سومین کمپین مددکاری اجتماعی و پیشگیری اجتماعی از تصادفات رانندگی در نوروز ۱۳۹۶

رییس انجمن مددکاری اجتماعی ایران با بیان اینکه سالانه حدود ١٧ هزار نفر درسال جان خود را از دست می دهند گفت: سومین کمپین مددکاری اجتماعی و پیشگیری از تصادفات رانندگی در نوروز ۹۶ با شعار «مدارا در رانندگی» راه اندازی شد.

سید حسن موسوی چلک در گفت‌وگو با ایسنا، از راه‌اندازی سومین کمپین مددکاری اجتماعی و پیشگیری اجتماعی از تصادفات رانندگی در نوروز ۱۳۹۶ و همزمان با روز جهانی مددکاری اجتماعی خبر داد و گفت: تاملی بر آمار مرگ و میر در ایران نشان می دهد که آمار کشته شدگان و مصدومان تصادفات رانندگی در ایران نگران کننده است بطوریکه هنوز هم نزدیک ۱۷هزار نفر در سال بر اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست می دهند.

وی افزود: گر چه این آمار به نسبت قبل کاهش را نشان می دهد ولی همین تعداد هم نگران کننده است.تقریبا هر ساعت بیش از ۲ نفر بر اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست می دهند.

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران ادامه داد: امروزه تصادفات رانندگی یکی از سه عامل اصلی مرگ و میر در ایران و نهمین عامل مرگ و میر در جهان محسوب می شود به همین دلیل در برنامه ریزی‌ها آمار و اطلاعات حرف اول را می‌زنند.

چلک در ادامه خاطرنشان کرد: هر چقدر به آمار تاکید بیشتری داشته باشیم برنامه ریزی موفق تر و هر چقدر به آنها بی توجهی کرده و غفلت کنیم شاهد همین بلایی می‌شویم که الان بر سرمان آمده است و شاهد آن هستیم که حوادث رانندگی پس از مشکلات قلبی و سرطان، سومین عامل مرگ و میر در ایران است و ۱۸ تا ۴۰ سالگی بیشترین سن قربانیان تصادفات رانندگی را شامل می‌شود.

وی افزود: میانگین سنی قربانیان نیز ۳۷ سال است و ۸۰ درصد آنان را مردان تشکیل می دهند که عموما در این سن سرپرست خانوار هستند.

3636
رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران تصریح کرد: با تحلیلی بر این آمار، به راحتی می‌توان دریافت که این تصادفات چقدر در ایجاد زنان سرپرست خانوار، فرزند یتیم و متلاشی شدن خانواده‌ها در کشور نقش دارند.

موسوی چلک افزود: براساس آمارهای جهانی در سال ۲۰۱۲ بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفرجان خود را ازدست دادند و حدود ۵۰ میلیون نفر نیز دچار معلولیت های دیگر شده اند که منجر به خانه نشینی آنان شده است.

وی در ادامه عنوان کرد: سه عامل نیروی انسانی، جاده‌های ناایمن و کیفیت پایین ایمنی خودروها در این زمینه تاثیرگذارند.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به آمار مرکز پژوهش های مجلس در سال ۹۰ گفت: سالانه حدود ۵۲ هزارمیلیارد تومان بدلیل تصادفات رانندگی در ایران هزینه می شود و در مجموع حدود ۸۰۰ هزارنفر در ۵۰ سال گذشته در ایران بر اثرتصادفات رانندگی فوت کردند.

چلک ادامه داد: طبق اعلام مجلس در ۳۰ سال گذشته ۱۵میلیون مصدوم ناشی ازحوادث رانندگی در ایران داشتیم. برخی معتقدند که هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی تصادفات رانندگی در حال حاضر بین شش تا هشت درصد تولید ناخالص داخلی ایران را شامل می‌شود در حالی که در برخی از کشورها این رقم ۱.۵ تا ۲ درصد است.

موسوی چلک در ادامه آمار تصادفات ایران را با آلمان مقایسه کرده و گفت: در سال ۹۰ که در ایران بیش از ۲۰ هزار کشته براثر حوادث رانندگی داشتیم در کشور آلمان طبق آمار رسمی سازمان ایمنی جاده ها تعداد کشته شدگان ۳ هزار و ۶۰۰ نفر بود درحالیکه این آمار حدود۴۰ سال قبل دراین کشور کمتر از ۲۲ هزار نفر بود و این به آن معناست که آمار تلفات ناشی از تصادفات رانندگی بیش از ۸۳ در صد در این کشور کاهش داشته است.

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به اینکه برخی از پژوهش ها نشان می دهند که سه پنجم علت اصلی تصادفات نیروی انسانی(عامل رفتاری)است، اظهار کرد: حال که علیرغم اقدامات و تلاشهای ارزنده پلیس در این زمینه موفق به کاهش چشمگیر کشته شدگان نشدیم و نتوانستیم برای داشتن جاده های ایمن و خودروهای با کیفیت خواسته هایمان را عملیاتی کنیم در انجمن مددکاران اجتماعی ایران به اینجا رسیدیم که بهتر است هشدار ها را متوجه عامل انسانی کنیم.

چلک در ادامه اشاره کرد: معتقدیم پیامدهای فوتی ها در قالب زنان سرپرست خانوار، فرزندان بی سرپرست و … و معلولیت های ناشی از تصادفات منجر به بزرگتر شدن سازمان های اجتماعی ایران برای ارائه خدمات می شود که بار مالی زیادی را بر دوش دولت و مردم می گذارد و از همه مهمتر نیروی انسانی به عنوان مهمترین منبع توسعه کشور را از چرخه فعالیت خارج می کند.

