سی و دومین همایش ملی مددکاری اجتماعی با موضوع مدارای اجتماعی برگزار می شود

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران، مدارا کردن را راهی برای مقابله با ناملایمات زندگی دانست و گفت: پیچیدگی مسائل اجتماعی و کاهش روابط اجتماعی پایدار و موثر، یکی از ویژگی های جامعه فعلی است که باید به آن توجه داشت چراکه می تواند آسیب های اجتماعی به دنبال داشته باشد.

 سید حسن موسوی چلک روز چهارشنبه ۱۰ فروردین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کاهش روابط اجتماعی پایدار و موثر در جامعه، کاهش شاخص های سلامت اجتماعی روانی را در پی دارد که در نتیجه آن افزایش جرایم و آسیب های اجتماعی، بیش از پیش نمود پیدا می کند و تحمل یکدیگر کم می شود .
وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که امروز به دلیل مشکلات متعدد و فشارهای مختلف وارد شده بر انسان ها، بیش از هر زمانی نیاز به بردباری و شکیبایی داریم.
وی تاکید کرد: لازم است مهارت تاب آوری اجتماعی را در جامعه نهادینه کنیم تا بتوانیم از زندگی خود لذت ببریم.
** مدارای اجتماعی راهی برای مقابله با ناملایمات زندگی

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: انسان در طول حیات خود با ناملایمات زیادی مواجه خواهد شد که با زندگی عجین شده اند اما به دلیل قدرتی که خداوند به انسان عطا کرده است و به خاطر قوه تفکر انسانی باید با این ناملایمات زندگی، مقابله کند.
موسوی چلک اظهار داشت: یکی از راه های مقابله با انواع ناملایمات زندگی اعم از ناملایمات اجتماعی، سیاسی یا شغلی، « مدارا کردن » است .
وی تصریح کرد: بنابراین ضروری است در مقابل مشکلات و افرادی که دانسته یا نادانسته در حق ما بد کرده اند، مدارا کنیم.
وی اضافه کرد: از «مدارا کردن» به عنوان یکی از فضلیت های اخلاقی یاد می کنند بنابر این نباید فراموش کرد که هیچ جامعه ای از بد اخلاقی، انتقام و خشونت راه به جایی نبرده و نخواهد برد.**انسان های صبور عاملی برای انسجام اجتماعی
رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: انسان های بردبار و شکیبا و صبور در هر جامعه ای عامل مهمی برای انسجام اجتماعی، تقویت همبستگی اجتماعی و ارتقای امنیت اجتماعی به شمار می روند.
موسوی چلک افزود: در خانواده هایی که روابط اعضای خانواده بر مبنای صبر ، بردباری و مدارای اجتماعی باشد، آرامش، صمیمت ، نشاط ، محبت ، گذشت و مهربانی اجتماعی و احساسات خوشایند در روابط بین آنها موج می زند و زندگی معنایی دیگر و بهتر پیدا می کند. بی دلیل نیست که خداوند بزرگ در قرآن مجید در بیش از هفتاد آیه کلمه صبر یا کلمات مشابه را به کار برده است .**برگزاری همایش مددکاری اجتماعی
رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران اظهار داشت: این انجمن همزمان با ۲۸ فروردین ماه جاری به مناسبت روز مددکار اجتماعی ، امسال سی و دومین همایش خود را با موضوع « مددکاری اجتماعی و مدارای اجتماعی» برگزار می کند.
وی اضافه کرد : این همایش در تهران، مجتمع دانشگاهی ولیعصر(عج) دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی واقع در میدان امام حسین(ع)- ابتدای خیابان دماوند از ساعت ۸/۳۰ لغایت ۱۷ برگزار خواهد شد.
رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: یکی از فضیلت های اخلاقی که در دین مبین اسلام هم بر آن تاکید شده است « مدارا کردن» با دیگران است.
موسوی چلک افزود: پیامبر اسلام(ص) در روایتی «مهم ترین رکن عقلانیت بعد از ایمان به خدا را مداراکردن با مردم» می داند و حضرت علی(ع) نیز در این زمینه می فرماید: « نتیجه خردورزی مداراکردن با مردم است».
وی خاطرنشان کرد: مدارا موجب افزایش محبت، صمیمیت، نشاط، انسجام، احساس تعلق و گذشت میان مردم می شود.
موسوی چلک تصریح کرد: تأملی بر آمار های بالای پرونده های قضائی، خشونت های اجتماعی و خانگی و آسیب های اجتماعی در کشور گویای این می تواند باشد که این فضیلت اخلاقی در جامعه چندان نهادینه نشده است.
رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران یادآور شد: مددکاری اجتماعی و مدارای اجتماعی با همکاری دستگاه های اجرایی، دانشگاه ها و سازمان های غیر دولتی و اساتید و صاحبنظران، پیشکسوتان و دانشجویان حوزه های مرتبط با مددکاری اجتماعی برگزار می شود.
وی افزود: از جمله دستگاه های همکاری در برگزاری این همایش می توان به خبرگزاری ایرنا ، سازمان بهزیستی کشور، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه  قضاییه، معاونت اجتماعی ناجا، معاونت زنان وخانواده رییس جمهور، کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، ستاد مبارزه با مواد مخدر، بهزیستی استان تهران و سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران اشاره کرد.
وی همچنین سازمان جوانان هلال احمر، بنیاد شهید وامور ایثارگران، موسسه آموزش عال علمی کاربردی بهزیستی و تامین اجتماعی، وزارت دادگستری، دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، انجمن جامعه شناسی ایران، جمعیت خیریه تولد دوباره، کنگره ۶۰ ، دانشگاه های علامه طباطبایی، علوم بهزیستی و توانبخشی، یزد، آزاد اسلامی واحد های گناباد، خمینی شهر، خوارزمی، کانون کلینیک های مددکاری اجتماعی، شرکت بین المللی داده پردازی اطلاعات نقش کلیک، موسسه خیریه حمایت از آسیب دیدگان اجتماعی، شرکت تعاونی وحدت مددکاران اجتماعی و رادیو سلامت را از دیگر دستگاه های همکار در برگزاری این همایش عنوان کرد.
رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: مدارای اجتماعی و نقش آن در ارتقای سلامت اجتماعی، پیشگیری از جرم، تحقق امنیت اجتماعی پایدار، پیشگیری از خشونت خانگی و پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر و روانگردان ها از جمله محورهای همایش مددکاری اجتماعی و مدارای اجتماعی به شمار می رود.
موسوی چلک افزود: ارتقای سلامت روانی- اجتماعی کودکان ، مدارا در تصادفات رانندگی و حوادث و بلایای طبیعی، مدارای اجتماعی از منظر اسلام، جایگاه مدارای اجتماعی در سیاستگذاری های اجتماعی کشور و نقش سازمان های غیر دولتی از دیگر محورهای این همایش است.