رئیس انجمن: فرهنگ شادمانه باید ترویج شود

شرایط سخت اقتصادی و معیشتی که در نتیجه تحریم‌ها و البته سوءمدیریت‌ها و اختلافات سیاسی بر کشورمان حاکم و یا بهتر است بگوییم تحمیل شده است باعث ایجاد احساس یأس و ناامیدی در بخشی از جامعه شده و نیز اینکه سبب شده تصویر روشنی برای آینده وجود نداشته باشد.

سیدحسن موسوی‌چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با بیان اینکه در ماه‌های اخیر در شرایط خاصی قرار داریم که این شرایط بر روحیه مردم تأثیر منفی دارد، گفت: چیزی که در زمان حاضر به آن نیاز داریم بحث تاب‌آوری اجتماعی و تقویت و ترویج فرهنگ شادمانه است.

موسوی‌چلک در گفت‌وگو با همشهری گفت:‌ باید از ظرفیت‌های ملی در چهارچوب هویت اسلامی – ایرانی استفاده کنیم که یکی از این ظرفیت‌ها آیین‌های مربوط به قبل، حین و بعد از نوروز است. باید فرهنگ شادمانه در جامعه ترویج شود که این مسئله مستلزم این است که این باور در سیاستگذاران نهادینه شود که مردم نیاز به شادی دارند.

بخشی از این عملکردها به این برمی‌گردد که مردم از نااطمینانی از آینده به اطمینان برسند. وی با اشاره به پژوهشی که در تهران روی ۶ هزار نفر انجام شد، گفت:‌ مهم‌ترین عوامل استرس‌زا و فشار‌آور از نظر مصاحبه‌شوندگان نگرانی نسبت به آینده، از دست دادن شغل، آینده فرزندان، بیماری، از دست دادن افراد خانواده و… بوده است.

بخش عمده‌ای از این نگرانی‌ها به‌طور مستقیم با حوزه اقتصادی در ارتباط است. اکنون ما در شرایطی هستیم که اقتصاد کشورمان همه اجزای زندگی را تحت‌الشعاع قرار داده که در این شرایط مردم باید ۲ مهارت را یاد بگیرند؛ یکی مهارت تاب‌آوری است که اگر این مهارت آموخته نشود مردم تحت‌تأثیر شرایط منفی قرار می‌گیرند و دومین مسئله ترویج فرهنگ شادمانه است.

موسوی‌چلک با بیان این نکته که همه مردم در زندگی مشکل دارند، گفت:‌ مشکلات به‌معنای پایان زندگی نیست اما در زمان کنونی برای برگشتن روحیه مردم ما به انتخاب مدیران شایسته و سالم، شفافیت و سلامت در بین مدیران، مدیران پاسخگو و احترام گذاشتن به حقوق شهروندان، برابری در برابر قانون و رعایت قانون و حقوق شهروندی در هر زمان و مقطعی نیاز داریم.

این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه شادی و نشاط فقط خندیدن نیست، گفت: بخشی از شادی و نشاط در جامعه به این بر می‌گردد که مردم بتوانند به آینده خود امیدوار باشند. مردم با امید می‌توانند سختی‌‌ها را تحمل کنند اما وقتی اینها نباشد ایجاد فرهنگ شادمانه، کار راحتی نیست؛ تلفیقی از مسائل می‌تواند فضا را تغییر دهد.

وی گفت: تغییر فضای جامعه مستلزم این است که باور کنیم شرایط فعلی در کشور روی روحیه مردم تأثیر منفی دارد. بخشی از افزایش خشونت و اختلالات روانی که آمار قابل‌توجهی را در کشورمان به خود اختصاص داده به ناامیدی‌ها و سردرگمی‌هایی که مردم در جاهای مختلف دارند، بر می‌گردد و تفاوت‌ها و تبعیض‌هایی که در جامعه مشاهده می‌شود، روی روحیه مردم تأثیر منفی دارد.

موسوی‌چلک تصریح کرد:‌ مسئولان ما باید متوجه این نکته باشند که مردم پشتوانه خوبی برای مملکت هستند؛ درحالی‌که اکنون مشکلات زیادی در زندگی مردم به‌وجود آمده و خروج از بحران در شرایط فعلی بسیار ضروری است. باید برای مردم اعتماد‌سازی‌ شود چرا که با اعتمادسازی است که مردم می‌توانند در اداره کشور مشارکت داشته و به‌دنبال آن امید در جامعه ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به لزوم توجه به ظرفیت‌های فرهنگی جامعه گفت: نباید به راحتی از کنار ظرفیت‌های فرهنگی جامعه برای شاد کردن ذائقه مردم بگذریم و نباید به‌دنبال حذف و یا تعدیل این ظرفیت‌ها باشیم بلکه باید فضا را برای زندگی شادتر مردم فراهم کنیم که نوروز بهترین فرصت برای این اقدام است. موسوی‌چلک ادامه داد:‌ الان خلأ حس شادمانه در جامعه موج می‌زند و ما بیش از هر چیز به این شادمانی نیاز داریم. برای این منظور می‌توانیم از ظرفیت‌های چهارشنبه‌سوری و نوروز استفاده کنیم تا فرهنگ شادمانه به فرهنگی غالب در کشور تبدیل شود.