نشست رئیس جمهوری با تعدادی از روسای انجمنهای علمی و تخصصی با موضوع مقابله با کرونا

رئیس جمهوری اسلامی ایران هفته گذشته نهم اردیبهشت ۹۹ با روانشناسان، جامعه شناسان و فعالان حوزه اجتماعی به گفتگو نشست و نظرات، ایده ها و پیشنهادهای متخصصین حوزه روانی اجتماعی را شنید.

در این جلسه روسای انجمن مددکاری اجتماعی ایران، انجمن علوم سیاسی، انجمن جامعه شناسی، انجمن رفاه اجتماعی، انجمن گفت‌وگوی شفافیت، انجمن جمعیت شناسی، انجمن انسان‌شناسی، انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات، انجمن علمی اپیدمولوژی، انجمن پزشکی اجتماعی و انجمن روانپزشکان در سخنان جداگانه‌ای دیدگاه‌ها و پیشنهادات خود را در موضوعات اجتماعی و فرهنگی با محوریت آثار و تبعات کرونا مطرح کردند.

دکتر سید حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران نیز یکی از مدعوین و سخنرانان این نشست بود و برخی موضوعات اجتماعی حائز اهمیت در دوره شیوع کرونارا مطرح نمود.

برخی از مهمترین نکته هایی که از سوی رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران مطرح شد عبارت بودند از:

  • ما شرایط دشواری که در کشور وجهان وجود دارد را درک می کنیم و از زحماتی که در این دوره کشیده شد قدردانی می کنیم.
  • انتظار داریم  انجمن های تخصصی و سازمان های غیردولتی در سیاسیتگذاری ها و برنامه ریزی ها و نظارت و نیز اجرا به رسمیت شناخته شوند و نقش آنها دیده شود.
  • با توجه به آمارهای ارائه شده از سوی وزارت مسکن و شهرسازی، حدود ۲۱ میلیون نفر از جمعیت کشور در محلات ناکارآمد شهری زندگی می کنند که اکثریت آنها در این مناطق از دسترسی به بسیاری از حداقلهای خدمات عمومی محروم هستند بنابراین لازم است که توجه بیشتری به آنها بشود. یادمان باشد که در شرایط عادی هم از نظر دو مولفه تأثیرگذار در پیشگیری از شیوع کرونا یعنی بهداشت فردی و بهداشت محیط در حالت عادی هم در این مناطق وضعیت نامطلوبی وجود داشد.
  • توجه اقشار نیازمند و دارای نیازهای خاص در این شرایط ضروری است. طبق آمار وزارت تعاون، کار و رفاه اجماعی، بر اساس بانک اطلاعات ایرانیان، حدود ۴.۵ مبلون نفر از جمعیت کشور در پنج دهک پایین از چتر حمایتی سازمان های مرتبط از جمله کمیته امداد، بهزیستی و … محروم هستند که ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از انها جمعیت بالای ۶۵ سال هستند. لذا انتظار می رود برای این گروه ها و سالمندان  توجه بیشتری صورت بگیرد.
  • توجه به برخی از گروه های خاص مانند بیماران صعلب العلاج، افراد معتاد در خیابان، کودکان کار، افراد دارای معلولیت، سالمندان تنها، زنان سرپرست خانواد و … ضرورت دارد.
  • با توجه به شرایطی که در دوران کرونا در حوزه خانواده خود را نشان داده است لازم است که از ظرفیت های مختلف از جمله آموزش و پرورش برای بالابردن سواد اجتماعی و سواد سلامت روان بهره گرفته شود.
  • لزوم ارائه حمایت های روانی اجتماعی هم به بهبودیافتگان از کرونا و هم کسانی که در دوران کرونا عزیزان خود را از دست دادند و مراحل سوگ را نتوانستند طی کنند.

همچنین پیشنهادها، دغدغه ها و نقدهایی از سوی سایر مدعوین مطرح شد. تشکیل ائتلاف انجمن‌ها و کرسی‌های علمی و نهادهای مدنی، تقویت اعتماد عمومی و جلب همراهی مردم، حمایت از رسانه‌های مستقل، ساماندهی برای ارتباط دائم با انجمن‌های علمی، ایجاد امنیت اقتصادی و روحی برای تشویق به ازدواج و فرزندآوری، تشکیل کمیته ملی راهبردی جمعیت، تقویت همبستگی ملی و بازسازی سرمایه اجتماعی، احیا و تقویت نهادهای مدنی در کنار نهادهای خیریه سنتی، توجه به سلامت روانی جامعه، تعامل و اقناع افکار عمومی و اولویت‌بندی در بازگشت به روال عادی از جمله محورهای اصلی و پیشنهاداتی بود که روسای انجمن‌های مسوول ارائه دادند.

همچنین در خصوص احتیاط و تدبیر هوشمندانه در آزاد کردن کسب و کار بحثهایی صورت گرفت و مدعوین هشدار دادند که چنانچه تدبیر و برنامه ریزی مناسب و هوشمندانه انجام نشود ممکن است منجر به خشونت های اجتماعی شود که خسارتهای زیادی از جهات مختلف به کشور وارد خواهد شد.

رئیس جمهور روحانی در انتهای مباحث با بیان اینکه دولت و مردم در مبارزه با کرونا دست در دست یکدیگر، کار بزرگی انجام دادند، تاکید کرد: باید به گونه ای عمل کنیم که در پایان دوران مبارزه با ویروس کرونا، جایگاه ایران اسلامی در تاریخ، جایگاهی بلندتر و کارنامه آن در این مبارزه، درخشانتر باشد و این مهم در سایه تلاش متخصصان و همراهی و همکاری مردم، دست یافتنی است.
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی اظهارداشت: نباید بی احتیاطی کرد اما دلهره و اضطراب بیش از حد از ویروس کرونا بدتر از خود این ویروس است و می تواند زندگی مردم را در هم بشکند.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه جامعه ما در مبارزه با کرونا به تخصص و متخصصان خود اعتماد کرد و علما و بزرگان ما نیز به کمک آمدند، گفت: بخش اقتصادی و علمی ما در مبارزه با کرونا، خوب به صحنه آمدند و موفق عمل کردند و این خیلی مهم است که بعد از چند هفته از آغاز مبارزه با کرونا اعلام می کنیم در بخش فراورده های بهداشتی مورد نیاز در این مبارزه، قدرت صادرات داریم.