سنگ تمام سازمانهای جهانی مددکاری اجتماعی برای همایش تاب آوری اجتماعی در ایران

دومین کنگره بین المللی مددکاری اجتماعی در ایران با موضوع “مددکاری اجتماعی و تاب آوری اجتماعی” که در روز سه شنبه ۲۰ فروردین ۹۸ در تهران برگزار شد استقبال همه سازمان های بین المللی این حرفه را به همراه داشت.

در این همایش، علاوه بر خانم دکتر کمپانینی، رئیس انجمن بین المللی مدارس (IASSW) که شخصاً در مراسم حضور داشت، دکتر روری تروئل دبیرکل فدراسیون بین المللی مددکاران اجتماعی (IFSW)، خانم دکتر ایوا هولمبرگ، رئیس انجمن بین المللی رفاه اجتماعی (ICSW) و خانم دکتر روز هندرسون، رئیس منطقه آسیا اقیانوسیه فدراسیون (IFSW-AP) در پیام های جداگانه ای حمایت و مشارکت خود را از این برنامه ارزشمند اعلام نمودند.

ایوا هولمبرگ که به دلیل عمل جراحی نتوانست در این مراسم حضور یابد برای این کنگره پیامی ارسال و اظهار امیدواری کرده بود که همکاری با ایران ادامه یابد.

وی در این  پیام که توسط دکتر قاسمی از اعضای هیات مدیره انجمن علمی رفاه اجتماعی ایران قرائت شد با تمجید از عملکرد انجمن مددکاران اجتماعی ایران نوشت:  ایران کشوری مهم است و بنابراین می تواند نقش مهمی در بهبود این دنیای آسیب پذیر ایفا کند.

روری تروئل که سال گذشته به ایران سفر کرده بود در پیامی تصویری که اختصاصاً برای این کنگره ضبط و ارسال شده بود از تلاشهایی که انجمن مددکاری اجتماعی ایران برای شناساندن این حرفه درون کشور  و در سطح جهانی انجام داده است تقدیر کرد و خطاب به مددکاران اجتماعی حاضر این همایش اظهار داشت: مددکاران اجتماعی ایران، کاری که شما می کنید نه تنها برای درون کشور بلکه کل دنیا الهام بخش است.

دکتر تروئل که بالاترین مقام رسمی حرفه را در سطح جهانی در اختیار دارد در پیامی که به مناسبت روز جهانی مددکاری اجتماعی در روزنامه گاردین چاپ لندن منتشر کرده به صورت ویژه به ایران و کارهایی که در این کشور انجام شده است پرداخته و بخشی از یادداشت دو صفحه ای خود را به ایران اختصاص داده است. (متن پیام دبیرکل فدراسیون به مناسبت روز جهانی مددکاری اجتماعی)

روز هندرسیون، رئیس منطقه آسیا اقیانوسیه فدراسیون نیز در پیام دو صفحه ای خود که در مراسم توسط آقای حامد علمایی قرائت شد اظهار نمود:

به انجمن مددکاران اجتماعی ایران برای میزبانی این نشست عظیم و فرصتی که برای توسعه حرفه ای ایجاد کرده تبریک می گویم. بهترینها را برای شما آرزو می کنم و امیدوارم یک کنفرانس موفقیت آمیز داشته باشید و مشتاقانه در انتظار دریافت گزارشها و عکسهایی هستم که نشان بدهد چگونه با این کنفرانس، حرفه و اهمیت مددکاری اجتماعی را در جامعه شناساندید.

وی همچنین از مددکاران اجتماعی ایران دعوت کرد تا در جوامع بین المللی حضوری فعالتر داشته باشند و از حاضرین، برای شرکت در همایش منطقه ای شهریور سال جاری که در هندوستان برگزار می شود دعوت نمود. (متن کامل پیام در زیر این مطلب)

این نخستین در طی ۶۲ سال قدمت این حرفه در ایرن است که مددکاری اجتماعی در ایران در این سطح تعامل بین المللی قرار گرفته و مورد توجه سازمان های مختلف جهانی واقع می شود.

