«شیشه» دومین ماده مخدر مصرفی در کشور

 

مواد محدر
مواد محدر

. مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: طبق آخرین ارزیابی‎ها، ماده مصرفیِ اول کشور همچنان تریاک است و «شیشه» یا متامفتامین، دومین ماده مصرفیِ خطرناک در بین معتادان است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بهزیستی کشور، فرید براتی عصر امروز در بازدید از اردوگاه ترک اعتیاد توسکستان اظهار داشت: مصرف شیشه خطرزاتر از تریاک است و جای نگرانی در این زمینه وجود دارد.

وی ادامه داد: با فعالیت پیشگیرانه‎ای که صورت گرفته، انتظار داریم تا مصرف شیشه در بین معتادان کمتر شود.

آماری از تعداد معتادان شیشه‎ای وجود ندارد

مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در خصوص آمار معتادان شیشه‎ای خاطرنشان کرد: تحقیقی در مورد میزان مصرف‌کنندگان مواد مختلف و محرک انجام نشده است، اما طرح‎های مطالعاتی وجود دارد که نتایج آن به چاپ خواهد رسید.

براتی با اشاره به وضعیت اعتیاد در گلستان تصریح کرد: با توجه به خدماتی که به افراد متقاضی از سوی بهزیستی انجام می‎شود، خوشبختانه وضعیت مناسبی را نسبت به سال گذشته دارد.

وی عنوان کرد: در بحث پیشگیری به طور جدی در سال ۱۳۹۰ نگرانِ گلستان در حوزه مراکز ارائه‎دهنده خدمات، بخش اقامتی میان‎مدت «کمپ‎ها»، مرکز TC و مراکز سرپایی بودیم که خوشبختانه نگرانی‎ها کمتر شده و وضعیت بهتری در گلستان احساس می‎شود.

۲۰۰ میلیون تومان اعتبار در اختیار بهزیستی گلستان

مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور افزود: تیم‌های اجتماع‌محور در سال گذشته بین چهار تا شش تیم بود و اکنون به ۲۰ تا ۲۵ تیم افزایش یافته است و در دانشگاه‎ها، محله‎های شهری و روستایی این فعالیت‎ها وسیع‎تر شده است.

براتی با بیان اینکه اعتبارات خوبی برای گلستان نسبت به سال گذشته درنظر گرفته شده است، بیان داشت: بیش از ۲۰۰ میلیون تومان از منابع بهزیستی، ستاد مواد مخدر، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اختیار بهزیستی گلستان قرار گرفت و اعتباری بالغ بر ۱۰۱ میلیون تومان دیگر نیز در راه است.

وی اضافه کرد: تلاش داریم اعتبارات دیگری نیز تا پایان سال علاوه بر اعتبارات مذکور برای بهزیستی گلستان جذب کنیم و این انتظار وجود دارد در حوزه خدمات پیشگیری، درمان و کاهش آسیب‎ها شاهد فعالیت‎های بهتری در گلستان باشیم.

TC به بخش غیردولتی واگذار می‎شود

مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در خصوص TC اظهار داشت: TC ساختاری است که درمان حساب شده‎ای با بخش‎های مختلف درمانی در آن دیده شده و افراد در TC نزدیک به سه ماه هستند و بعد از ترخیص نیز وضعیت آنها پیگیری می‎شود.

براتی در پایان اذعان داشت: در سال گذشته به دلیل مشکلات کمبود اعتبار دچار مشکلاتی در حوزه TC کشور شدیم، اما امسال با حضور کارشناسان استانی به این نتیجه رسیدیم که چند تا از TC های نمونه و دولتی را نگه داریم و بقیه را به بخش غیردولتی واگذار کنیم.

منبع: تارنمای سازمان بهزیستی کشور مورخ ۶ اسفند ۹۱