سطح طبقاتی معتادان در جامعه تغییر کرده است

یک مددکار اجتماعی گفت: سطح طبقاتی معتادان تغییر و اعتیاد به سمت طبقات متوسط و بالا حرکت کرده است.
به گزارش خبرگزاری آریا، لیلا ارشد گفت: سازمان بهداشت جهانى سال‌ها است به کشورها آموزش مهارت‌‌های زندگی را به کودکان جامعه پیشنهاد کرده است، زیرا این آموزش‌ها به‌عنوان ابزار مهارتى براى افراد، در گروه‌هاى سنى متفاوت می‌تواند به عنوان پیشگیرى سطحى، همه جامعه را دربر بگیرد.
وى ادامه داد: کودکان ما در قرن بیست و یکم نیازمند داشتن یک جعبه ابزار مقابله‌ای هستند که در مواقع حساس، بتوانند از این جعبه ابزار استفاده کنند.
این مددکار اجتماعی بیان داشت: آمار اعتیاد، طلاق و آمار کودک‌آزارى رو به افزایش است؛ چرا که مهارت‌هاى لازم به افراد آموزش داده نشده است و متاسفانه سطح طبقاتی معتادان تغییر و اعتیاد به سمت طبقات متوسط و بالا حرکت کرده است.
ارشد در پایان؛ وجود مددکار اجتماعى در مدارس را مهم برشمرد و گفت: پیشگیرى سطح دو یعنى مددکار اجتماعى می‌بایست در مدارس حاضر باشد تا کودکانى را که تفاوت‌هایى با بقیه دارند، مثلاً منزوى، گوشه‌گیر، بى‌قرار یا ناآرام هستند، شناسایى و مداخله کند.
وی همچنین بر نقش مهم خانواده در پیشگیری از اعتیاد افزود: مداخله زودهنگام والدین در مورد پیشگیری از اعتیاد می‌تواند تأثیر بسیار زیادی داشته باشد، اما بعضی از والدین تصور می‌کنند که اعتیاد ویژه افراد خاصی است و فرزند آن‌ها هیچ وقت معتاد نخواهد شد و این غفلت چه بسا فرزندان را به سمت اعتیاد بکشاند. بنابراین، آگاهی و شناخت والدین از موضوع اعتیاد و روش‌های پیشگیری از آن ضرورت دارد.


این مددکار اجتماعی ویژگی‌های رفتاری خانواده ها همچون برخی برخورد نامناسب با فرزندان، فرزندپروری ضعیف، اختلاف والدین با یکدیگر، عدم نظارت والدین بر رفتار فرزندان و گرایش اعضای خانواده به مصرف مواد  را در گرایش فرزندان به اعتیاد موثر دانست و گفت: برخی دیگر از رفتارهای ضد اجتماعی می‌تواند منجر به مشکلات اجتماعی، آسیب‌های روانی و یا اعتیاد در فرزندان شود.
ارشد گفت: به طور کلی محیط آشفته و بی‌ساختار خانوادگی عامل خطر عمده‌ای برای مصرف مواد محسوب می‌شود و درعین حال ویژگی‌های دیگری وجود دارد که نقش محافظت کننده از اعتیاد را برای فرزندان دارد. این ویژگی‌ها می‌تواند شامل رابطه امن و سالم با فرزندان، نظارت والدین بر فرزندان و ایجاد مقررات مناسب برای آن‌ها، انتقال مناسب ارزش‌های اخلاقی و اجتماعی به فرزندان و حمایت از آن‌ها باشد.
وی اظهار داشت: پژوهش‌ها نشان داده‌اند اگر به والدین در این زمینه آموزش‌های مناسب داده شود به مراتب بیشتر از برنامه‌های آموزش فرزندان به تنهایی مؤثر خواهد بود.
این مددکار اجتماعی گفت: با توجه به اهمیت خانواده در فرهنگ ما، می‌توان نتیجه گرفت که هم نقش عوامل محافظت کننده از مصرف، سوء مصرف و وابستگی به مواد و هم عوامل خطرساز در گرایش به اعتیاد در کشور ما بسیار جدی است.
بنابراین، شناخت و آگاهی دقیق والدین ایرانی از فرآیند شکل‌گیری اعتیاد در فرزندان، روش‌های پیشگیری از اعتیاد، سطوح پیشگیری از اعتیاد و برنامه‌ریزی پیشگیری از اعتیاد، ضرورت دارد.
ارشد در پایان گفت: والدین می‌توانند از طریق کسب مهارت‌های فرزندپروری، آموزش مهارت‌های نظارت بر فرزندان، ایجاد رابطه عمیق و غنی، افزایش حمایت از فرزندان و بهبود کیفیت زندگی فرزندان و محیط خانوادگی، به پیشگیری از اعتیاد کمک کنند.