حدود ۲۰ درصد از معتادان پس از ترک اعتیاد دیگر بازگشت به مصرف مواد ندارند

رئیس انجمن مدد کاران اجتماعی ایران با اشاره به آمار شیوع شناسی مواد مخدر در کشور گفت: در خوش بینانه ترین حالت حدود ۲۰ درصد از معتادان پس از ترک اعتیاد دیگر بازگشت به مصرف مواد ندارند و ۸۰ درصد دیگر دوباره مواد مصرف می کنند، بنابراین درمان قطعی اعتیاد بسیار دشوار است.

به گزارش  آنانیوز ، حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مدد کاران اجتماعی ایران در مورد نحوه مداخلات مددکاران اجتماعی در روند ترک اعتیاد معتادان اظهار کرد: مددکاران اجتماعی در زمینه همه آسیب های اجتماعی فعالیت می کنند و آمار دقیقی مبنی بر فعالیت مددکاران اجتماعی تخصصی در حوزه اعتیاد وجود ندارد زیرا یکی از حوزه های فعالیت آنان اعتیاد است.

وی با بیان اینکه ارائه خدمات به معتادان نیز با توجه به میزان اعتیاد فرد و همچنین نوع مواد مصرفی متفاوت است، افزود: در صورت مراجعه یک معتاد به مرکز مشاوره اعتیاد هر مددکار اجتماعی باید حدود ۴۵ دقیقه زمان برای ارائه خدمات در نظر بگیرد، براساس آمار سالانه ۷۰۰ تا ۸۵۰ هزار معتاد به مراکز مشاوره درمان اعتیاد مراجعه می کنند.

مشاور رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به فعالیت ۱۰هزار مددکار اجتماعی در کشور ادامه داد: باید تربیت و تقویت مددکاران اجتماعی در دانشگاه ها در دستور کار نظام آموزشی دانشگاهی قرار گیرد.

وی افزود: برای ارائه خدمات اجتماعی و درمانی بهتر به معتادان مراجعه کننده به مراکز درمانی و مشاوره ای باید هر مددکار بین ۳۰ تا ۵۰ مراجعه کننده داشته باشد در حالی که هم اکنون برای هر مددکار ۱۰۰ مراجعه کننده در نظر می گیرند.

موسوی چلک با اشاره به آمار شیوع شناسی مواد مخدر در کشور گفت: براساس آمار ارائه شده هم اکنون دو میلیون و ۸۰۰ هزار معتاد دائمی و چهار میلیون مصرف کننده تفننی در کشور داریم که در خوش بینانه ترین حالت حدود ۲۰ درصد از آنان پس از ترک اعتیاد دیگر بازگشت به مصرف مواد ندارند و ۸۰ درصد دیگر دوباره مواد مصرف می کنند، بنابراین درمان قطعی اعتیاد بسیار دشوار است.

وی با بیان اینکه آماری از میزان از تعداد مراکز مشاوره و درمان اعتیاد در دست نیست، افزود: حتی در برخی از مناطق در مراکز درمان و مشاوره اعتیاد مددکار اجتماعی حضور ندارد و برخی از مراکز از حضور مددکاران تجربی بهره مند می شوند در حالی که مراکز باید نسبت به جذب مددکاران اجتماعی تمایل بیشتری داشته باشند.

موسوی چلک به ارتباط مستقیم و غیر مستقیم ۸۰ درصد از زندانیان به مواد مخدر اشاره و بیان کرد: در فرآیند درمان اعتیاد یک تیم درمانی به همراه مددکار فعالیت می کنند بنابراین نمی توان موفقیت یا عدم توفیق در ترک اعتیاد یک فرد را فقط به مددکار اجتماعی نسبت داد چون حاصل یک کار جمعی است.

این مقام مسئول در سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: با توجه به اینکه اعتیاد بیماری سخت و پیچیده ای است باید حمایت خانواده و نهادهای اجتماعی از این افراد بیشتر شود زیرا اعتیاد بر افزایش آسیب های اجتماعی از جمله فقر و ایدز نیز تاثیر گذار است.

موسوی چلک با تاکید بر اصلاح ساختار اجتماعی کشور در نحوه برخورد با معتادان اظهار کرد: هم اکنون معتادان کشور الگوی مصرف مشخصی ندارند و از هر دو ماده مخدر سنتی و صنعتی استفاده می کنند که عوارض و پیامدهای بسیاری به همراه دارد بر همین اساس با اصلاح ساختار و توزیع مواد مخدر دولتی می توان تا اندازه ای از استفاده معتادان از مواد مخدر صنعتی جلوگیری کرد.

این مددکار اجتماعی از اعتیاد به نوعی بیماری مزمن یاد کرد و گفت: براساس آمار نهادهای مسئول در زمینه اعتیاد هم اکنون دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر مصرف کننده دائمی مواد مخدر در کشور وجود دارد که این بیماری آنان ریشه بروز بسیاری از آسیب های اجتماعی است بنابراین باید با استفاده از ظرفیت و توانمندی مددکاران اجتماعی از بروز جرم و تخلف این افراد جلوگیری و مددکاران فاصله بین خانه و کلانتری را با حضور خود پر کنند که این موضوع نیازمند همکاری و مشارکت جمعی و فرابخشی است.