تقویت هویت ملی زمینه‌ساز کاهش آسیب‌های اجتماعی

آسیب های اجتماعی
آسیب های اجتماعی

یک حقوقدان با بیان اینکه تقویت هویت ملی تاثیر مستیم بر کاهش آسیب‌های اجتماعی دارد، گفت: هویت فرهنگی جامعه متشکل از دو عنصر ایرانی و اسلامی است و نمی‌توان یکی از آنها را در نظر نگرفت.

شهیندخت مولاوردی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس «جوانان» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با تشریح ظرفیت‌های قانونی جهت تقویت هویت ملی به برنامه چهارم توسعه اشاره کرد و گفت: در یکی از بندهای این برنامه به ترویج مفاهیم وحدت‌آمیز و احترام آمیز به اقوام در فرهنگ ملی و حفظ و صیانت از حریم خصوصی تاکید شده است.

وی با اشاره به مواد برنامه چهارم در تقویت هویت ملی، اظهار کرد: در سیاست‌های کلی برنامه چهارم در ماده ۱۵ به تقویت هویت ملی جوانان متناسب با آرمان‌های انقلاب اسلامی، در ماده ۵ به تقویت وحدت مبتنی بر اسلام و انقلاب و آگاهی کافی در برابر تاریخ، فرهنگ، تمدن و هنر ایرانی اسلامی و اهتمام جدی به زبان فارسی و در ماده ۲۰ به تقویت امنیت و اقتدار ملی و رشد علمی و فناوری و ایجاد تعادل بین مناطق مختلف کشور اشاره شده است.

مولاوردی با بیان اینکه در سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ جوان ایرانی، جوانی فعال، مسئولیت‌پذیر، ایثارگر و مفتخر به ایرانی بودن توصیف شده است، تصریح کرد: در برنامه پنجم توسعه نیز در فصل اول آن به تقویت فرهنگ ایرانی اسلامی تاکید شده است و اگر توجه ویژه به این قوانین شود و نقشه راه قرار گیرند، قطعا شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی خواهیم بود.

بحران هویت‌های ملی و فرهنگی

مولاوردی با اشاره به بحران هویت به گفته جامعه‌شناسان، افزود: آسیب‌های اجتماعی نشان دهنده این است که هویت ملی آنچنان که باید تقویت نشده است و در این باره صرفا برخورداری از پیشینه فرهنگی قوی کفایت نمی‌کند.

وی افزود: با توجه به تهدیدات جهانی شدن و چالش‌های فرهنگی و اجتماعی که جوامع در حال توسعه را تهدید می‌کند می‌توان با برخوردعقلایی و درک واقعیت‌های جامعه، تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد.

این حقوقدان با اشاره به اینکه لازمه برون رفت از بحران ایجاد تعادل بین فرهنگ جهانی و ملی است، خاطر نشان کرد: آزادی بیان و اندیشه و احترام به مالکیت فکری و فرهنگی می‌تواند باعث بروز نوآوری و خلاقیت و به نوعی جبران غفلت‌های گذشته شود تا در آینده شاهد جوانانی مطابق سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ باشیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا