شناخت توانمندیهای افراد معلول گام موثری دراستفاده از ظرفیت های یک جامعه است

مدیر آسایشگاه خیریه کهریزک گفت: شناخت و استفاده از توانمندیهای افراد دارای معلولیت گام موثری در بهره بری از ظرفیت های یک جامعه است.

معلولیت
معلولیت

به گزارش ایرنا ، ˈمحمدرضا صوفی نژادˈ روز یکشنبه در آیین بزرگداشت روز جهانی معلولان در جمع ۴۰۰ نفر از مدعوین، خیرین، مسوولین و معلولان و خانواده های آنان در محل آسایشگاه کهریزک، گفت: در هر جامعه ای قشر معلول وجود دارد و جزئی از آن جامعه به حساب می آید و آنان اعضای آن جامعه هستند که دچار نقص جسمانی یا ذهنی شده اند.

وی با تاکید بر اینکه طرز تلقی جامعه نسبت به معلولان نقش موثری در خود باوری آنان خواهد داشت، افزود: عدم شناخت صحیح نسبت به پدیده معلولیت و توانمندی افراد دارای ناتوانی و به دنبال آن نفی و در حاشیه گذاشتن افراد، و یا ترحم نسبت به آنان به جای رفتارهای انسانی و منطقی، پیامدهای منفی را در جامعه به بار خواهد آورد.

صوفی نژاد تصریح کرد: بر همین اساس لازم است مسوولان ذیربط با تدوین برنامه های مناسب و فرهنگ سازی لازم زمینه شناخت و آگاهی جامعه از توانمندی های معلولان را بیش از پیش فراهم کنند.

وی تاکید کرد: البته با گذشت زمان، آگاهی جامعه افزایش یافته به طوری که امروز شاهد خودشکوفایی معلولان در جامعه هستیم نمونه آن ˈمحمد گمارˈ این ورزشکار نمونه که توانست رکورد بالا رفتن از پله های برج میلاد را بهبود بخشد.

مدیر آسایشگاه خیریه کهریزک با بیان اینکه این آسایشگاه همانند یک خانواده بزرگ است، افزود: در حال حاضر بیش از یک هزار و ۷۵۰ عضو و ۸۳۱ خادم در این خانواده بزرگ زندگی می کنند و در مجموع جمعیت دو هزار و ۵۰۰ الی دوهزار و۶۰۰ نفری را تشکیل می دهند.

وی اظهار کرد: در سال گذشته برای تامین مخارج این مجموعه مبلغی بالغ بر ۲۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه شد که بر طبق آمار واصله و با توجه به افزایش نرخ تورم و با نگاه به ششماه اول امسال که در هر ماه بالغ بر ۵/۲ میلیارد تومان هزینه داشته ایم، تا پایان سال ۹۲ این رقم به ۳۰ میلیارد تومان خواهد رسید .

به گفته وی، این آسایشگاه در سال گذشته ۳ میلیارد تومان از سوی بهزیستی دریافت کرده که این رقم در صورت عدم دریافت کمک خیرین نمی توانست جوابگوی نیازهای جامعه هدف باشد.

صوفی نژاد تاکید کرد: نگهداری این آسایشگاه با مساحت ۱۸۰ هزار متر مربع با وجود بدهکاریهای آب و گاز و دارایی و غیره با توجه به افزایش نرخ تورم بسیار مشکل است و همواره نیازمند کمک های همه جانبه از سوی مسوولین، خیرین و مردم خواهد بود.

وی گفت: آسایشگاه کهریزک مکانی برای زندگی کردن است نه برای زنده ماندن.

مدیر آسایشگاه خیریه کهریزک افزود: با توجه به برنامه ریزی های انجام شده امکان خدمت در منزل را نیز برای مددجویان فراهم کرده ایم و در سال جاری نیز تعداد ۱۵۰ مددجو تحت پوشش طرح مراقبت خانگی قرار گرفته اند.

بنا براین گزارش در ادامه این مراسم که مدیر بهزیستی شهرستان ری، معاونت توانبخشی بهزیستی استان تهران و معاونت توانبخشی ری و جمعی از روسای ادارات و مراکز تحت پوشش بهزیستی ری حضور داشتند برنامه های متنوعی اعم از خواندن شعر، دکلمه و سرود و تواشیح توسط معلولان به اجرا در آمد.

همچنین در پایان این مراسم از ۸۵ نفر از معلولان برتر در عرصه های علمی، ورزشی، فرهنگی و هنری و دو تن از مدیران موفق مراکز با اهدا هدایا و لوح تقدیر تجلیل بعمل آمد.

منبع: ایرنا