عدم استفاده کارآمد از ظرفیت دین برای الگوسازی در حوزه اجتماعی

سیدحسن موسوی چلک
سیدحسن موسوی چلک

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به به اینکه از ظرفیت دین برای الگوسازی در حوزه اجتماعی استفاده کارآمدی نشده است، گفت: رویکرد دین اسلام، سلامت محوری است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کردستان، موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در پنجمین همایش ملی آسیب‌های پنهان که امروز، چهارم دی در دانشگاه کردستان برگزار شد، با اشاره به به اینکه از ظرفیت دین برای الگوسازی در حوزه اجتماعی استفاده کارآمدی نشده است، اظهار کرد: رویکرد دین اسلام، سلامت محوری است.

وی افزود: در آیات قرآن کریم بر نقش و جایگاه سالمندان توجه ویژه‌ای شده است، علیرغم تأکیدات دین در این زمینه ما امروز شاهد سالمندان آزاری بین خانواده‌ها هستیم.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اعلام اینکه نظام برنامه‌ریزی ما باید خانواده محور باشد، تأکید کرد: برای موفقیت در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی باید سنجش وضع موجود بدون هیچگونه ترسی صورت گیرد تا بتوان راهکارهای مناسبی براساس خانواده محوری ارائه کرد.

جامعه ما امروز نیازمند شادی و سلامت روح و روان است

وی با اشاره به اینکه جامعه ما امروز نیازمند شادی و سلامت روح و روان است، بیان کرد: روی آوردن به مواد مخدر صنعتی، مشروبات الکلی، فضای مجازی و … همگی به خاطر نیاز به شادی به وجود آمده است.

موسوی‌چلک بیان کرد: به دلیل برنامه ریزی های مختلف و توجه ویژه به این بخش در آیین عزاداری‌ها مختلف تشکل‌های مردم نهاد و هیأت‌های مذهبی بدون هیچگون چشم داشتی ورود پیدا کرده اند، اما برای  شادی همه منتظر اقدام از سوی دولت هستیم.

وی با اعلام اینکه ما در کشور اسلامی ایران آیین‌ها و مراسم‌های مختلف شادی را داریم که ریشه در فرهنگ ایران اسلامی دارد، ادامه داد: هر کدام از ما باید عامل شادی برای خود، خانواده و اجتماع باشیم که اگر اینگونه باشد حرکت جامعه برای رفع معضلات اجتماعی مثمر ثمر خواهد بود.

فقر محبت در خانواده منشاء بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اعلام اینکه امروزه سفره خانواده‌ها سه ضلعی شده و یک ضلع آن را رسانه تشکیل می دهد، عنوان کرد: در رسانه‌های ما به عنوان پرنفوذترین و تأثیرگذارترین عامل بر روی مردم تاکنون هیچگونه برنامه‌ریزی خاصی صورت نگرفته است که همین امر جامعه را به سمت آسیب‌های اجتماعی هدایت می‌کند.

وی از فقر محبت در خانواده به عنوان منشاء بسیاری از آسیب‌های اجتماعی نام برد و بیان کرد: این امر مستلزم آموزش‌های لازم به خانواده‌هاست.

موسوی‌چلک با اشاره به اینکه اگر ما امروز به دنبال مقابله با ناتوی فرهنگی هستیم باید خانواده ها را تقویت کنیم،  بیان کرد: جنگ نرم، جنگ اندیشه است و ما باید با اندیشه به این میدان کارزار سخت برویم.

وی با اعلام اینکه جنگ نرم علی رغم اینکه جنگی خنثی و ساکن است ولی کشور را زمین گیر می کند، عنوان کرد: برای مقابله با این معضل ما باید سازوکار و برنامه ریزی مان را به گونه ای تغییر دهیم که رویکردها را عوض کند.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران  با اشاره به اینکه بزرگترین ضعف در حوزه اجتماعی عدم استفاده از ظرفیت شهرداری ها برای مقابله با آسیب های اجتماعی است، افزود: شهرداری ها در سراسر جهان به عنوان یک نهاد خدماتی و فرهنگی فعالیت می کند اما در کشور ما فقط در بخش زیست محیطی وارد شده اند و این خود یک معضل است.

وی با اشاره به اینکه ما نمی خواهیم مردم در حوزه اجتماعی مطالبه گری کنند، اعلام کرد: عدم مطالبه گری مردم در حوزه اجتماعی یکی از ضعف های بزرگ کشور محسوب می شود.

موسوی‌چلک با اشاره به اینکه کوچکترین مشکل در حوزه اقتصادی و سایر حوزه ها با برخوردهای شدید از سوی مردم و رسانه ها رو به رو می شود، یادآور شد:حوزه اجتماعی فاقد هرگونه مدافعی در این بخش است و هیچ تشکل دولتی یا غیر دولتی مدافع حوزه اجتماعی نیست.

 منبع: خبرگزاری ایکنا