وی افزود: در این میان آسیب پذیری کودکان و نوجوانان که آینده سازان کشور هستند برای ما بسیار نگران کننده خواهد بود این درحالیست که سومین علت بی‌سرپرستی زنان تحت پوشش سازمان بهزیستی نیز تصادفات رانندگی است.

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران افزود: در آخرین سرشماری سال ۹۰ اعلام شد که ۲۰ درصد پدیده بی سرپرستی ناشی از تصادفات بوده است. همچنین از ۱۲ هزار و ۵۰۰ معلول ضایعه نخاعی تحت پوشش سازمان بهزیستی، ۶۸۲۵ نفر بر اثر تصافات رانندگی دچار معلولیت شده‌اند.

چلک تصریح کرد: ما نمی‌توانیم به زنان بی سرپرست، سرپرست خانوار، معلول ضایعه نخاعی و غیره به عنوان مددکار اجتماعی خدمت ارائه دهیم اما علت مشکلات آنها را ندانیم و نسبت به مشکل آنها بی توجه باشیم.سبک زندگی، سبک رانندگی، ادراک فرامین و قوانین پلیس، پرخاشگری، مصرف مواد مخدر، محرک، الکل، سابقه جرم و زندان و غیره از عوامل تاثیرگذار و مهم در تصادفات رانندگی است.

وی همچنین تاکید کرد: نباید نشست و بعد از تصادفات به فکر ارائه خدمت به بازماندگان این حوادث بود بنابراین با این باورکه «پیشگیری بهتر از درمان است» برای نوروز سال ۱۳۹۶ نیز برای سومین دفعه کمپین مددکاری اجتماعی و پیشگیری اجتماعی از تصادفات رانندگی را با شعار« مدارا در رانندگی» راه اندازی کردیم تا شاید بتوانیم کاری برای کشور انجام دهیم.

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران ضمن تاکید بر لزوم راه اندازی رشته های دانشگاهی در زمینه مددکاری اجتماعی و ترافیک؛ استفاده از تمام ظرفیت های موجود در جامعه جهت اطلاع رسانی اعم از نهاد های دولتی،رسانه ها، موسسات غیردولتی وخیریه،نهاد های مذهبی، انجمن ها، نوجوانان، جوانان، کودکان، سالمندان، هنرمندان، ورزشکاران و …در زمینه داشتن سفری ایمن را ضروری دانست و بر ارائه خدمات مددکاری اجتماعی دراین حوزه، آموزش ایمنی در رانندگی از دوران کودکی، اجرای قاطع قوانین مربوط به ایمنی جاده ها و خودرو ها و …تاکید کرد.

چلک همچنین گفت: معتقدیم که برای تغییر رفتارهای ترافیکی نیاز است دانش و آگاهی مردم بالا برود تا دیدگاه آنها نسبت به مسئله تغییر کند و پس از این تغییر در اثر عادت و تکرار، اعتقاد و باور درونی نسبت به آن مسئله در فرد ایجاد می شود و تمامی این مراحل را باید در آموزش‌های خود مدنظر قرار دهیم به همین ترتیب برای اصلاح رفتارهای ترافیکی نیازمند بسترسازی های مناسب در کشور هستیم.

وی افزود: برای تغییر رفتار نیازمند برنامه ریزی‌های مدون ومستمر و دقیق هستیم و تا زمانی که فقط پلیس بخواهد رفتارهای ترافیکی را به تنهایی کنترل کند به نتیجه مناسب نمی رسیم مگر آنکه از تمامی ظرفیت ها موجود در دستگاه های دولتی، نهادهای عمومی غیر دولتی، ظرفیت های مردمی و سازمان های غیردولتی بهره بگیریم.

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران تصریح کرد: در غیر این صورت با اقدامات بین بخشی به نتیجه نخواهیم رسید.باید برای کنترل رفتارهای ترافیکی مخاطب خود را بشناسیم و نوع ورود به مسئله را برای افراد متفاوت در نظر بگیریم.

موسوی چلک در ادامه افزود: آموزش مهمترین محور تغییر رفتار ترافیکی است همانگونه که برخی از مسئولین پلیس راهور هم دراین زمینه تاکید داشتند که باید برای همه گروه های سنی از قبیل کودک، نوجوان، جوان و بزرگسال برنامه‌های جداگانه و به صورت مستقیم و غیر مستقیم و با شرط تداوم طراحی کنیم و هزینه و زمان کافی نیز برای اصلاح این رفتارها اختصاص دهیم.

وی افزود: همچنین استفاده از ابزارهای اطلاع رسانی و تاکتیکی برای جلوگیری از آسیب‌ها ضروری است تا فرد بتواند در زمان مناسب رفتار مناسب را ارائه دهد همچنان آنکه در تبلیغات نیز می‌توان رفتار فردی را تغییر داد و این تغییرات را تا سطح اجتماعی افزایش داد که برای همگی آنها باید برنامه ریزی‌های دقیق وجود داشته باشد تا شاهد تاثیرات مثبت اقدامات خود در جامعه و کاهش سوانح و تصادفات رانندگی در سطح ملی باشیم.

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در پایان ضمن تبریک عید نوروز تاکید کرد: اگر در رانندگی مهربان تر باشیم و صبر و شکیبایی و بردباری و به عبارتی «مدارا در رانندگی» را پیشه کنیم از سفرمان لذت بیشتری می بریم و کمتر دچار تصادف می شویم.