سه برابرشدن سالمندان در ۲۰ سال آینده/رونمایی از سازمان پیشگامان خدمت

دکتر همایون هاشمی
دکتر همایون هاشمی

رییس سازمان بهزیستی از سه برابرشدن سالمندان در ۲۰ سال آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، همایون هاشمی سخنران پیش از خطبه‌های نمازجمعه این هفته تهران گفت: در حال حاضر در کشور ۶.۲ میلیون نفر سالمند داریم که دانشمندان با نگاه علمی و پژوهش محور پیش‌بینی می‌کنند در آینده ۱۰ ساله این جمعیت دو برابر و در ۲۰ سال به سه برابر خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه افزایش جمعیت سالمندان موجب مباهات نظام اسلامی است بیان‌کرد: شاخص عمر یک شاخص اساسی در حوزه سلامت است و رشد آن را باید به مسئولان نظام تبریک گفت.

هاشمی ادامه داد: یکی از کارکردهای اصلی توجه به رفاه و مولفه‌های سلامت سالمندان توجه به زیر ساخت‌ها برای آینده است. جمعیت سالمند نیاز به زیر ساخت‌های مراکز توانبخشی،‌ توان پزشکی و تخصصی دارد که در این زمینه باید همراه با افق سند چشم‌انداز حرکت کنیم که پشتوانه قانونی و عزم ملی بین مسئولان را می‌طلبد.

رییس سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی در هفته گذشته از تشکیل مجدد شورای ملی سالمندان خبرداد عنوان کرد: طی فرایندی در ماه آینده شورای ملی سالمندان مجددا تشکیل می‌شود که خروجی آن تحرکی است که مدت‌ها دنبال آن هستیم.

وی گفت:‌ با توجه به اهمیت خدمات اجتماعی در نظام اسلامی سازمان بهزیستی می‌تواند به عنوان یکی از افتخارات تلقی شود. در دولت تدبیر و امید برنامه‌های ویژه‌ای در رابطه با ارائه خدمات اجتماعی ابلاغ شده که توسط سازمان‌ بهزیستی و سازمان‌های وابسته انجام خواهد شد. موضوع پیشگیری و آگاه‌سازی عمومی نیز در دستور کار بهزیستی است.

هاشمی ادامه داد: اگر امروز به موضوع آسیب اجتماعی به ویژه آسیب‌های اجتماعی نوپدید به طور جدی پرداخته نشود با توجه به زوایای اثرگذار و اثرات سوء آن باید در آینده منتظر کارهای اساسی از سوی مسئولان و کسانی که در این حوزه دارای مسئولیت ذاتی و قانونی هستند، باشیم.

رییس سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه خدمات‌اجتماعی در سه حوزه عمومی ارائه می‌شود افزود: خدمات اجتماعی،‌ پیشگیری به صورت بسیج عمومی و توانبخشی جزو وظایف اصلی سازمان است. در توانبخشی و توانمندسازی گروه‌های مختلف کارکردهای مناسب داشتیم.

وی گفت: سازمان بهزیستی بالغ بر ۳۳ هزار دانشجو در سراسر کشور را حمایت می‌کند و این حمایت‌ها شامل خدمات رفاهی،‌ هزینه دانشجویی و هزینه نگهداری می‌شود. اگر حمایت‌های سازمان بهزیستی،‌ دولت و نظام در رابطه با ۳۰۰۰ دانشجوی نیازمند انجام نمی‌شد، اکنون در ستینگ‌های دانشجویی حضور نداشتیم.

وی با اشاره به خدمات سازمان بهزیستی در حوزه زنان سرپرست خانوار گفت: بیش از ۱۲۰ هزار خانواده را با مدیریت تکالیف و نیازهای آنان حمایت می‌کنیم و اخیرا نیز ۵۵ هزار خانواده که زنان سرپرست این خانوارها بودند و بعد جمعیتی آنها بیش از دو نفر بود را تحت پوشش قرار دادیم.

هاشمی در ادامه در رابطه با بانک خدماتی گفت: سال گذشته سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن در بانک خدماتی رکورد داشتیم و امسال به بیش از ۳۶۰۰ تن خدمت ارائه می‌دهیم که همه اینها طیفی از خدماتی است که از مجموع خدمات معیشتی و حمایتی تا تخصصی را شامل می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری جشن به نقطه صفررسیدن خدمات پشت نوبتی مربوط به کاشت حلزون برای ناشنوایان گفت:‌این اقدام به جهت بازه زمانی طولانی و هزینه بالای نزدیک به ۳۰ میلیون تومان برای هر فرد از اهمیت زیادی برخوردار است.

هاشمی در رابطه با خدمات مددکاری اجتماعی گفت: مددکاری اجتماعی دو خط ملی ۱۲۳ و ۱۴۸۰ در حوزه آگاه‌سازی عمومی ارائه خدمات می‌کند. در صورتی که بتوانیم در پنج سال آتی به یک اصل مهم در حوزه رفاه اجتماعی بیشتر بپردازیم انبساط عظیمی در حوزه رفاه اجتماعی رقم خواهد خورد که با تقسیم سهم اجتماعی حضور مردم و تحویل بسیاری از خدمات به خود آنان میسر می‌شود. این ظرفیت در ایران بیشتر از سایر کشورهاست چرا که هم مبانی دینی و هم مبانی قانونی دارد.

وی با بیان اینکه ۲۴ هزار مرکز در کشور وجود دارد و بیش از ۵۰ درصد آن غیردولتی و هیات امنایی اداره می‌شود، گفت: به زودی سازمان پیشگامان خدمت را رونمایی خواهیم کرد که ارکان و الزامات آن بر مبنای غیردولتی و هیات امنایی اداره می‌شود و جایگاه ویژه‌ای برای حضور خیران از همه گروه‌ها ایجاد خواهد شد.

رییس سازمان بهزیستی با تاکید بر اینکه قسمت عمده خدمات سازمان اجتماع محور است گفت: مردم باید کمک کنند تا سازمان انبساطی را در حوزه خدمات اجتماعی ایجاد کند.

وی ادامه داد: با توجه به موضوع سهم اجتماعی، افراد باید کمک کنند تا بخش نیازمند و در معرض آسیب بتواند با حمایت‌های سازمان‌های حمایتی و تخصصی از این وضعیت خارج شود و به توانمندی و کارکرد مثبت برای جامعه برسد.

هاشمی با اشاره به مشارکت مردم برای ایجاد رفاه نیازمندان گفت: سال گذشته مشارکت مردم ۳۰۰ درصد رشد داشته و امسال نیز با ایجاد سازمان پیشگامان خدمت که کاملا غیردولتی است این مشارکت بیشتر خواهد شد و به صورت مدبرانه و هوشیارانه به مفهوم توانمندسازی و خود اتکایی خانواده‌های نیازمند رسیدگی می‌شود.

منبع:خبرگزاری ایسنا