ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی خانوارهای آسیب‌پذیر اجتماعی هستند

سکونت گاه غیر رسمی
سکونت گاه غیر رسمی

عضو شورای شهر زنجان با بیان اینکه افراد آسیب‌پذیر اجتماعی در سکونتگاه‌های غیر رسمی ساکن شده‌اند، گفت: مدیریت شهری و مسئولان از این رو باید به این قشر توجه کنند چراکه آنها قادر به حل کوچک‌ترین مسائل رفاهی خود هم نیستند.
خبرگزاری فارس: ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی خانوارهای آسیب‌پذیر اجتماعی هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، فخرالدین رستمی ظهر امروز در جلسه علنی شورای شهر زنجان با اشاره به مطالب مطرح شده در مورد گازرسانی به سایان و دو منطقه دیگر در شهر زنجان اظهار داشت: هر چند اقدامات قانونی باید ملاک عمل قرار گیرد ولی باید متوجه بود جمعیتی از همشهریان زنجانی در تامین سوخت دچار مشکل هستند.

وی با اشاره به تغییر روی داده در ساختار استفاده از انرژی در سطح کشور افزود: باید مستحضر بود که استفاده از نفت به عنوان سوخت مشکلات خاص خود را به ویژه در بخش تامین دارد.

عضو شورای شهر زنجان بر لزوم توجه به راهکارهای شناسایی ساکنان مناطق سایان یا کوی وحدت و شورجه گفت: می‌توان با این کار از افزایش جمعیت ساکنان منطقه پیشگیری کرد.

این عضو شورای چهارم زنجان با بیان اینکه افراد آسیب‌پذیر اجتماعی در مناطق به اصطلاح سکونتگاه‌های غیر رسمی ساکن شده‌اند، اضافه کرد: مدیریت شهری و مسئولان از این رو باید به این قشر توجه کنند چراکه آنها قادر به حل کوچک‌ترین مسائل رفاهی خود هم نیستند.

رستمی با بیان اینکه هیچ‌کس برای حل مشکلات مناطق سکونتگاه‌های غیر رسمی اقدامی انجام نداده، تصریح کرد: بسیاری مشکلات این مناطق ناشی از بی‌توجهی به وجود آمده است.

وی با اشاره به اینکه بخشی از مناطق مورد گفت‌وگو گازرسانی شده و بخشی باقیمانده است، ادامه داد: مدیران باید پاسخگوی اقدامات خود باشند چراکه چطور می‌شود گازرسانی به بخشی از منطقه مشکلات ایمنی دارد و بخشی دیگر ندارد.

عضو شورای شهر زنجان با اشاره به مراجعات مکرر مردمی به شورا و شهرداری در مورد گازرسانی به این مناطق تصریح کرد: این موضوع باید تعیین تکلیف شود.

در ادامه جلسه و بحث‌های مربوط به این موضوع دیگر اعضای شورا هم نظرات خود را داشتند که از جمله آنها محمد محمدی بود که گفت: این موضوع ابتدا باید در کمیسیون‌های مربوطه بحث می‌شد تا همه جوانب آن از جمله نکات ایمنی و عوارض ناشی از این تصمیم‌گیری شورا در آن تعیین تکلیف شود.

سعید خدادادی دیگر عضو شورا هم با اشاره به اینکه تامین سوخت برای مردم موضوع بسیار خداپسندانه‌ای است، ادامه داد: مشارکت در این اقدام برای شورا کار خوبی محسوب نمی‌شود.

این عضو شورا با اشاره به مباحث مطرح شده در مورد تعهدات مردمی برای پیشگیری از مشکلات بعدی اضافه کرد: یادمان باشد که نمی‌توان خیلی به این تعهدات خوشبین بود.

عباس راشاد دیگر عضو شورا هم در مورد این موضوع به متفاوت بودن وضعیت مناطق اعلام شده در مورد مشکلات اشاره کرد و گفت: شورا مخالفتی با گازرسانی به این مناطق ندارد، ولی در وهله نخست باید همه جوانب کار از جمله زمین‌های موجود در منطقه تعیین تکلیف شود چراکه تفاوت‌هایی بین طرح تفصیلی شهر زنجان با طرح جامع آن وجود دارد.

وی تاکید کرد: برای حل کلی مشکل باید جلساتی با ارگان‌های دیگر از جمله دستگاه‌های اجرایی و کمیسیون‌های شهرسازی و عمرانی شهر هم برگزار و نظرات آنها هم گرفته شود.

وی خواستار مشارکت دادن دیگر ارگان‌ها برای حل مشکل گاز مناطق مطرح شده در جلسه را کرد و گفت: می‌توان با احصای پلاک‌های موجود از تخلفات بعدی پیشگیری کرد.

در ادامه اسماعیل دویران دیگر عضو شورا با بیان اینکه سایان از مدت‌ها پیش در داخل محدوده شهر زنجان قرار گرفته است، افزود: این منطقه مصوبه کمیسیون ماده ۵ را هم دارد.

ناصر صیدی دیگر عضو شورای چهارم زنجان با رد موانع عنوان شده برای عدم گازرسانی به منطقه سایان متذکر شد: در زمانی که گازرسانی به واحدهای مسکونی روستایی انجام می‌شود نمی‌توان عدم داشتن ایمنی را بهانه عدم گاز رسانی قرار داد.

در پایان جلسه امروز شورا خدادادی خطاب به شهردار زنجان در مورد کار کردن فردی بدون قرارداد در واحد نقشه‌برداری معاونت معماری و شهرسازی سوال کرد و از یگانه پاسخ خواسته و خواستار بررسی این موضوع شد.
منبع: خبرگزاری فارس