رئیس انجمن در نشست یک روزه در اراک “تعریف نوین مددکاری اجتماعی” را تشریح کرد

ه گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، سید حسن موسوی چلک بعد از ظهر امروز در حاشیه کارگاه آموزشی رویکردهای نوین مددکاری اجتماعی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: انجمن مددکاران اجتماعی از سال ۴۲ تشکیل شده است و یکی از قدیمی ترین تشکل غیردولتی در بخش اجتماعی است و از سال ۸۹ شاهد تغییرات در مدیریت انجمن و شیوه عملکرد آن بودیم.

وی افزود: انجمن مددکاران اجتماعی در ۲۷ استان شعبه دایر کرده است، ۱۶ کارگروه تخصصی در حوزه های خانواده، بنیاد شهید، توانبخشی، زندان، کودکان، زنان و نهادهای اجتماعی و سایر نهادها دارد.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران تصریح کرد: به تازگی گفتگوهای اجتماعی را شروع کرده و ۶ نشست  برگزار کردیم.

images

وی ادامه داد: انجمن مددکاران اقدام به چاپ کتاب هایی از قبیل  دو کتاب با عنوان‌های «امور اجتماعی در برنامه ششم توسعه» و «گنجینۀ یک و دو» به منظور بالا بردن سطح دانش تخصصی مددکاران کرده است.

اجرای طرح دادرسی کیفری کودکان توسط مددکاران اجتماعی

موسوی چلک با اشاره به ماده ۶۶ قانون آیین دادرسی کیفری گفت: مجلس ب قانونی را مصوب کرده است که در آن برای کودکان پرونده شخصی تشکیل شود و اجرای این طرح به مددکاران اجتماعی واگذار شده است.

ایشان درادامه  گفت: عملکرد تشکل‌ها باید بدون هرگونه گرایش سیاسی و جانب داری باشد، مددکار اجتماعی نباید درگیر سیاسی بازی‌های حاکم بر جامعه شود، مددکاران در انتخابات به عنوان انجمن شرکت می‌کنند و در صورت نیاز راهنمایی و راهبردهایی به فرد مورد نیاز می‌دهند اما هیچ گونه فعالیت سیاسی مستقلی انجام نمی‌دهند.

وی با اشاره به نقاط ضعف در حوزه‌های اجتماعی گفت: اینگونه مسائل سبب شد تا در حوزه‌های اجتماعی و مددکاری رویکرد و عملکرد انجمن را تغییر دهیم

موسوی چلک افزود:  مددکاران اجتماعی دو ماموریت مهم دارد، یکی کمک به ارتقاء کیفیت زندگی مردم (بهتر زیستن) و دیگری کمک به ارتقای توسعه شاخص های سلامت اجتماعی، با رعایت این دو مهم می‌توانیم از مددکار اجتماعی مشکل محور به مددکار اجتماعی نیاز محور تغییر کنیم.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران با اشاره به تعریفی جدید از مددکار اجتماعی گفت: مددکار اجتماعی یک حرفه کاربردی و رشته تحصیل دانشگاهی است که توسعه و تغییر اجتماعی، انسجام اجتماعی و توانمند سازی و آزادسازی افراد را تسهیل می کند، اصول هدایت اجتماعی، حقوق بشر، مسئولیت جمعی و احترام به تفاوت ها در مددکاری اجتماعی با تکیه بر علوم اجتماعی، علوم انسانی و دانش بومی افراد و ساختارها را در مقابله با چالش‌های زندگی و ارتقاء رفاه و بهزیستی درگیر می‌کند.

ضعف ایران در سیاست‌گذاری اجتماعی

وی ادامه داد: در ارزیابی خدمات  یک کشور درحوزه ها اجتماعی  به فراگیری، کفایت، جامعیت، استمرار یا پایداری و کارآمدی و اثربخشی دقت می‌شود که متاسفانه در ایران در بسیاری از حوزه ها در پنج مولفه فوق الذکر بخش و  سیاست گذاری اجتماعی  بسیار فقیر هستیم.

موسوی چلک با اشاره به ضعف مستندسازی فعالیت‎ها در ایران گفت:   مولفه مهم در کار های اجتماع محور« احساس نیاز مردم» است، در ابتدا مردم باید احساس نیاز کنند چون مردم مشارکت کننده اصلی هستند، احساس نیاز مردم شاه کلیدی در این زمینه است.

images