جای خالی “نود اجتماعی” در تلویزیون!

سیدحسن موسوی چلک
سیدحسن موسوی چلک

بررسی مسایل و آسیبهای اجتماعی می تواند در زمینه افزایش سواد اجتماعی مردم و مسئولین تاثیر گذار باشد. مدیران رسانه ملی باید ترس از پرداختن به آسیبهای اجتماعی را از خود دور کنند.

سید حسن موسوی چلک رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در یادداشتی به جای خالی برنامه های اجتماعی در سیما اشاره و عنوان کرده است: بدون شک یکی از پر بیننده ترین برنامه های سیما در کشور برنامه “نود ورزشی” است که تحلیلهای کارشناسی از  بازیها، اخبار و حاشیه های مربوط به ورزش فوتبال می پردازد. در کنار این برنامه می توان به برنامه پایش در حوزه اقتصاد، نبض در حوزه پزشکی، مناظره و دیروز، امروز، فردا در حوزه سیاسی، هفت در حوزه سینما و… اشاره کرد.

این در حالی است که در حوزه اجتماعی جای خالی برنامه ای شبیه برنامه های مذکور خالی است. گر چه به خوبی واقف هستم که مسایل مربوط به حوزه اجتماعی پیچیدگیهای خاص خود را دارد ولی این سئوال پیش می آید که تا چه زمانی نباید مسایل اجتماعی و آسیبهای اجتماعی به صورت موشکافانه در سیما بررسی شوند.

همانگونه که بررسی موضوعات فوق در زمینه افزایش اطلاعات و آگاهی کارشناسان، مدیران و مردم تاثیر گذار است مطمئنا بررسی مسایل و آسیبهای اجتماعی هم می تواند در زمینه افزایش سواد (دانش) اجتماعی مردم و مسئولین تاثیر گذار باشد. مدیران رسانه ملی باید ترس از پرداختن به حوزه اجتماعی بویژه آسیبهای اجتماعی را از خود دور کنند. چرا که آسیبهای اجتماعی در خانه مردم را زده و نپرداختن به این آسیبهای اجتماعی در رسانه مشکلی را حل نمی کند. بدون شک نقش رسانه در زمینه افزایش آگاهی مردم و مسئولین بسیار زیاد است.

موشکافی آسیبهای اجتماعی و لایه برداری از آنها و تحلیل و تبیین هر یک از آسیبهای اجتماعی و تاثیر پذیری حوزه اجتماعی از سایر حوزه ها از جمله شرایط اقتصادی و فرهنگی، بررسی وضعیت سرمایه اجتماعی، نشاط اجتماعی، هویت فرهنگی، اعتماد اجتماعی و دلایل افزایش یا کاهش آنها، سیاستگذاریهای اجتماعی، خشونتهای خانگی، فرار، اعتیاد به مواد مخدر سنتی و صنعتی (گر چه فقط در این زمینه کار هایی انجام شده است) نقش مردم و مسئولین در حوزه آسیبهای اجتماعی، بررسی نقاط قوت و ضعف طرحها و برنامه های مختلفی که با رویکرد های امنیتی، انتظامی و اجتماعی بطور مستمر و یا موقتی در کشور در حوزه آسیبهای اجتماعی اجرا شده و تاثیر گذاری هر یک از آنها با رویکرد کارشناسی و غیر سیاسی می تواند بسیار مفید باشد.

گر چه عدم پردازش کارشناسی مسایل و آسیبهای اجتماعی هم خود دلیلی بر مظلومیت حوزه اجتماعی در رسانه مثل سایر قسمتها در کشور است.

منبع: خبرگزاری مهر