بیماری روانی، دومین بیماری در کشور است

آسیب های اجتماعی
آسیب های اجتماعی

در اولین همایش ملی نقش مشارکت اجتماعی روان شناسان و مشاوران در ارتقای سلامت روان جامعه، قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بحث توسعه اجتماعی و توسعه اقتصادی را یکی از بحث های بشر امروز اعلام کرد و گفت:  بشر در دو یا سه قرن اخیر با ورود به دوره انقلاب صنعتی به خصوص در چند دهه اخیر همزمان با پیشرفت تمدن با تحولاتی روبرو شده است که شکل زندگی را تغییر داده است.
به گزارش خبرنگار شبکه ایران، فیروزآبادی با اشاره به پدیده مهاجرت در کشورها گفت: مهاجرت باعث ایجاد تحول و تحول باعث ایجاد پدیده شده است. به خصوص در شهرهایی که با فردگرایی مواجه هستند.
وی بیماری روانی را دومین بیماری در کشور دانست و گفت: باید شیوه برخورد با بیماران روانی در کشور فرهنگ سازی شود.
فیروزآبادی ضمن اعلام افزایش ۷۰ درصدی جمعیت شهرنشینی در کشور گفت: تکنولوژی پایه تغییر و تحول در کشور است و این تحولات سبب ایجاد تغییر در روابط افراد شده  است.
او با توجه به اهمیت پیشگیری به خصوص در حوزه بیماری روانی ادامه داد: در این اقدام بخش های خصوصی باید به عنوان متصدی و سازمان های دولتی به عنوان ناظر وارد عمل شوند.
رئیس سازمان بهزیستی کشور نیز  در این مراسم گفت: سازمان ملل هزاره سوم را بر هشت هدف عالی بنا کرده است که اگر به زیرساخت های این اهداف توجه کنیم بخش قابل توجهی از آنها مشارکت اجتماعی است.
همایون هاشمی به ضرورت مشارکت همه آحاد مردم در توسعه دولت ها و کشورها تأکید کرد و افزود: معلولیت به میزان مشارکت اجتماعی بستگی دارد.
هاشمی با اشاره به اینکه ۲۴ هزار مدل خدمتی در کشور وجود دارد، ادامه داد: مشارکت اجتماعی یک حق است و در بهزیستی ۱۵۴۰ عنوان فعالیت وجود دارد که باید توسعه پیدا کند.
وی سلامت روان را جزء اساسی ترین مباحثی اعلام کرد که باید خروجی داشته باشد و ادامه داد: کاهش آسیب های اجتماعی و پاسخ به نیازهای مشاوره ای در زمینه اختلالات و مشکلات فردی، خانوادگی و اجتماعی به منظور ارتقاء سطح سلامت روان از اهداف مراکز مشاوره است.

یکی دیگر از مدعوین این همایش عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بود که زنان بی سرپرست و بدسرپرست، دختران فراری، معتادان و سالمندان را از جمله اقشار آسیب پذیر جامعه اعلام کرد و گفت: تعداد زیادی از این افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند، بنابر این سازمان بهزیستی می تواند به راحتی این گروه را مورد روانکاوی قرار دهد.
عباسی همچنین به موضوع اعتیاد و افراد معتاد اشاره کرد و افزود: سازمان بهزیستی باید به موضوع رفتاردرمانی این افراد توجه ویژه داشته باشد.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس همچنین از سالمندان به عنوان یکی از اقشار آسیب پذیر در جامعه یاد کرد و گفت: یکی از موضوعات مهم و اساسی در خصوص سالمندان احساس طرد شدن آنها از جامعه و تنهایی است بنابر این سازمان بهزیستی به عنوان نهاد حمایتی باید علاوه بر تغذیه این گروه از جامعه، اقداماتی برای تقویت روحیه آنها صورت دهد.

عباسی در ادامه به موضوع ازدواج اشاره کرد و آن را یک مسأله اخلاقی دانست و گفت: خدمات بهزیستی در حوزه مشاوره از قبل از ازدواج شروع می شود و باید در حین ازدواج نیز ادامه داشته باشد. حتی پس از طلاق نیز باید اقداماتی جهت کاهش آسیب زوجین توسط بهزیستی صورت گیرد.

منبع: شبکه ایران