جایگزینی مداخلات روانی از مهمترین اهداف اورژانس اجتماعی است

اورژانس اجتماعی
اورژانس اجتماعی

رییس اداره بهزیستی شهرستان بروجرد گفت: جایگزینی مداخلات روانی اجتماعی به جای مداخلات قضایی و انتظامی از جمله مهمترین اهداف مورد نظر در اورژانس اجتماعی است.
[جایگزینی مداخلات روانی از مهمترین اهداف اورژانس اجتماعی است]

ˈکرم رضا پیردایهˈ روز چهارشنبه درگفت و گو با ایرنا افزود: مرکز اورژانس اجتماعی با مداخله در بحران های فردی، خانوادگی و اجتماعی، مداخلات روانی اجتماعی را قبل از مداخلات قضایی و انتظامی جایگزین می کند که این مساله در پیشگیری از وقوع جرم نیز نقش مهمی دارد.

وی با بیان اینکه مرکز اورژانس اجتماعی در شناسایی آسیب های اجتماعی شایع کشوری و منطقه ای و محلی نقش موثری دارد ،افزود: اینگونه مداخلات روانی اجتماعی زمینه توانمند سازی افراد در معرض آسیب و یا افراد آسیب دیده اجتماعی و مقدمات بازگشت آنها به زندگی سالم را فراهم می کند.

رییس اداره بهزیستی شهرستان بروجرد یادآور شد: اورژانس اجتماعی این شهرستان از بهمن ماه سال ۸۸ آغاز به کار کرده و تاکنون در خصوص مسایل و مشکلات مختلفی از جمله طلاق، همسر آزاری، کودک آزاری ، دختران فراری و سایر مشکلات اجتماعی ، مشاوره و راهنمایی های لازم را ارایه داده است.

وی افزود: گروه های هدف و افراد مشمول دریافت خدمات روانی و مشاوره ای در بخش اورژانس اجتماعی شامل زوجین متقاضی طلاق و افراد دارای اختلالات حاد خانوادگی، زنان و دختران در معرض آسیب اجتماعی و یا دخترانی که مورد آسیب اجتماعی واقع شده اند ، است.

پیردایه ادامه داد: همسران آزار دیده، کودکان مورد آزار و اذیت، مبتلایان به اختلالات هویت جنسی و دختران و پسران فراری از منزل و یا سایر افراد دیگر که بنا به دلایل مختلف در شرایط بحرانی قرار گرفته اند از دیگر گروه های هدف مرکز اورژانس اجتماعی به شمار می روند.

وی با اشاره به اینکه اقدامات اجرایی مرکز اورژانس اجتماعی شامل پذیرش، خدمات تخصصی، ترخیص و پیگیری پس از ترخیص است افزود: خدمات تخصصی شامل ارایه خدمات مددکاری، روان شناسی، تربیتی ، حقوقی، فرهنگی و آموزشی است.

رییس بهزیستی بروجرد یادآور شد: ارایه خدمات به دو صورت سرپایی و نگهداری ارایه می شود و با توجه به شرایط مدجویان ترخیص مناسب صورت می گیرد.

وی گفت: بازگشت به خانواده به عنوان مهمترین هدف در مرکز اورژانس اجتماعی محسوب می شود و در مواردی نیز ارجاع به مراکز زیر مجموعه امور آسیب دیدگان اجتماعی از جمله ارجاع به مراکز بازپروری زنان آسیب دیده اجتماعی و یا سایر مراکز مرتبط صورت می گیرد.

۱۲۳ خط تلفن اورژانس اجتماعی است که همه افراد در هر شهر و یا منطقه ای که زندگی می کنند در موقعیت هایی که در شرایط بحرانی قرار می گیرند می توانند با این شماره تماس بگیرند.

منبع: خبرگزاری ایرنا