شاخص های رفاه کودکان سنجش ملی نمی شود

مشکل اصلی فقر کودکان این است که سنجشی از شاخص های رفاهی و اجتماعی و سلامت روانی و فردی آنها به صورت خاص انجام نمی دهیم و شاخص های رفاه کودکان سنجش ملی نمی شود.

سید حسن موسوی چلک در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری مهر در پاسخ به اینکه آیا برای رفع فقر کودکان توسط متولیان دولتی برنامه ریزی مدونی انجام شده و خروجی نیز داشته است، اظهار کرد: مساله فقر کودکان موضوعی است که باید درباره آن مطالعات و پژوهشی های دقیقی انجام داد و نمی توان به راحتی درباره آن اظهار نظر کرد. برای نمونه با توجه به تشدید تورم در سال جاری هنوز تحقیقی درباره اثرگذاری این تورم بر فقر کودکان انجام نشده است که با صراحت بگویم که فقر کودکان در کشور وخیم تر و تشدید شده است با نه؟

وی با بیان اینکه امسال درباره گسترش فقر کودکان پژوهشی مشاهده نکرده ام، تاکید کرد: در شرایطی که فقر در جامعه رو به رشد باشد، کودکان بیش از سایر گروهها در معرض آسیب قرار می گیرند و در سلامت و روان ، جسم و روح، تحصیل، افزایش کار آنها تاثیرگذار خواهد بود. نمی توان در شرایطی که فقر در جامعه رو به رو رشد است، کودکان را مستنثی کرد بدون تردید در سال جاری که نرخ رشد اقتصادی در کشور کاهش یافته است، فقر کودکان نیز رشد خواهد یافت و آینده کودکان نیز بیشتر تهدید می شود. با این حال از چند سال پیش طرح ها و برنامه های متعددی برای کاهش فقر کودکان و بهبود وضعیت کودکان در کشور در دستور کار قرار گرفته است و مهمتر اینکه مردم و سازمان های مردم نهادها نسبت به کودکان و حقوق آنها حساس تر شده اند و سلامت اجتماعی و مراقبت اجتماعی از کودکان در مرکز توجه قرار گرفته و تلاش شده در سیاست گذاری کلان کشور به این گروه از جامعه نیز توجه شود. تغذیه کودکان و سلامت جسمی آن و واکسینه کردن آن نسبت به بیماری ها در روستاها مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران تصریح کرد: مشکل اصلی فقر کودکان در این است که سنجشی از شاخص های رفاهی و اجتماعی و سلامت روانی و فردی آنها به صورت خاص انجام نمی دهیم و این غفلت جدی است در حالی است که برای برنامه ریزی کودکان به این شاخصه ها نیاز داریم.امید است سالانه به صورت مستمر این شاخص ها سنجش شود تا بر اساس خروجی این شاخص ها نسبت به کودکان و رفع فقر از آنها برنامه ریزی اجرایی داشته باشیم. کودکان سرمایه هر کشوری است و اگر غلفت نسبت به آنها تداوم داشته باشند، صدمات جبران ناپذیری نسبت به سرمایه های اصلی هر جامعه خواهیم داشت.

موسوی چلک در پاسخ به اینکه حساس شدن جامعه و سمن ها نسبت به فقر کودکان چه میزان نسبت به بهبود وضعیت این گروه مهم موثر بوده است، گفت: قطعا بی تاثیر نبوده است. در حوزه مراقبت های اجتماعی از جمله تحصیل و بهداشت و درمان اثرات خود را داشته باشد اما انتظار می رفت که خروجی کار بیش از این باشد و حساسیت ها نسبت به فقر کودکان بیشتر باشد. متاسفانه در بهبود شاخص های رفاهی کودکان باید انتخاب اول باشد اما این انتظار کمتر مورد توجه قرار می گیرد اما در زمان گسترش فقر و فشارهای اقتصادی کودکان اولین گروهی هستند که حقوق آنها نادیده گرفته می شود و این مساله در مناطق محروم بیشتر رخ می دهد که تبعات منفی گسترش فقر کودکان زخم عمیقی بر کودکان و جامعه ایجاد خواهد کرد.

وی در پاسخ به اینکه آیا آماری از فقر کودکان در استانها و مناطق محروم وجود دارد، تاکید کرد: متاسفانه این آمار وجود ندارد زیرا شاخص های رفاه کودکان سنجش ملی نمی شود که بر اساس خروجی کار برنامه ریزی و تصمیم گیری برای فقر کودکان انجام شود. با توجه به نبود سنجش های ملی برنامه ریزی جدی را نمی توان نسبت به کودکان و فقر آنها داشت از این رو برنامه هایی که در راستای کاهش فقر کودکان در سازمان های دولتی و حتی خصوصی انجام می شود خروجی لازم را نخواهد داشت زیرا مشخص نیست برای چه باید برنامه ریزی دقیق کرد.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با تاکید بر اینکه برنامه ریزی ها درباره فقر کودکان کارآمد نبوده است، اظهار کرد: در صورتی که ثبات اقتصادی در کشور حاکم نشود و رشد اقتصادی همچنان بماند، در صورتی که تدبیر لازم را نداشته باشیم قربانی اصلی گسترش فقر در کشور، کودکان خواهد بود. آینده هر کشوری به کودکان آن بستگی دارد از این رو باید شاخص های رفاهی برای کودکان رشد یابد.

وی درباره نقص قوانین حمایتی از کودکان توسط مجلس نیز گفت: حساسیت نسبت به کودکان همیشه وجود دارد و در هر تصمیمی باید تمام نکات فرهنگی و اجتماعی را مورد توجه قرار داد، قوانینی که در مجلس درباره کودکان مطرح و بررسی می شود با تفاسیر مختلف مواجه و تصمیم گیری می شود. برای نمونه لایحه حمایت از حقوق کودکان از سال ۱۳۹۰ در مجلس بررسی آن آغاز شده و هنوز تصویب نشد.