“سوء تفاهم” علت۷۰درصد اختلاف درون خانوادگی/ماهواره،عامل روابط فرازناشویی

 

سیدحسن موسوی چلک
سیدحسن موسوی چلک

رییس انجمن مددکاران اجتماعی با اشاره به اینکه آمار سازمان‌های ثبت احوال و ثبت اسناد در مورد میزان ازدواج در کشور مشابه نیست، اظهار کرد: در سازمان ثبت اسناد آمار ازدواج در سال ۹۱ نسبت به ۹۰ رشد ۹.۵- درصدی داشته، در حالی که آمار ازدواج بر اساس آمارهای سازمان ثبت احوال که مرجع رسمی ازدواج و طلاق در کشور است، طی یک سال مشابه رشد ۵.۲- درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش مرآت،سید حسن موسوی چلک ، با بیان اینکه ترکیب سنی جمعیت در کشور به گونه‌ای است که باید شاهد افزایش آمار ازدواج باشیم، گفت: متاسفانه علیرغم شرایط مطلوب ترکیب سنی، شاهد بالا رفتن سن ازدواج در کشور هستیم. بر اساس آمار اعلام شده میانگین سن ازدواج در مردان به ۲۷ و در بین زنان به ۲۴ سال رسیده است که نشان دهنده بالا رفتن سن ازدواج در کشور است.

وی افزود: معمولا این میزان در کلانشهرهایی مثل تهران نسبت به سایر شهرهای کشور بیشتر است.

افزایش آمار زنان سرپرست خانوار

“ماهواره” عامل ایجاد روابط فرا زناشویی در میان خانواده‌ها

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی در مورد میزان آمار «طلاق» در کشور نیز خاطر نشان کرد: میزان آمار طلاق در کشور تحت تاثیر شرایط کلی جامعه قرار دارد؛ هرچند این پدیده فی نفسه آسیب اجتماعی نیست چون فعلی حلال بوده، اما معتقدیم که آثار مطلوبی برای جامعه به همراه ندارد و باید توجه ویژه‌ای به آن شود.

موسوی چلک با اشاره به اینکه طی سالیان گذشته ساختار جمعیتی کشور به گونه‌ای بود که ۷۰ درصد جمعیت در روستاها و ۳۰ درصد در شهرها وجود داشت گفت: در سرشماری سال ۹۰ این میزان به صورت معکوس جلوه‌گر شده و ساختار جمعیتی به گونه‌ای تغییر یافته که ۲۹ درصد جمعیت کشور را جمعیت روستایی و ۷۱ درصد جمعیت کشور را جمعیت شهری تشکیل می‌دهد.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی با تاکید بر اینکه عموم مسائل اجتماعی در نقاط شهری رخ می‌دهد، عنوان کرد: علاوه بر ظرفیت نقاط شهری برای پیدایش مسائل اجتماعی بخش دیگری از مسائل اجتماعی به درون خانواده‌ها مربوط می‌شود و ناشی از تضعیف روابط خانوادگی است چرا که در کشور ما آموزش‌های لازم در ارتباط با روانشناسی جنس مخالف و مهارت همسریابی ارائه نمی‌شود.

موسوی چلک با بیان اینکه ۷۰ درصد اختلافات موجود در درون خانواده‌ها به دلیل سوء تفاهمات است گفت: تاثیر طلاق بر روی زنان سرپرست خانوار بیشتر از سایر گروه‌های اجتماعی است و بنا بر آمار مرکز آمار ایران در سال ۷۵، یک میلیون و ۲۰۰ هزار زن سرپرست خانوار در سال ۸۵، یک میلیون و ۶۶۴ هزار زن سرپرست خانوار و در سال ۹۰ دو میلیون و ۵۵۰ هزار زن سرپرست خانوار وجود داشته است که ناشی از افزایش آمار طلاق در کشور است.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی افزود: “ماهواره” عامل ایجاد روابط فرا زناشویی در میان خانواده‌هاست. مطمئنا عوارض و پیامدهای طلاق بر روی فرزندان بسیار بیشتر از سایر افراد خانواده است.

زمانی می‌توانیم آسیب‌های اجتماعی در ایران را کنترل کنیم که شفاف و صادق باشیم

وی با بیان اینکه ما در ایفای نقش‌های دیگر در کشور دچار چالش هستیم، عنوان کرد: در عمل نتوانسته‌ایم در جلوگیری از روند افزایش طلاق در کشور موفق باشیم و مطمئنا با آموزش‌های مقطعی نمی‌توانیم از رخ دادن پدیده طلاق جلوگیری کنیم.

موسوی چلک ادامه داد: مدارس بخش اساسی برای ارائه آموزش‌های لازم در کشور است و می‌تواند به عنوان محوری‌ترین مکان برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی تلقی شود، چرا که آموزش و پرورش در کنار مسجد یکی از مهمترین نهادهای آموزش اجتماعی است.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی با بیان اینکه آموزش و پرورش بیشترین نقش در ایجاد سواد اجتماعی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را بر عهده دارد تاکید کرد: نباید نگاه امنیتی، بر مسائل درونی آموزش و پرورش اثرگذار باشد.

موسوی چلک با اشاره به اینکه آموزش‌های لازم برای کاهش پدیده طلاق در کشور به صورت مستقیم انجام نمی‌شود، گفت: باید رسانه‌ها و تشکل‌های غیر دولتی در این زمینه به صورت جدی ورود پیدا کنند و نباید نگاه تک بعدی در این مسئله وجود داشته باشد بنابراین زمانی می‌توانیم آسیب‌های اجتماعی را در ایران کنترل کنیم که شفاف و صادق باشیم.

منبع: مرآت