راه اندازی اولین بانک اطلاعات آسیب های اجتماعی

اولین بانک اطلاعات آسیب های اجتماعی در کشور با هدف رصد آسیب های اجتماعی راه اندازی شد.سیدحسن موسوی چلک مدیر کل دفتر آسیب های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این مطلب به خراسان گفت: اولین بانک اطلاعات آسیب های اجتماعی در کشور راه اندازی شد و آخرین وضعیت اطلاعات آسیب های اجتماعی در حوزه طلاق، فرار، اقدام به خودکشی، خشونت های خانگی، سالمند آزاری، کودکان خیابانی، فضای مجازی، وندالیسم، آسیب های نوپدید، مواد مخدر و روانگردان ها و ایدز در این بانک جمع آوری شده است.

 وی افزود: اطلاعات درباره آسیب های اجتماعی مذکور در حوزه های قوانین، مقررات و مصوبات، وظایف سازمان ها در حوزه آسیب های اجتماعی، منابع اجتماعی، پایان نامه ها، گزارش ها و فصل نامه ها در حوزه آسیب های اجتماعی و اسناد بالادستی به ویژه سیاست های کلی برنامه های توسعه به ویژه برنامه پنجم توسعه در این سایت گردآوری شده است.

 

امکان نظرسنجی در این بانک وجود دارد
بنا به گفته موسوی چلک برای دسترسی به اطلاعات و اخبار مربوط به آسیب های اجتماعی می توان وارد این بانک اطلاعاتی شد علاوه بر این به صورت مستمر اخبار و آمارهای مربوط به آسیب های اجتماعی به روز می شود.

 وی افزود: یکی از امتیازات این بانک این است، امکان نظرسنجی در این بانک نیز گذاشته شده است و به این وسیله می توان از افکار عمومی و نظرات کارشناسان در حوزه آسیب های اجتماعی اطلاع یافت.

 مدیر کل آسیب های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به این که این بانک اطلاعاتی می تواند در حوزه خانواده و مسائل اجتماعی مبنای برنامه ریزی ها قرار گیرد، گفت: بانک اطلاعات آسیب های اجتماعی یک مرجع برای آسیب های اجتماعی در کشور است که دسترسی مسئولان، نمایندگان و کارشناسان و در مجموع افرادی را که دغدغه مسائل اجتماعی دارند به اطلاعات و آمارهای آسیب های اجتماعی آسان می کند.بنا به گفته این مسئول در حال حاضر درباره آسیب های اجتماعی چه در زمینه آمار و اطلاعات و چه در زمینه منابع پراکندگی وجود دارد و آمارهای متفاوت، امکان برنامه ریزی دقیق را با مشکل مواجه کرده است.

 

جلوگیری از پراکندگی اطلاعات و آمار آسیب های اجتماعی

وی افزود: این بانک از پراکندگی آمار و منابع اطلاعاتی در زمینه آسیب های اجتماعی جلوگیری می کند و یکی از اهداف راه اندازی بانک اطلاعات آسیب های اجتماعی نیز جلوگیری از پراکندگی ها و موازی کاری ها در این زمینه بوده است.

 موسوی چلک گفت: به عنوان مثال در حوزه طلاق در این بانک تمامی گزارش ها، پایان نامه ها و مقالاتی که در این زمینه تاکنون ارائه شده همچنین قوانین و مقررات مربوط به آن و همچنین آمار و تحلیل های آماری از وضعیت طلاق در کشور وجود دارد بنابراین افرادی که در این حوزه فعالیت می کنند می توانند با مراجعه به این بانک به نشانی که داده شد، به تمام اطلاعات و آمار و تحلیل های مورد نظر درباره طلاق دسترسی داشته باشند.

 

اطلس آسیب های اجتماعی به بانک افزوده می شود

وی افزود: یکی از اقداماتی که قرار است با راه اندازی این بانک انجام شود طراحی اطلس آسیب های اجتماعی به تفکیک توزیع و پراکندگی آسیب های اجتماعی در هر استان است که به تدریج به این بانک اطلاعاتی اضافه می شود.

 موسوی چلک تصریح کرد: اطلاعات برخی از آسیب های اجتماعی به طور کامل در بانک وارد شده است و بقیه نیز در حال تکمیل است.وی افزود: بانک اطلاعات آسیب های اجتماعی تا پایان شهریور رونمایی می شود.

 این مسئول در پاسخ به این که آیا در دیگر کشورها نیز چنین مرجعی برای رصد وضعیت آسیب ها وجود دارد، گفت: تا آن جا که مطالعات نشان می دهد چنین مرجعی که دارای اطلاعات و آمار آسیب های اجتماعی باشد در هیچ کشوری ایجاد نشده است و اولین بار است که در کشور ما چنین بانکی که وضعیت آسیب ها را رصد می کند و چشم انداز دقیقی از آن همراه با راهکارهای پیشگیری در اختیار مسئولان، کارشناسان قرار می دهد، راه اندازی شده است.

 بنا به گفته این مسئول این بانک تنها در حوزه آمار آسیب ها نیست بلکه مجموعه کاملی از دلایل، عوامل، راهکارهای پیشگیری و نظرات کارشناسی است و آمارها نیز جزئی از آن محسوب می شود.

 

 منبع: خراسان – مورخ یکشنبه ۱۳۹۱/۰۶/۰۵ شماره انتشار ۱۸۲۰۱