ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی نیازمند مشارکت عمومی است

به گزارش خبرگزاری فارس از سبزوار، سید حسن موسوی‌چلک ظهر امروز در جلسه امضای تفاهم‌نامه ساماندهی سکونتگاه‌های غیر رسمی ایران در سبزوار با بیان اینکه موضوع سکونتگاه‌های غیر رسمی در گذشته با بی‌تفاوتی و نگاه سطحی برخی از مسئولان کشور روبه‌رو شده است، اظهار داشت: خوشبختانه دولت تدبیر و امید نگاه بسیار خوب و دغدغه‌مندی نسبت به این سکونتگاه‌ها دارد و امروز این نگاه در سطح بین‌المللی مطرح است.

n00008343-b

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با بیان اینکه این افراد جزء شهروندان یک شهر هستند و باید به آنها خدمات شهری ارائه شود، تصریح کرد: هیچگاه نمی‌توان به ۱۱ میلیون ساکن این سکونتگاه‌ها حاشیه‌نشین گفت و آنها را جدای از مجموعه شهری دانست و با مردم این مناطق مانند یک جزیره برخورد کرد.

وی با اشاره به اینکه اجرای طرح‌های ساماندهی و توانمندسازی این مناطق نیازمند مشارکت عمومی است، خاطرنشان کرد: باید از ظرفیت همه دستگاه‌های اجرایی شهرستان در این حوزه نیز بهره‌مند شد.

موسوی‌چلک با بیان اینکه در سند سکونتگاه‌های غیر رسمی کشور اولویت‌بندی‌های خوبی با توجه به ظرفیت هر منطقه پیش‌بینی شده است، گفت: الزاماتی برای این برنامه براساس طرح‌ها و اسناد بالا دستی لحاظ شده که براساس آن نیازهای یک منطقه، شرایط فرهنگی و مذهبی مردم، ظرفیت‌های هر منطقه و… پیش‌بینی شده که بر اساس آن طرح‌های اجرایی برای هر منطقه یک شکل نیست.

وی با بیان اینکه با همت شهرداری و شهردار توانمند سبزوار طرح‌های خوبی برای مهار این مناطق و ارائه خدمات بهتر به آنها طراحی و برنامه‌ریزی شده است، تصریح کرد: سند اقدام شهر سبزوار مورد بازنگری قرار گرفته و براساس نیازها و ظرفیت‌های شهرستان طراحی شده است.

وی با بیان اینکه استقرار دبیرخانه ستاد توانمندسازی سکونتگاه‌های غیر رسمی در شهر سبزوار سبب افزایش اعتماد بین مسئولان و مشارکت بهتر مردم می‌شود، افزود: شهرداری سبزوار بر اساس تعهدات خود بیش از ۳۵ برنامه را در سال ۹۳ اجرایی می‌کند و از ادارات و نهادهایی که توانایی کمک به این مجموعه را دارند این انتظار می‌رود تا سه برنامه را نیز آنها با کمک بخش خصوصی اجرایی کنند.