جامعه احساس خوشبختی نمی‌کند/ دولت کار را به سازمان‌های مردم‌نهاد بسپارد

یک متخصص حوزه بهزیستی معتقد است که نکته مغفول مانده از دید افرادی که تا کنون سرکار آمده‌اند این است که خود به جای مردم نشسته و می‌گویند این کار به صلاح شماست. آنها هنوز به این باور نرسیده‌اند که باید از خود مردم درباره آنچه که می‌خواهند نظر خواست نه اینکه از بالا چیزی را به آنها تحمیل کرد.

دکتر امیر محمود حریرچی در گفت‌وگو با خبرنگار «نامه» گفت: به نظر من رویکرد بهزیستی در دولت‌های آینده باید یک تغییر اساسی نسبت به دوره‌های قبلی داشته باشد و آن «پذیرفتن حق مردم در داشتن زندگی بهتر است».

متخصص در حوزه بهزیستی با بیان این مطلب افزود: برای تحقق این امر حتما باید افرادی در رأس سازمان بهزیستی قرار گیرند که مردم را افرادی صاحب عزت و احترام البته نه به صورت شعاری دانسته و بر این اساس برنامه‌ریزی و اقدام کنند که چه کار کنیم که مردم به این حق ذاتی خود که داشتن زندگی بهتر است برسند؟

استاد سابق مددکاری دانشگاه ایران ادامه داد: متاسفانه این رویکرد تا کنون به هیچ وجه حاکم نبوده و اثرات آن را در این که ایران در میان شاخصه‌های کیفیت زندگی در رده ۱۱۰ دنیا و رده بعد از دهم خاورمیانه است، شاهدیم. این آمارها نشان می‌دهد که رضایت مردم از زندگی پایین است و جامعه احساس خوشبختی نمی‌کند.

حریرچی معتقد است برای شروع پروسه بهتر کردن زندگی مردم ابتدا باید از خود مردم نظر خواست و در توضیح آن می‌گوید: نکته مغفول مانده از دید افرادی که تا کنون سرکار آمده‌اند این است که خود به جای مردم نشسته و می‌گویند این کار به صلاح شماست. آنها هنوز به این باور نرسیده‌اند که باید از خود مردم درباره آنچه که می‌خواهند نظر خواست نه اینکه از بالا چیزی را به آنها تحمیل کرد. پس ابتدا باید از مردم نیازسنجی شود و بعد خردمندانه برنامه‌ریزی کرد تا نیازهای مردم برطرف شود. درست مثل پزشکی که ابتدا باید حرف‌های بیمار را بشنود و بعد طبابت می‌کند نه اینکه از همان ابتدا به بیمار فخر بفروشد که نیازی به توضیحات تو نیست من خودم می‌دانم باید چه کار کنم.

با این وجود، این آسیب شناس اجتماعی بر این باور است که اتکای صرف به سازمان بهزیستی دردی را دوا نمی‌کند و این سازمان باید زمینه فعالیت سازمان‌های مردم نهاد را بسیار بیشتر از قبل فراهم کند و در این باره می‌افزاید: امروزه دیگر مردم در روند توسعه نه تنها مشارکت بلکه دخالت می¬کنند و نه تنها در کشورهای توسعه‌یافته بلکه در کشورهای رو به توسعه هم بخش‌های عمده‌ای از کار در حال واگذاری به سازمان‌های مردم نهاد است چرا که ثابت شده از دست دولت بزرگ کاری برنمی‌آید چنانکه دیدیم سازمان ملی جوانان در تشویق جوانان به ازدواج کاری از پیش نبرد.

این مدرس دانشگاه مهم‌ترین اقدام دولت یازدهم را ایجاد اعتدال در جامعه دانسته و می‌گوید: اعتدال بدون مشارکت و مداخله مردم در تعیین سرنوشتشان امکان‌پذیر نیست و همانطور که رئیس جمهور منتخب گفته است، باید تصدی‌گری دولت کم و بر تصدی‌‎گری مردم افزوده شود. از این رو پیش‌بینی می‌کنم چنانچه سرمایه‌گذاری و حمایت‌های لازم از نهادهای مردم‌نهاد در حوزه بهزیستی انجام شود، شاهد بهبود قابل توجه زندگی مردم خواهیم بود و زیست بهتری را تجربه خواهیم کرد.

منبع: نامه نیوز