمجید نمود.

وی همچنین توضیحاتی در خصوص سبقه تعیین سن ازدواج از سال ۱۳۱۵(۱۵ سال شمسی برای دختران و ۱۸سال تمام برای پسران ) و تغییر آن در سال ۱۳۶۱ متناسب با قانون شرع در نظام جمهوری اسلامی ایران به (۹سال برای دختران و ۱۵ سال برای پسران) و اصلاح نهایی آن در سال ۱۳۸۴ به ۱۳ سال برای دختران ارائه کرد.

به گفته دکتر خیرخواه، سه رکن اصلی اذن ولی، رعایت مصلحت غبطه و احراز مصلحت غبطه توسط دادگاه صالحه در احکام صادره برای ازدواج دختران می بایست ملاک عمل قرار گرفته و به دلیل فقدان این شرایط، قاضی شهرستان از اجازه ازدواج امتناع کرد.

در ادامه جناب آقای موسوی فر، دادرس پرونده و دانشجوی دکترای حقوق بین الملل نیز ضمن تشکر، تحقق این مهم را با حمایت و پشتوانه عملی ریاست دادگستری شهرستان امکان پذیر دانسته و بر اجرای دقیق قوانین در راستای گستره عدل و عدالت تاکید کرد.

خانم کبری راد، مسئول دفتر استانی انجمن نیز ضمن قرائت متن تقدیر نامه، از حمایت دادگستری از اقداماتی از این دست که در راستای ترویج خانواده سالم و دفاع از حقوق کودک است تشکر کرد و آمادگی انجمن مددکاران اجتماعی ایران را برای هر نوع همکاری برای پیاده کردن این تفکر اعلام نمود.