در همایش مذکور تعدادی از شرکت کنندگان از کشورهای هندوستان، قرقیزستان، روسیه و ایتالیا نیز حضور داشتند.

 

 

متون پیام روسای منطقه آسیا اقیانوسیه فدراسیون و رئیس شورای آموزش مددکاری اجتماعی بدین شرح است:

 

 

 

 

پیام رئیس شورای بین المللی رفاه اجتماعی

به دومین کنگره بین المللی مددکاری اجتماعی در ایران: مددکاری اجتماعی و تاب آوری اجتماعی (۹ آوریل ۲۰۱۹)

مددکاران اجتماعی محترم ایرانی،

بهترین آرزوهای ما تقدیم به شما که در حال جشن گرفتن روز جهانی مددکاری اجتماعی هستید. مددکاران اجتماعی در هر جای دنیا که باشند عضو یک جامعه بزرگ اند که برای ایجاد رفاه عادلانه برای همه مردم کار می کنند و همه اعضای این جامعه بزرگ جهانی، ارزشهای بنیادین مشترک دارند: کرامت انسانی برای همه، عدالت اجتماعی و حقوق بشر.

اگرچه حسب شرایط مختلف و در جوامع گوناگون، کار مددکاری اجتماعی تفاوتهایی دارد، اما دغدغه های اساسی برای متخصصینی که برای فرصت سازی در جامعه و شکوفاسازی ظرفیت های انسانی تلاش می کنند یکسان است.

شعار “مددکاری اجتماعی و تاب آوری اجتماعی” که برای روز ملی مددکاری اجتماعی در نظر گرفته شده، بیانگر توانمندیهای انسان و خواست او برای پیشرفت و استقلال است.

ما با هم می توانیم تغییر ایجاد کنیم. مددکاری اجتماعی در ایران، گذشته ای طولانی و حالی پرطراوت و فوق العاده­ دارد. ما امیدواریم همکاری هایمان را با شما ادامه دهیم و به دنبال ایجاد بهترین روابط ممکن در آینده، هم به عنوان همکاران حرفه ای و هم به عنوان اعضای جامعه انسانی هستیم. شما کشور مهمی هستید و بنابراین می توانید نقش مهمی در بهبود این دنیای آسیب پذیر ایفا کنید.

برای شما که در راه ایجاد امنیت اجتماعی فراگیر و پایدار کار می کنید، سلامت و شوکت آرزومندیم.

با احترام

ایوا هولمبرگ- هرستروم

رئیس شورای بین المللی رفاه اجتماعی

 

 

متن پیام رئیس منطقه آسیااقیانوسیه فدراسیون بین المللی مددکاران اجتماعی

برای کنفرانس مددکاری اجتماعی و تاب آوری اجتماعی– ۲۰۱۹

به عنوان رئیس منطقه آسیااقیانوسیه فدراسیون بین المللی مددکاران اجتماعی، باعث افتخار و خوشوقتی من است که سلام گرم خودم را به جمع همکاران مددکار اجتماعی حاضر در کنفرانس “مددکاری اجتماعی و تاب آوری اجتماعی” می­رسانم. بسیار متاسفم که نتوانستم در این برنامه بسیار خاص حضور یابم.

منطقه آسیااقیانوسیه یک منطقه متنوع و گسترده با انواع فرهنگ ها، زبانها، مذاهب، ساختارهای سیاسی و حکومتی است. امیدوارم بتوانید طی این کنفرانس، چه آنهایی که درگیر فعالیت مستقیم مددکاری اجتماعی هستید، چه مشغول آموزش مددکاری اجتماعی، مدیریت حرفه ای یا درگیر سایر حوزه های خدمات اجتماعی هستید، مشارکتی را هر کدامتان در ایجاد جامعه­ی منحصر به فردتان داشته اید، هم فردی و هم به صورت دسته جمعی درکنار هم جشن بگیرید.

محور دستورکار جهانی {مددکاری اجتماعی} طی سال ۲۰۱۹-۲۰۲۰ ، “ترویج اهمیت روابط انسانی” است که به موضوع کنفرانس شما هم مرتبط است.

