راهی طولانی برای کاهش خشونت علیه زنان در پیش داریم

معاون هماهنگی و همکاری‌های بین‌الملل معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری گفت: راه طولانی در زمینه کاهش خشونت علیه زنان در پیش داریم و اقدامات صورت گرفته اگرچه قابل تحسین است، اما کافی نیست و لازم است در زمینه تامین امنیت زنان و کاهش خشونت علیه آنان فرهنگ‌سازی لازم صورت گیرد.

سوسن صفاوردی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس «زنان» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: تامین امنیت زنان و پیشگیری از خشونت علیه آنان از جمله موضوعاتی است که جامعه جهانی با آن روبروست و مختص کشور خاصی نیست. اگرچه در نظامی که تحت تعالیم اسلام و آموزه‌های دینی بنیان شده و مقام معظم رهبری به عنوان ولی امر مسلمین نیز بر تکریم و احترام زنان تاکید کرده‌اند، اما وجود موارد اندک خشونت علیه زنان نیز قابل قبول نیست و در صورت مشاهده چنین مواردی، لازم است قوانین محکمی به منظور جلوگیری از تکرار این آسیب تصویب شود.

وی در ادامه گفت: دستگاه‌های مختلف در ایران اقداماتی در زمینه تامین امنیت زنان انجام داده‌اند، اما لازم است که اطلاع‌رسانی در این راستا افزایش یابد و فرهنگ‌سازی بیشتر شود. مقام معظم رهبری نیز در سخنرانی‌های متعدد برضرورت تامین امنیت زنان تاکید کرده‌اند و در آخرین نشست خود با مسئولان حوزه زنان و خانواده ازعبارت «ستم‌زدایی از زنان در جامعه و خانواده» استفاده و بر آن تاکید کرده‌اند.

صفاوردی در زمینه اقدامات انجام شده در ایران به منظور کاهش خشونت علیه زنان، اظهارکرد: افزایش امکان تحصیل برای دختران، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و کلاس‌هایی در زمینه بصیرت‌افزایی، تعیین بخشی در قوه قضاییه برای مشورت دادن به زوجین و آگاهی‌رسانی به آنان درباره مسائل زنان و خانواده، تعیین مشاور زن برای قضات، اقدامات ناجا در زمینه جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی از جمله کارهایی است که در زمینه کاهش خشونت علیه زنان انجام شده است؛ البته لازم است دستگاه‌ها هماهنگ با یکدیگر عمل کنند تا به نتایج بهتری دست یابیم.

وی در ادامه گفت: بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری، وجود خشونت علیه زنان در ایران شایسته جامعه ما نیست و در آیات قرآن نیز ۱۷ بار به نیکی به زنان تاکید شده و در احادیث متعددی در زمینه احترام و تکریم آنان سخن به میان آمده است. به عنوان نمونه پیامبر اسلام (ص) می‌فرمایند: کسانی که زنان را تکریم نمی‌کنند، لئیم هستند.

صفاوردی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در قالب لایحه تامین امنیت زنان، تصریح کرد: در معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در زمینه تدوین این لایحه اقداماتی انجام و با کارشناسان مشورت شده است و با توجه به اهمیت لایحه تامین امنیت زنان، این لایحه در حال حاضر در کمیسیون لوایح دولت قرار دارد و امیدواریم دولت یازدهم به منظور تصویب آن اقداماتی انجام دهد.

وی در ادامه با اشاره به انواع خشونت علیه زنان، اظهار کرد: خشونت علیه زنان انواع مختلفی دارد که به دو دسته کلی خشونت جسمی و خشونت روانی تقسیم می‌شود. اعمال خشونت روانی علیه زنان علاوه بر تاثیر منفی بر خانواده، تبعات اجتماعی نیز دارد. مقام معظم رهبری هم بر این امرتاکید کرده‌اند که اگر زنان از نظر عاطفی در خانواده تامین شوند، از ورود بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در جامعه جلوگیری می‌شود.

معاون هماهنگی و همکاری‌های بین‌الملل معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری با بیان اینکه به منظور کاهش خشونت علیه زنان، لازم است باورها تغییر کند، خاطرنشان کرد: در کشورهای غربی آمار دقیقی از خشونت علیه زنان وجود دارد، ولی مسئولان این کشورها هنوز نتوانسته‌اند اقدام موثری در زمینه کاهش این آسیب انجام دهند. چرا که مهم‌ترین نکته در کاهش خشونت علیه زنان، فرهنگ سازی و تغییر نگرش نسبت به آنان است، بنابراین داشتن آمار دقیق اگرچه می‌تواند زمینه‌ساز نگاهی مبتنی بر واقعیت باشد؛ اما از ضرورت پرداختن به علت‌ها نمی‌کاهد.

وی در زمینه پرداختن به علت‌های خشونت علیه زنان در ایران، گفت: حقیقت امر در بسیاری از موارد بر خلاف آموزه‌های دینی است و از سلیقه‌ها و خرده‌فرهنگ‌ها نشات می‌گیرد.

صفاوردی در پایان اظهار کرد: هر وقت معنویت در جامعه‌ای کمرنگ شده، آمار خشونت از جمله خشونت علیه زنان افزایش یافته است، بنابراین لازم است شرایط به گونه‌ای فراهم شود که روابط و مناسبات ایرانیان، اسلامی شود و این کار نیازمند فرهنگ‌سازی است.

منبع: خبرگزاری ایسنا