سرفصلهای مددکاری اجتماعی و نحوه توسعه تحصیلات تکمیلی باید به طور جدی بازنگری شود

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: روسا و مسوولان فدارسیون‌ها و انجمن‌های جهانی در این وبینار به این جهت حضور یافته اند که ضمن بررسی استانداردهای نوین جهانی مددکاری و طرح چالش‌ها و موانع پیش روی این حوزه، راهکارهای عملیاتی در جهت تسهیل پیاده سازی این استانداردها را پیشنهاد دهند.

سید حسن موسوی چلک در گفت وگو با آتیه‌آنلاین در حاشیه برگزاری این وبینار یادآور شد: مددکاری اجتماعی مانند بسیاری از دیگر رشته های دانشگاهی دارای استاندارهای تعریف شده ای است که خوشبختانه در چند سال اخیر نیز استانداردهای جهانی آموزش‌مددکاری‌اجتماعی توسط فدراسیون جهانی مددکاران اجتماعی و انجمن جهانی دانشگاه‌های مدارس مددکاری اجتماعی تصویب شد و انجمن مددکاران اجتماعی ایران به عنوان عضو این فدراسیون به شرکت در بیستمین کنگره بین المللی آنها دعوت شد.

وی افزود:رییس کمیسیون آموزش فدراسیون جهانی مددکاران اجتماعی ایران، رییس کمیسیون آموزش منطقه آسیا واقیانوسیه، رییس کمیسیون آموزش منطقه اروپا و رییس انجمن بین المللی مددکاران اجتماعی و گروهی آمریکا و رییس کمیسیون آموزش و سیاست گذاری آموزش منطقه آمریکا و من به عنوان رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران و عضو فدراسیون جهانی مددکاران اجتماعی از سخنرانان این کنگره بین المللی بودیم.

موسوی چلک گفت: در این وبینار هریک از اساتید ضمن بیان و بازخوانی استانداردهای نوین، چالش‌ها و فرصت‌های آموزش در حوزه مددکاری اجتماعی را در سطح جهان مطرح کردند.

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران تاکید کرد: با توجه به تعریف جدید جامعه جهانی از مددکاری اجتماعی انتظار این است که دانشگاه‌ها مددکاران اجتماعی کارآزموده و کارشناس را در مقطع کارشناسی و مددکاران اجتماعی خبره را برای انجام پژوهش، تدریس و سیاستگذاری اجتماعی در مقاطع تحصیلات تکمیلی تربیت کنند و بدون شک انتظار و توقع تمام سازمان ها تابعه وزارت خانه های کار، بهداشت، صنایع، آموزش و پرورش و …بر این است که دانشگاه‌ها مددکاران اجتماعی‌ای  را تربیت کنند که بتوانند پاسخگوی نیاز امروز کشور باشند؛ مددکاران اجتماعی که شناخت علمی داشته باشند، قوانین، ساختار و منابع اجتماعی را نیز بشناسند.

وی در بیان برخی پرسش‌های عمده مطرح‌شده توسط اساتید در این وبینار گفت: پرسش‌های اساسی مطرح شده حول این موضوعات می چرخید اینکه آیا در حال حاضر کارشناسان فارغ التحصیل و مراکزی که مددکاران اجتماعی در آنها حضور دارند دارای استانداردهای لازم هستند؟ آیا استانداردهای جدید مبنای آموزش در آموزش ضمن خدمت مراکز خصوصی، دولتی  و غیردولتی قرار می‌گیرند؟ چقدر استانداردهای آموزشی مبنای بازنگری دروس است؟ تعریف جدید جهانی مددکاری تا چه اندازه مبنای این بازنگری در سطح کشورها قرار می گیرد؟

این مددکار اجتماعی در ادامه با مروری بر چالش‌های مطرح شده در این کنگره بین المللی کرد: فقر تولید دانش‌بومی کاربردی موضوعی بود که در اکثر کشورها با آن مواجه هستند و بسیاری از شرکت کنندگان بر مشخص نبودن چگونگی بهره‌گیری متقابل از دانش سایر رشته‌ها تاکید داشتند.

موسوی چلک با اشاره به نبود ارتباطات قوی و مستمر بین مراکز آموزشی مددکاری اجتماعی در سراسر دنیا، افزود: اگرچه بین انجمن‌ها و فدراسیون‌های جهانی در دهه اخیر ارتباط تنگاتگ برقرار شده است اما هنور به نقطه مطلوب دست نیافته ایم.

وی لزوم توجه به نیازهای محیط‌های کاری و یا سازمان‌های بهره‌بردار از مددکاران اجتماعی در بازنگری دروس، ضعف دسترسی به منابع علمی‌قوی و به‌روز در بسیاری از سازمان‌ها، لاتین بودن منابع و ترجمه های مغلق در دسترس، کم‌بودن واحدهای تخصصی، عدم بومی سازی سازمانی آموزش ضمن خدمت شاغلان، تخصصی نشدن این رشته در دوره تحصیلات تکمیلی و نبود همکاری فراگیر سازمان‌ها در زمینه دوره کارآموزی مددکاران را از عمده‌ترین نقصان حوزه مددکاری اجتماعی در اغلب کشورهای دنیا عنوان کرد.

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران ادامه داد: آموزش‌ها باید مقداری جلوتر از زمانه خودشان باشند،استفاده از اساتید و سازمان‌های غیرمرتبط با حوزه مددکاری برای تربیت مددکار و شیوه گزینش دانشجو از چالش‌های جدی در کشور ماست، کم بودن واحدهای تخصصی باز موضوعی‌است که باید در بازنگری‌ها مدنظر قرار گیرد، چرا که محتوای‌علمی قوی می‌تواند یک کارشناس  کارآزموده تربیت کند.

موسوی چلک افزود: توسعه دیرهنگام و یا بی‌رویه تحصیلات تکمیلی یکی از چالش‌های جدی حوزه مددکاری در کشور است که باید بازنگری شود؛ افزون بر همه این موارد  تدوین حداقل استانداردهای لازم برای آموزش مددکار اجتماعی در ایران نیز باید در مرکز توجه و اولویت قرار گیرد.

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در پایان با ابراز خرسندی از برقراری تعامل خوب و مثبت این انجمن با تشکل‌های جهانی در حوزه مددکاری اجتماعی گفت: آموزش مددکاری اجتماعی اگرچه دارای ضعف‌هایی است اما از نقاط قوت این حوزه می توان به  شکل گیری و برقراری تعامل خوب سه تشکل جهانی باهم و ارتباطات مثبت انجمن مددکاری اجتماعی ایران با این سه تشکل اشاره کرد که ثمره این موضوع می تواند دستاوردهای ارزشمندی در حوزه تجربیات، آموزش‌ها،خلاقیت و نوآوری های مددکاری اجتماعی برای کشور به ارمغان آورد.

بیستمین گفت‌و گوی اجتماعی بین‌المللی انجمن مددکاران اجتماعی ایران با موضوع” استانداردهای جهانی نوین آموزش مددکاری اجتماعی ” با حضور مسوولان جهانی و دست اندرکاران تهیه این استاندارد ، روز پنجشنبه مورخ ۲۵ آذر ۱۴۰۰ از ساعت۱۶ لغایت ۱۹  به صورت آنلاین و ترجمه همزمان برگزار شد.