سلامت اجتماعی باید مبنای سیاستگذاری و برنامه ریزی باشد

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در همایش نقش مددکاری اجتماعی بر سلامت اجتماعی در شهرستان ری، بر مطالبه گری اجتماعی، سیاستگذاری کلان و تغییر ساختار آموزش در حوزه مددکاری اجتماعی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار استان تهران خبرگزاری بسیج؛ سید حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در خصوص اهداف این همایش اظهار داشت: مسئولیت اجتماعی و مطالبه گری اجتماعی دو مولفه بسیار مهم برای توسعه و انسجام اجتماعی کشور هستند که در زمینه حقوق اجتماعی مردم، پرسشگری و مطالبه گری به خوبی انجام نشده است و در همین ارتباط، شعار امسال بهزیستی موضوع مطالبه گری اجتماعی نامگذاری شده است و ما به عنوان سفیران تحقق سلامت اجتماعی وظیفه سنگینی بر دوش داریم. امروز در دنیا تعریف جدیدی از مددکاری شده و نوع نگاه به این مقوله، متفاوت شده است.

شعار امسال فدراسیون جهانی مددکاری، «مددکاران در جستجوی یک جامعه انسانی منسجم» انتخاب شده است. در نگاه جدید تک تک سازمان های عرصه مددکاری اجتماعی باید جایگاه خود را در توسعه اجتماعی تعریف کنند. هدف از مطالبه گری اجتماعی مقابله، مخالفت یا اعتراض نیست چرا که معتقدیم با تعامل می‌توانیم امور را بهتر پیگیری کنیم اما این تعامل به منزله سکوت نیست.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران اظهار داشت: معتقدیم اگر چراغ مطالبه گری اجتماعی در کشور روشن شود اتفاقات بسیار خوبی خواهد افتاد که از جمله آنها می‌توان به رعایت حقوق شهروندی، پاسخگو‌ بودن مسئولان، اجرای بهتر قوانین، افزایش سرمایه اجتماعی، اعتماد اجتماعی، مشارکت اجتماعی، نشاط اجتماعی، انسجام اجتماعی، کاهش فساد و افزایش پرسشگری در جامعه، نظارت و کنترل اجتماعی بیشتر، امنیت اجتماعی پایدار، استفاده صحیح از منابع، توسعه شاخص‌های رفاه اجتماعی و افزایش رضایت اجتماعی اشاره کرد.

وی رویکرد سلامت محور، آینده محوری، پژوهش محوری، سیاستگذاری کلان و تغییر ساختار آموزش در حوزه مددکاری اجتماعی، را محورهای مهم در بحث سلامت اجتماعی کشور ذکر کرد و افزود: سیاستگذاری کلان در حوزه اجتماعی در کشور مغفول مانده است و باید عوض شود، مردم بهزیستن اجتماعی را باید تجربه کنند. ساختار این محور ها نیاز به بازنگری اساسی دارد. ما فارغ التحصیلان با نمرات سطح الف داریم که با مددکاری اجتماعی فاصله زیاد دارند، این نظام آموزشی نمی تواند به ارتقاء مددکاری اجتماعی کمک کند.

موسوی چلک افزود: امروز مددکاری اجتماعی حتی در سازمان بهزیستی غریب است. در اکثر حوزه های علمی، هنری، فرهنگی و غیره جشنواره های فجر، خوارزمی، فیلم، بوعلی سینا و … برگزار می شود اما از برگزاری جشنواره مددکاری اجتماعی و خلاقیت و نوآوری در این حوزه خبری نیست.

وی با اشاره به اینکه مددکاران اجتماعی از هر گروهی در حوزه مدیریت سلامت تخصص بیشتری دارند، اذعان کرد: متاسفانه ما خوب حرکت نکرده ایم، به روز نیستیم و نتوانسته ایم از ظرفیت های مددکاری اجتماعی به خوبی استفاده کنیم. مددکاری فقط انجام کار خیر نیست، بلکه یک تخصص و حرفه بوده و قواعد خاص خودش را دارد. ما ظرفیت مددکاری اجتماعی خودمان را نشناخته ایم، در سازمان بهزیستی هم سرفصلی برای سلامت اجتماعی وجود ندارد، تحقق این موضوع مستلزم این است که بازنگری اساسی در همه حوزه ها داشته باشیم.

موسوی چلک با تحلیلی از وضعیت اجتماعی کشور، اذعان کرد: امروز هیچ مسئله ای به اندازه حوزه اجتماعی در مسئولان نگرانی ایجاد نکرده است، مهربانی اجتماعی در زندگی های گذشته ما بیشتر جاری و ساری بود ؛ اگر به بچه های یتیم و نیازمندان رسیدگی نمی کردیم شب خوابمان نمی برد، اما امروز حتی از خانواده خودمان هم خبر نداریم. ما امروز بیش از گذشته به مهربانی اجتماعی در جامعه نیاز داریم و مددکاران اجتماعی نقش موثری در این زمینه دارند.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با ارائه آماری از وضعیت اجتماعی کشور، تصریح کرد: ایران در سال ٢٠١۵ در حوزه شادی با ١٠ پله صعود، رتبه ١٠۵ در بین ١۵٧ کشور را داشته است، همچنین در بحث شفافیت و سلامت اداری ١۴۴ از ١۵٧ کشور هستیم؛ ما در جامعه ای زندگی می کنیم که به گفته مسئولان قوه قضائیه ١۵ میلیون پرونده قضایی در محاکم داریم، ٢٣ درصد مردم از یک نوع اختلال سلامت روانی اجتماعی رنج می برند و با کوچکترین حرف و حرکتی در سطح شهر بسبت به هم پرخاش می کنند. در جامعه ای که فضای مجازی زندگی انسان را تحت الشعاع قرار داده است، میانگین صحبت کردن در خانواده اگر منجر به دعوا و مشاجره نشود، ١٠ تا ١۵دقیقه بیشتر نمی شود. بنابر این اهمیت سلامت اجتماعی باید مبنای سیاستگذاری و برنامه ریزی ما باشد.

گفتنی است: همایش نقش مددکاری اجتماعی بر سلامت اجتماعی به همت اداره بهزیستی شهرستان ری با حضور سید حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران، سعید بیات، معاون سیاسی انتظامی فرماندار ویژه ری، دکتر فاضلی نژاد، رئیس اداره بهزیستی شهرستان ری، نامداری معاون اجتماعی شهرداری منطقه ٢٠ و جمعی از مددکاران بهزیستی برگزار شد.