جای خالی مسایل اجتماعی در گزارش دکتر روحانی:دولت از پرداختن به مسایل اجتماعی نهراسد

سیدحسن موسوی چلک
سیدحسن موسوی چلک

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی با بیان اینکه حوزه اجتماعی همچنان در حاشیه مسائل اصلی قرار دارد، اظهار کرد: در بخش بودجه سال ۹۳ نیز همچنان این نگرانی وجود دارد که حوزه اجتماعی در حاشیه باشد و از رئیس جمهور خواستاریم در این زمینه مطالبه‌گر حقوق حوزه اجتماعی در کشور باشد.

در بودجه سال ۹۳ حوزه اجتماعی در حاشیه نباشد

سیدحسن موسوی چلک ضمن حضور در خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در گفت‌وگویی درباره پیش‌نویس حقوق شهروندی و همچنین گزارش صد روزه دولت، با انتقاد از جای خالی موضوعات و مسائل اجتماعی در گزارش تلویزیونی رئیس جمهور، گفت: در برنامه‌های انتخاباتی دوره اخیر مشاهده کردیم که کاندیداهای ریاست جمهوری از برخی آسیب‌ها همچون «طلاق» و «اعتیاد» نام بردند و رئیس‌جمهور نیز در روز تنفیذ خود دغدغه‌اش را دو موضوع معیشت مردم و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه اولین انتظار در حوزه اجتماعی این است که در بودجه سال ۹۳ حوزه اجتماعی در حاشیه نباشد، افزود: چرا که همچنان نگرانی‌هایی در این زمینه وجود دارد در حالی که انتظار داریم رییس‌جمهور مطالبه‌گر حقوق حوزه اجتماعی در کشور باشد.

انتقاد از نگاه اطرافیان رئیس جمهور و مجلس به مسایل صرفا عمرانی – اقتصادی

چلک ادامه داد: طیف پیرامونی‌ رئیس جمهور نگاهشان به مسائل عمدتا عمرانی – اقتصادی است و در آخرین گزارش ارائه شده توسط رئیس جمهور که مربوط به عملکرد ۱۰۰ روزه دولت بود، باز هم حقایق اجتماعی عنوان نشد و آنچه عنوان شد مربوط به حوزه‌های دیگری بود. هرچند نمی‌توان گفت در این زمینه می‌توانیم طی مدت ۱۰۰ روز ارزیابی‌های لازم را داشته باشیم.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران با تاکید بر اینکه اگر می‌خواهیم توسعه اقتصادی و شادی و نشاط را در جامعه فراهم کنیم، باید بسترهای مناسب حوزه‌های اجتماعی و رفاه را ایجاد کنیم، گفت: اگر به ایجاد بسترهای مناسب برای از بین بردن آسیب‌های اجتماعی توجه نشود این موضوع روز به روز افزایش می‌یابد.

وی افزود: در سیاستهای کلی برنامه پنج ساله پنجم توسعه الزام به پیوست اجتماعی فرهنگی عنوان شده است اما تا کنون هیچگونه طرحی در این زمینه نداشته‌ایم و هیچ نهادی حتی مجلس مطالبه‌گر این موضوع نیست.

چلک با اشاره به اینکه در زمینه حمایت از تشکل‌های مردمی کمبود منابع به چشم می‌خورد، عنوان کرد: با این شرایط حرکت سازمان‌های غیردولتی در کشور با توجه به برنامه‌های توسعه سرعت نمی‌یابد، هرچند در این بخش وزیر کشور در حوزه سمن‌ها برنامه‌هایش مناسب ارزیابی می‌شود اما تاکنون چیزی محقق نشده است و امیدواریم همانگونه که رئیس جمهور و وزرا شعار داده‌اند تحقق فعالیت‌ها در این زمینه را شاهد باشیم.

وی با بیان اینکه نباید نگاهمان به مسائل اجتماعی همانند سالهای گذشته به صورت تهدید اجتماعی باشد و تنها به گشت ارشاد در این حوزه توجه شود، تاکید کرد: نباید پلیس و مردم را روبروی یکدیگر قرار دهیم.

درخواست از دولت برای ایجاد مرکز سنجش شاخص‌های سلامت اجتماعی

چلک در مورد برنامه‌هایی که دولت باید در حوزه اجتماعی داشته باشد، تا بتواند در این زمینه موفق شود، عنوان کرد: دولت متولی آسیب‌های اجتماعی را مشخص و خود را برای ارائه گزارش سالانه آسیبهای اجتماعی موظف کند. همچنین مرکزی برای سنجش شاخص‌های سلامت اجتماعی تعریف کند تا هر ساله شاخص سلامت اجتماعی سنجیده شود.

مسایل اجتماعی دغدغه است نه خط قرمز

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی افزود: دولت باید مسائل اجتماعی را به عنوان دغدغه اصلی در نظر گیرد و نه به عنوان خط قرمز تلقی و به حاشیه رانده شود.

چلک گفت: باید آینده نگری در حوزه اجتماعی افزایش یابد، جلساتی توسط دولت با کارشناسان حوزه اجتماعی برگزار شود تا فضایی برای برقراری تعامل با رئیس جمهور بدون واسطه ایجاد شود و اجازه دهند تشکل‌ها بدون گزینش آزادانه و منتقدانه صحبت‌هایشان را به گوش شخص اول دولت برسانند.

وی ضمن انتقاد از عملکرد مجلس در حوزه اجتماعی اظهار کرد: مجلس باید در این زمینه مطالبه‌گر باشد اما تا کنون نتوانسته است به صورت جدی به این موضوع بپردازد.

نمی‌توان با گرفتن دیش با ناتوی فرهنگی مقابله کرد

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی با تاکید بر اینکه باید در کلان برنامه‌ریزی‌های کشور به سمت تقویت هویت فرهنگی و اجتماعی پیش برویم، اظهار کرد: تا کنون بیشتر مسئولین فرهنگیمان نقش ممیزی در حوزه فرهنگ داشتند و در این حوزه نمی‌توان با جمع‌آوری دیش‌ها با ناتوی فرهنگی مقابله کنیم.

چلک در ادامه به ماده ۹۷ قانون برنامه چهارم توسعه اشاره کرد و افزود: این ماده از مترقی‌ترین برنامه‌ها در حوزه آسیب‌های اجتماعی بود، چرا که مسائل پیشگیری و استفاده از تمامی ظرفیت‌های فرهنگی، اجتماعی و حمایت از تشکل‌ها را در خود جای داده بود.

وی با بیان اینکه ما در کشور برنامه‌های بسیاری داریم اما دغدغه موضوع را نداریم گفت: حتی با همین ساختار موجود، منابع و نیروی انسانی و باز کردن فضای سیاسی می‌توانیم حرکت‌های بسیاری در حوزه اجتماعی انجام دهیم و باید با ایجاد کرسی‌های آزاد اندیشی به صورت آزادانه به حل مسائل اجتماعی در کشور بپردازیم و در این زمینه باید از مدیران اجتماعی استفاده کنیم.

در آینده آسیب‌ها به سمت شادی‌های آنی و فضای مجازی حرکت می‌کنند

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی با بیان اینکه همواره اکثر مدیران اجتماعی ما افرادی با تخصص غیراجتماعی بوده‌اند، گفت: در آینده آسیب‌های اجتماعی به درون خانواده‌ها می‌روند و زنان و کودکان را مورد هدف قرار می‌دهد، علاوه بر آن باید بگوییم که این آسیب‌ها در آینده به سمت شادی‌های آنی و فضای مجازی حرکت می‌کنند.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی با بیان اینکه همواره اکثر مدیران اجتماعی ما افرادی با تخصص غیراجتماعی بوده‌اند، گفت: در آینده آسیب‌های اجتماعی به درون خانواده‌ها می‌روند و زنان و کودکان را مورد هدف قرار می‌دهد، علاوه بر آن باید بگوییم که این آسیب‌ها در آینده به سمت شادی‌های آنی و فضای مجازی حرکت می‌کنند.

چلک با اشاره به اینکه تکنولوژی باید افراد را شاد کند اظهار کرد: تکنولوژی باید به صورت درست مدیریت شود، اما امروز شاهد این موضوع هستیم که تکنولوژی بر افراد سوار شده است.

وی ادامه داد: نباید و نمی‌توان به امکانات فضای مجازی نگاه امنیتی داشت، بلکه باید در این زمینه آموزش‌های لازم را به افراد ارائه کنیم چرا که نمی‌توان جلوی دسترسی به اطلاعات دیوار کشید.

موسوی چلک ادامه داد:باید ظرفیت‌های شبکه‌های اجتماعی شناسایی شود چرا که این فضا هم اکنون جزو لاینفک زندگی است و هرچقدر افراد را در این زمینه محدود کنیم، آنها نسبت به این پدیده حریص‌تر می‌شوند.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی با اشاره به اینکه لازم است با ارائه اطلاعات و آموزش افراد در جامعه آنها را از خطرات آسیب‌های اجتماعی نوپدید مصون کنیم، عنوان کرد: باید سواد رسانه‌ای، اجتماعی و استفاده از فضای مجازی افزایش یابد چرا که در مسیر توسعه ناچار به استفاده از تکنولوژی هستیم.

وی با بیان اینکه برنامه‌های حوزه اجتماعی باید جلوتر از وضع موجود قرار داشته باشند ، گفت: اگر نگاه ما به مسائل اجتماعی، امنیتی سیاسی شود این مسائل زیرزمینی شده و نمی‌توانیم به صورت درست آنها را پردازش کنیم، لذا لازم است در این زمینه دولت پیشگام بوده و از پرداختن به واقعیت‌های اجتماعی هراسی نداشته باشد.

 منبع: خبرگزاری ایسنا