راه اندازی نخستین بانک آسیبهای اجتماعی/ تحقق آرزوی ۳۳ ساله

سیدحسن موسوی چلک
سیدحسن موسوی چلک

راه اندازی نخستین بانک آسیبهای اجتماعی از سوی دفتر آسیبهای اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه یکی از اتفاقات مهمی بود که به گفته کارشناسان می تواند خلاء موجود در بخش آماری آسیبهای اجتماعی را در کشور برطرف کرده و در برنامه ریزیها نقش مهمی ایفا کند.

به گزارش خبرنگار مهر، در سال ۹۱ در وزارت رفاه برنامه ها و طرحهای زیادی در دستور کار قرار گرفت که یکی از مهمترین آنها راه اندازی سامانه بانک آسیبهای اجتماعی درکشور است بطوریکه در این بانک انواع آسیبهای موجود در جامعه علاوه بر آمار مورد بررسی و تحلیل توسط کارشناسان نیز قرار گرفته است.

در هر جامعه ای برای کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی و جرایم رویکرد های مختلفی اتخاذ می شود و برنامه های متعددی نیز اجرا می شود. از جمله آنها می توان به پیشگیری های وضعی،قضایی،ارائه خدمات به افراد در گیر آسیبهای اجتماعی و… اشاره کرد. اما در این میان توجه به پیشگیری اجتماعی مهمترین راه کنترل آسیبهای اجتماعی محسوب می شود و چنانچه اطلاعات و آمار دقیقی از اسیبهای مختلف مانند اعتیاد، ایدز، فقر، زنان و کودکان خیابانی و… وجود داشته باشد در این صورت سیاستگذاران و برنامه ریزان بهتر می توانند برای کاهش و کنترل این موارد اقدام کنند.

برای کنترل آسیبهای اجتماعی در کشور باید از تمامی ظرفیتهای موجود در جامعه استفاده و سطوح مختلف پیشگیری از آسیبهای اجتماعی مد نظر قرار گیرد و همچنین دستگاههای اجتماعی بطور فعال ایفای نقش کرده و در سیاستگذاری های کلان کشور این رویکرد مد نظر قرار گیرد.

از سوی دیگر وجود مددکاران اجتماعی را نیز در این میان نباید نادیده گرفته و حساس سازی مسئولین و مردم بطور مستمر و متناسب با جایگاهی که دارند، انجام شود.

مدیر کل دفتر آسیبهای اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن تاکید بر موارد عنوان شده در جهت کاهش و کنترل آسیبهای اجتماعی ضروری است از متخصصین مختلف حوزه های اجتماعی و روانشناختی و فرهنگی بهره گرفته شود و بدون شک فعالتر شدن سازمان های اجتماعی و فرهنگی در کشور می تواند زمینه را برای توسعه کمی و کیفی خدمات پیشگیری با رویکرد های اجتماعی اقزایش دهد.

موسوی چلک یکی از دلایل راه اندازی بانک آسبیهای اجتماعی را برنامه ریزی برای کاهش و کنترل آسیبهای اجتماعی دانسته و عنوان می کند که راه اندزای این بانک آرزوی ۳۳ ساله کارشناسان و آسیب شناسان و همچنین دلسوزان نظام را محقق کرده است.

کارشناسان اجتماعی معتقدند تاکنون هیچ سایت و مرجعی اقدام به جمع آوری آمار آسیبهای اجتماعی نکرده و همین موضوع برنامه ریزی و سیاست گذاری های اجتماعی و کاهش آسیبها را با مشکل مواجه کرده بود که خوشبختانه با راه اندازی این سایت و به روز بودن آن این مشکلات نیز برطرف شده است.

سرانجام بانک آسیبهای اجتماعی در نیمه دوم سال پس از بررسی آسیبهای مختلف در استانهای کشور توسط کارشناسان و متخصصین امر راه اندازی شد بطوریکه هم اکنون انواع آسیبها مانند کودکان خیابانی ، ایدز، اعتیاد و… در این بانک وجود دارد و در حال حاضر هم آمارهای کشوری و هم بین المللی بر روی بانک آسیبهای اجتماعی موجود است .

یکی از مزیتهای بانک آسیبهای اجتماعی این بود که در سال ۹۱ برای تهیه گزارشهای تحلیلی در حوزه آسیبهای اجتماعی مورد استفاده قرار گرفت و این گزارشها در اختیار مسئولان کشور و سازمانهای مرتبط قرار گرفت.

تدوین شناسنامه اجتماعی در چند استان کشور

یکی دیگر از برنامه هایی که در سال جاری توسط وزارت رفاه انجام شد تدوین شناسنامه اجتماعی در چند استان کشور بود که این شناسنامه در استانهای مختلف متفاوت است و براساس آسیبها و مشکلات موجود در هر استان تدوین شده است و در آن شاخص هایی مانند خانواده، آموزش، وضعیت بهداشت ، جمعیت، آسیبهای اجتماعی و … در هر استان جمع آوری و به روز می شوند.

البته قرار بود در تمامی استانها شناسنامه آسیبهای اجتماعی تهیه شود که اینگونه نشد و به سال ۹۲ موکول شد.

منبع: خبرگزاری مهر