حساسیت ها نسبت به حقوق کودک باید افزایش یابد

«سیدحسن موسوی چلک» روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا با اشاره به فرارسیدن – ۲۰ نوامبر – بیست وپنجمین سالروز تصویب پیمان نامه حقوق کودک، درمورد اقدامات ایران برای حقوق کودک افزود: یکی از اقدامات خوبی که در سطح جهان انجام می شود، انعقاد تفاهمنامه های بین المللی در حوزه های مختلف است که از جمله این موارد می توان به دغدغه جهانی در حوزه کودکان اشاره کرد و یکی از مصداق های آن نیز تصویب کنوانسیون حقوق کودک است.

وی مقاوله نامه ۱۸۲ سازمان بین المللی کار را تفاهمنامه ای دیگر عنوان کرد و ادامه داد: اما کنوانسیون جهانی حقوق کودک که اجماع خوبی در کشورها داشته، موجب شد تا توجه به کودکان در عمل بیش از قبل شود.

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با بیان اینکه اقدامات خوبی در کشور در این خصوص انجام شده، ادامه داد: عضویت کشور در این کنوانسیون البته با حق تفحض، نخستین اقدام ایران بود که موجب تصویب قوانینی در حوزه کودک شد.

وی گفت: مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک با ریاست وزیر دادگستری جلسات هماهنگی های خوبی برگزار و گزارش هایی بطور مرتب ارائه می کند.

ورود تشکل های غیردولتی در این حوزه، اجرای قانون حمایت از کودکان ونوجوانان مصوب سال ۸۱، راه اندازی اورژانس اجتماعی در حوزه کودک، تامین امنیت غذایی کودکان، گسترش روستا مهدها، توجه بیشتر رسانه ای و وجود یک شبکه تلویزیونی مستقل برای کودکان از دیگر اقدامات خوب انجام شده در حوزه کودک بود که رییس انجمن مددکاری به آن اشاره کرد.

 

** حمایت از حقوق کودک لایحه ای قضایی با ماهیت اجتماعی

موسوی چلک لایحه حمایت از حقوق کودک را بسیار مهم خواند و گفت: اگر ۳۰درصد از مفاد این لایحه بعد از تصویب اجرایی شود، یکی از پیشروترین کشورها در حوزه قانونگذاری در حمایت از کودکان خصوصا کودکان در معرض خطر خواهیم بود.

وی با بیان اینکه این لایحه قضایی با ماهیت اجتماعی است، ادامه داد: ۱۸ بار در این لایحه از کلمه مددکاری استفاده شده و ویژگی های بسیار خوبی دارد که استفاده از ظرفیت های غیردولتی، سلامت کودک، ظرفیت منابع اجتماعی بویژه نقش سازمان بهزیستی به عنوان مرجع جدی برای حقوق کودکان بی سرپرست، بد سرپرست، خیابانی، کار و غیره در آن لحاظ شده است.

 

** فراگیر نشدن آموزش، مهمترین مشکل در حوزه حقوق کودکان

رییس انجمن مددکاری با بیان اینکه همه کودکان لازم التعلیم حق استفاده از آموزش رایگان را دارند، گفت: آنهایی که به هر دلیلی امکان تحصیل ندارند، فرصت تحصیل را باید برای آنها فراهم و در این بخش، از ظرفیت های مردمی و تشکلهای غیردولتی استفاده کنیم.

موسوی چلک خواستار افزایش حساسیت ها نسبت به حقوق کودک و مطالبه گری آن شد و درمورد مهارتهای اجتماعی کودکان گفت: مهارتهای اجتماعی موضوع مهم دیگر در حوزه کودک است که آن را نیز باید تقویت کرد.

 

** شاخص های سلامت و رفاه کودک را بسنجیم

رییس انجمن مددکاری کشور با بیان اینکه شاخص های رفاه و سلامت کودکان را باید بسنجیم، افزود: صدای کودکانی که در مناطق نابسامان و نامناسب شهری هستند نیز باید شنیده شود.

وی ادامه داد: امسال شعار دفتر اسکان بشر، شنیدن صدای این کودکان بود که در این بخش باید برنامه های جدی تری داشته باشیم زیرا این کودکان در معرض خطر بیشتری هستند و طبیعی است که به توجه بیشتری نیاز دارند.

موسوی چلک خاطرنشان کرد: کودکان دارای نیازهای خاص مانند معلولیت و بیماری صعب العلاج نیز به توجه بیشتری نیاز دارند.