تنبیه بدنی ۵۰ درصدی کودکان مورد مشاوره “صدای یارا”

کودک
کودک

مددکار انجمن حمایت از حقوق کودکان با بیان اینکه در سه ماهه سوم سال جاری ۱۸۱۵ تماس با صدای یارا برقرار شده است، اظهار کرد: از این تعداد ۴۹ درصد از کودکانی که مشاوره در مورد آنها انجام شده تنبیه شده‌اند که ۵۰ درصد این تنبیهات بدنی و ۵۰ درصد به علل عاطفی و روانی بوده است.

شیرین صدرنوری در گفت‌وگو با خبرنگار «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ با اشاره به اینکه ۶۵ درصد کودکانی که مشاوره در مورد آن‌ها انجام شده پسر و ۳۵ درصد آن‌ها دختر بوده‌اند، گفت: مشکلات خانوادگی با فراوانی ۳۴ درصد بیشترین موضوع مورد مشاوره و پس از آن اختلالات رفتاری، مشکلات مربوط به تحصیل و مدرسه و نیز مشکلات عادتی به ترتیب با فراوانی ۱۹، ۱۸ و ۹ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

وی افزود: علاوه بر این مشکلات مربوط به دوستان، مشکلات ارتباطی، مشکلات اجتماعی،‌ مشکلات جنسی و مشکلات مربوط به بلوغ هر کدام به ترتیب با فراوانی‌های هفت، پنج، چهار، یک و دو درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند، این در حالی است که مشکلات ذهنی و جنسی نیز هر کدام با فراوانی نیم درصد در پایین‌ترین رده مربوط به مشکلات کودکان مورد مشاوره قرار دارند.

این مددکار انجمن حمایت از حقوق کودکان در مورد گروه سنی کودکانی که مشاوره در مورد آن‌ها انجام شده است، نیز عنوان کرد: بیشترین تعداد مشاوره‌ها در مورد کودکان چهار تا هفت ساله با فراوانی ۴۱ درصد بوده و پس از آن گروه‌های سنی صفر تا سه سال با فراوانی ۲۴ درصد، هشت تا ۱۱ سال با فراوانی ۲۱ درصد، ۱۲ تا ۱۵ سال با فراوانی ۹.۵ درصد، ۱۶ تا ۱۸ سال با فراوانی چهار درصد و گروه سنی ۱۸ سال نیز با فراوانی نیم درصد بوده است.

صدرنوری همچنین در مورد تحصیلات کودکانی که مشاوره در مورد آنها انجام شده، خاطر نشان کرد: در حالی‌که اغلب مشاوره‌ها در مورد کودکان زیر سن دبستان بوده اما با این حال کودکان زیر سن مدرسه با فراوانی ۳۹ درصد، پیش دبستانی‌ها با فراوانی ۱۳ درصد، دبستان با فراوانی ۳۴.۵ درصد، راهنمایی با فراوانی شش درصد، دبیرستان با فراوانی شش درصد و دانشجویان با فراوانی ۱.۵ درصد تحصیلات کودکان مورد مشاوره را شامل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مادران با فراوانی ۹۵ درصد بیشترین تماس گیرندگان با انجمن حمایت از حقوق کودکان بوده‌اند، گفت: خود کودکان نیز با فراوانی دو درصد، کسانی که به هر نحوی با کودک ارتباط داشته‌اند با فراوانی یک درصد و پدران نیز با فراوانی دو درصد تماس گیرندگان با صدای یارا را تشکیل می‌دهند.

این مددکار انجمن حمایت از حقوق کودکان در ادامه به منطقه تماس گیرندگان با صدای یارا اشاره و اظهار کرد: منطقه پنج تهران با فراوانی ۱۵ درصد، منطقه چهار با فراوانی ۹ درصد و مابقی مناطق هر کدام با فراوانی‌های یکسان مناطق تماس گیرندگان با صدای یارا را شامل می‌شوند و این در حالی است که ۲۳ درصد کل تماس‌ها از شهرستان‌ها بوده است.

صدرنوری همچنین در مورد تحصیلات تماس گیرندگان نیز، عنوان کرد: اغلب کسانی که با صدای یارا تماس گرفته‌اند با فراوانی ۴۷ درصد دارای مدرک دیپلم بوده‌اند و پس از آن افراد با مدرک لیسانس ۲۴ درصد، فوق دیپلم ۱۲.۵ درصد، دبیرستان هشت درصد، سیکل ۴.۵ درصد، ابتدایی و بی‌سواد دو درصد و کارشناسی ارشد نیز دو درصد بوده‌اند.

منبع: خبرگزاری ایسنا