سلامت اجتماعی اولویت آموزش و پرورش نیست

انتقاد رییس انجمن مددکاران اجتماعی از وزیر آموزش و پرورش؛
سلامت اجتماعی اولویت آموزش و پرورش نیست
۱۳۹۱-۰۷-۰۸, ۱۳:۱۷
کد خبر: ۷۵۶۴
متاسفانه از حوزه سلامت اجتماعی در ده اولویت آموزش و پرورش درسال تحصیلی ۹۱- ۹۲ غفلت شد/ فراموش نشود که محیط مدرسه یکی بهترین محیط‌ها برای پرورش مهارت‌های اجتماعی و مقابله با مشکلات به دلیل دسترسی بهتر و بیشتر به دانش آموزان است.
ایلنا: رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با ارسال یادداشتی به خبرگزاری ایلنا  نسبت به غفلت از حوزه سلامت اجتماعی در ده اولویت آموزش و پرورش درسال تحصیلی ۹۱- ۹۲ انتقاد کرد و نوشت: در پیام امسال وزیر محترم آموزش و پرورش نکات خوبی اعلان شد. اما حوزه سلامت اجتماعی همچنان مورد غفلت قرار گرفته است.هر ساله به مناسبت آغاز سال تحصیلی وزاری مربوطه از جمله وزیر آموزش و پرورش اولویت‌های آن سال را در پیامی اعلام می‌کنند. در پیام امسال وزیر محترم آموزش و پرورش نکات خوبی اعلان شد. اما حوزه سلامت اجتماعی همچنان مورد غفلت قرار گرفته است.این در حالی است که امروزه برنامه ریزی برای ارتقاء سلامت روانی و اجتماعی نوجوانان وجوانان بیش از پیش احساس می‌شود و از آنجایی که یکی از مهم‌ترین وظایف وزارت خانه مذکور «پرورش» است و با توجه به تهدید‌های پیش رو که از طرق مختلف در خصوص سلامت روانی و اجتماعی افراد وجود دارد انتظار می‌رفت که در اولویت‌های این وزارت خانه به این موضوع و از جمله آسیب‌های اجتماعی هم توجه می‌شد.
گرچه مسئولان وزارت آموزش و پرورش معمولا وجود آسیب اجتماعی در میان دانش آموزان را منکر می‌شوند. ولی باید پذیرفت که برنامه ریزی برای ارتقاء سطح آگاهی دانش آموزان و کارکنان یا هدف توسعه برنامه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی می‌تواند جامعه را به سمت کنترل آسیب‌های اجتماعی و توسعه شاخص‌های سلامت اجتماعی در حال و آینده سوق دهد.
ضمن اینکه به دلیل ارتباط خوب والدین دانش آموزان با مدارس می‌توان از این طریق به آنان نیز در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و نحوه حمایت از دانش آموزان در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی اطلاعات مناسب و بموقع داده شود.
فراموش نشود که محیط مدرسه یکی بهترین محیط‌های برای پرورش مهارت‌های اجتماعی و مقابله با مشکلات به دلیل دسترسی بهتر و بیشتر به دانش آموزان است.
ضمن اینکه برای این هدف می‌توان از روش‌های مستقیم وغیر مستقیم استفاده کرد. زحمات و تلاش‌های انجام شده در این زمینه از گذشته تا به امروز را نیز قدر می‌نهیم.
سید حسن موسوی چلک
رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران