سن ارتکاب جرم کاهش یافته است

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با ابراز نگرانی از رشد آسیب‌های اجتماعی در میان زنان و کودکان گفت: گسترش کانون‌های اصلاح و تربیت کودکان نشان‌دهنده این است که سن ارتکاب به جرایم پایین‌تر آمده و تعداد این افراد نیز بیشتر شده است.
سید حسن موسوی چلک با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی ذات منفی دارند، اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های این حوزه، تنوع آسیب‌های اجتماعی و تغییر در ترکیب سنی و جنسی افرادی است که درگیر آن هستند.
رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به رشد نگران‌کننده برخی آسیب‌های اجتماعی در میان زنان گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد برخی آسیب‌های اجتماعی رو به افزایش بوده که این رشد نگران کننده است. به عنوان نمونه در پژوهشی که در بخش اعتیاد انجام شده آمار زنان معتاد که در مراکز ترک اعتیاد بودند بیش از ۵ درصد در سال ٨۶ بوده که این میزان در سال ٩٠ بیش از ١٠ درصد شده است.
وی ادامه داد: همچنین در حوزه آسیب اجتماعی ایدز روند رو به رشد را شاهد هستیم، نه اینکه تعداد زنان بیشتر از مردان باشند اما در این بخش درصد قابل توجهی رشد داریم.
موسوی چلک در ادامه با اشاره به اینکه در بسیاری از آسیب‌های اجتماعی سن افراد به شدت پایین آمده است، تصریح کرد: آسیب هایی که ناشی از استفاده نادرست از فضای مجازی است در بین نوجوانان و جوانان علاقه‌مندی بیشتری وجود دارد و گسترش کانون‌های اصلاح و تربیت در کشور نشان دهنده این است که نگرانی در این بخش جدی است.
آسیب‌پذیری زنان بیشتر از مردان است
رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با تأکید بر اینکه در حوزه آسیب‌های اجتماعی میزان آسیب پذیری زنان به مراتب بیشتر از مردان است، اظهار داشت: در حال حاضر شاهد هستیم که مصرف سیگار در میان زنان رو به افزایش است. در گذشته مصرف سیگار در میان زنان پنهانی بوده و در پستو انجام می‌شد اما هم اکنون به صورت علنی و کامل مشهود در جامعه مصرف می‌شود.
وی افزود: اگر امروز در حوزه آسیب‌های اجتماعی تدبیر نشود در آینده باید برای مدیریت آسیب‌های اجتماعی زنان نگاه ویژه‌تری داشته باشیم. به طور معمول در جامعه نسبت به زنی که درگیر آسیب اجتماعی می‌شود، واکنش‌ها منفی‌تر و پذیرش سخت‌تر است. در واقع دیواری که جلوی زنانی که درگیر آسیب‌های اجتماعی می‌شوند، کشیده می‌شود به مراتب ضخیم‌تر و بلند‌تر از دیواری است که جلوی مردان آسیب دیده اجتماعی کشیده می‌شود.
نگرانی از میزان افزایش آسیب‌های اجتماعی در میان کودکان
موسوی چلک در ادامه با ابراز نگرانی از افزایش آسیب‌های اجتماعی در میان کودکان و نوجوانان، توضیح داد: وقتی سن اعتیاد پایین می‌آید طول مدتی که این افراد درگیر موضوع می‌شوند، بیشتر از افراد بزرگسال است که در این زمینه باید نگران باشیم چرا که این موضوع برای جامعه ما مطلوب نیست.
وی با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی که به کودکان زیر ١٨ سال مربوط باشد کودکانه بودن آسیب‌های اجتماعی نامیده می‌شود، خاطرنشان کرد: این آسیب‌ها شامل حوزه مواد مخدر، مصرف مشروبات و دیگر موارد می‌شود اما گسترش تعداد کانون‌های اصلاح و تربیت کودکان نشان‌دهنده این است که سن ارتکاب به جرایم پایین‌تر آمده و تعداد افراد بیشتر شده است.
راهکارهای کاهش آسیب‌های اجتماعی زنان و کودکان
رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران درباره راهکارهای کاهش آسیب‌های اجتماعی در میان زنان و کودکان نیز توضیح داد: اولویت اول این است که آسیب‌های اجتماعی را به عنوان یک واقعیت تلخ در کشور بپذیریم. سپس آسیب‌های اجتماعی را در سیاست‌گذاری‌ها از حاشیه به متن بیاوریم و در نهایت از ظرفیت بخش‌های دولتی و غیردولتی در این زمینه استفاده کنیم.
نقش مهم آموزش و پرورش در کاهش آسیب‌های اجتماعی
موسوی چلک تصریح کرد: نقش نهادهای فرهنگی، اجتماعی، انجمن‌ها، رسانه، آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها در کاهش آسیب‌های اجتماعی بسیار اهمیت دارد. البته در این میان نقش نهاد آموزش و پرورش از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که آموزش و پرورش مهم‌ترین بستر برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به شمار می‌رود چرا که آموزش و پرورش با ٣ گروه دانش آموزان، معلمان و اولیای دانش آموزان در ارتباط هستند و مسئولان می‌توانند از این ظرفیت بهره مند شوند.
در برخورد با آسیب‌های اجتماعی
جانبداری سیاسی نشود
وی اضافه کرد: در عین حال نباید برای برخورد با آسیب‌های اجتماعی جانبداری سیاسی داشته باشیم. همه ما می‌دانیم که وجود آسیب‌های اجتماعی برای کشور خوب نیست اما اگر رویکردهای سیاسی را در این بخش غالب کنیم، موفق نمی‌شویم. آسیب‌های اجتماعی واقعیت تلخی است که جامعه با آن مواجه است و زمانی می‌توانیم موفق باشیم که نگاه واقع بینانه داشته باشیم. یک نظام اجتماعی موفق، نظامی است که مردم از سلامت روانی بیشتری برخوردار باشند.