برخی از ابعاد این محور دستورکار جهانی، در اجزای مختلف فرایند مددکاری اجتماعی مثل مشارکت، درمان، تقویت شبکه های حمایتی افراد، ایجاد تغییرات پایدار، تاب آوری، رفاه اجتماعی و صلح کاربرد دارد. به همین نحو، می توانیم اهمیت این موضوع را در کار توسعه محلی و مدلهای بین سازمانی مددکاری اجتماعی هم نشان دهیم. در سطح ملی و بین المللی، اهمیت روابط انسانی و تاب آوری اجتماعی را می توان در نفوذ بر حکومت ها در خصوص مسائل اجتماعی، حقوق بشر و چالشهای عدالت اجتماعی دانست.

یکی دیگر از ابعاد مهم، کاربرد این محور برای خود ما به عنوان مددکاران اجتماعی حرفه ای است. منظور من اهمیت ایجاد تاب­آوری حرفه­ای از طریق ارتباط با اعضای تیم های کاری­مان، از طریق {فرایندهای} سرپرستی و یا توسعه و تحول حرفه­­ای است.

اهمیت مددکاری اجتماعی و تاب آوری اجتماعی همین اخیراً در شهر خودم {در نیوزلند} به صورت برجسته ای نمایان شد. به عنوان مددکار اجتماعی، درگیر حمایت از کسانی بودم که از حمله تروریستی، نژادپرستانه و بی رحمانه یکی از گروه های افراطی مسلمان آسیب دیده بودند. من قویاً به تیم مددکاری اجتماعی مستقر در بیمارستان شهر خودم افتخار می کنم. کسانی که به صورت خستگی ناپذیر در مقابله با فشارهای عاطفی عاجز کننده، انتظارات طاقت­فرسا برای حمایت از خانواده ها و دوستان قربانیان و نیز تعدادِ بی شمارِ جان­باختگان فعالیت کردند. همه اینها به خاطر این بود که پیش زمینه ذهنی و یک ترس هولناک و زنگ­خطری برای احتمال وقوع حملات مشابه در آینده به وجود آمده بود. حرفه­ای-­گری و مراقبت فوق العاده­ای که تیم مددکاری اجتماعی به خرج داده اند چه در گوش دادن به مراجعین، چه ایجاد نوای گرم امید، چه تطابق توضیحات بستگان در خصوص وضعیت مصدومینی که در بیمارستان پذیرش شده بودند و نیز تهیه خوارکی و نوشیدنی برای افراد پرشماری که در انتظار اخبار جدید نشسته بودند، مثال زدنی بود.

در کنفرانس منطقه ای ما که قرار است از ۱۸ لغایت ۲۰ سپتامبر امسال در هندوستان برگزار شود، یک کارگاه در خصوص دستورکار جهانی هم خواهیم داشت که فرصتی است برای ادامه بحث ها و آموخته هایی که شما طی کنفرانستان در ایران خواهید داشت. این برنامه ها، محفل های ارزشمندی است که بتوانیم راه های بسیار متنوع و خلاقانه مددکاری اجتماعی که در جای جای منطقه ما به اجرا در می آیند را باهم به اشتراک بگذاریم و درک کنیم. من مایلم از این فرصت استفاده کنم و شما را برای ثبت نام در آن کنفرانس و پیوستن به همکاران منطقه ای تان در هندوستان تشویق نمایم.

به انجمن مددکاران اجتماعی ایران برای میزبانی این نشست عظیم و فرصتی که برای توسعه حرفه ای ایجاد کرده تبریک می گویم. بهترینها را برای شما آرزو می کنم و امیدوارم یک کنفرانس موفقیت آمیز داشته باشید و مشتاقانه در انتظار دریافت گزارشها و عکسهایی هستم که نشان بدهد چگونه با این کنفرانس، حرفه و اهمیت مددکاری اجتماعی را در جامعه شناساندید.

  • رُز هندرسون. رئیس منطقه آسیااقیانوسیه فدراسیون بین المللی مددکاران اجتماعی