ضرورت راه اندازی پژوهشگاه های مددکاری اجتماعی در کشور

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با تاکید بر تقویت هماهنگی بین دانشگاه و اجرا در حوزه مددکاری اجتماعی، گفت: اکنون زمان آن فرا رسیده است که پژوهشگاه های مددکاری اجتماعی در کشور راه اندازی شود.

حسن موسوی چلک روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: داده ها و یافته های پژوهشگاه ها منبع موثقی در حوزه اجتماعی خواهد شد و خواهد توانست برای بسیاری از آسیب های اجتماعی ، راه حل های درمانی و راهکارهای پیشگیرانه ارائه دهد.
وی خاطرنشان کرد: باید از ظرفیت های تخصصی سایر علوم اجتماعی و انسانی بهره بیشتر بگیریم و رویکرد چند نهادی را در جامعه تقویت کنیم و از تمام ظرفیت های موجود برای بستر سازی برای ارتقای کیفیت زندگی مردم وسلامت اجتماعی بهره بگیریم.
رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران تاکید کرد: در چشم انداز مددکاری اجتماعی باید به آینده نگری، سلامت نگری و نیاز محور بودن خدمات این حوزه اهمیت بدهیم درحالیکه اکنون مشکل محور است و تلاش دارد به درمان مشکلات مردم بپردازد.
موسوی چلک خاطرنشان کرد: قبل از آنکه برای مردم مشکل اجتماعی ، ایجاد شود باید آن را رصد کنیم چراکه مددکاران اجتماعی با مردم سر و کار دارند و باید جلوتر از مسائلی باشند که در جامعه ظهور پیدا می کند.

photo_۲۰۱۷-۱۰-۱۲_۰۱-۳۳-۲۳
وی ادامه داد: مددکاری اجتماعی در ایران باید بتواند تولید دانش بومی داشته و در تولید دانش جهانی در حوزه مددکاری اجتماعی نیز سهیم باشد.
رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با تاکید بر ضرورت ثبت تجارب مددکاری اجتماعی در ایران و انتقال آن به جامعه جهانی، اظهار داشت: لازم است که مددکاران از ظرفیت فضای مجازی در عرصه های مختلف آموزشی و ارائه خدمات، بهره بیشتری ببرند و از سوی دیگر بطور مستمر ارتباط خود را با مراکز علمی دنیا، حفظ کنند.
موسوی چلک از مددکاران اجتماعی خواست مستندسازی اقدامات را جدی بگیرند و سواد رسانه ای و سواد فضای مجازی خود را افزایش دهند.
وی تاکید کرد: توسعه کیفی آموزش بسیار مهم است اما نهادهای دیگر نیز در این زمینه وظایفی دارند و بطورمثال دانشگاه ها باید نقش محوری خود را در این زمینه ایفا کنند.
وی ادامه داد: همچنین خدمات مددکاران اجتماعی باید خانواده محور واجتماع محور باشد و لازم است که مددکاری اجتماعی فعال ونیاز محور را جایگزین مددکاری اجتماعی منفعل و مشکل محور کنیم.
موسوی چلک تاکید کرد: باید استراتژی های خود را بازبینی کنیم و مقوله هایی کلان مانند مسئولیت اجتماعی و مطالبه گری اجتماعی را جدی بگیریم و از کار صرف با فرد فراتر برویم.