فرزندان خانواده های زن سرپرست از مادرانشان فرمانبرداری نمی کنند

عضو هیات مدیره انجمن مددکاران اجتماعی ایران با بیان اینکه ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارد گفت: ۴۳درصد زنان سرپرست خانوار در دو دهک پایین درآمدی هستند.

دکتر سید محمد حسین جوادی، متخصص و پژوهشگر و عضو هیات مدیره انجمن مددکاران اجتماعی ایران در کارگاه آموزشی زنان سرپرست خانوار گیلان در تالار حکمت با اشاره به اینکه از هر سه ازدواج یکی منجر به طلاق می‌شود، گفت: قریب به ۱۲میلیون نفر در سکونت‌گاه‌های غیر رسمی زندگی می‌کنند که بار این آمار بیشتر بر روی زنان است.

وی با اشاره به اینکه بالغ بر ۷۰درصد زندانیان را افراد متاهل تشکیل می‌دهند، اظهار کرد: ما سالانه نزدیک به ۶۰۰هزار نفر ورودی به زندان‌های کشورمان داریم که علی رغم اینکه این آمار پسندیده دین و کشور ما نیست اما بنا بر مشکلات، این اتفاق وجود دارد.

جوادی اذعان کرد: بر اساس سرشماری سال ۹۰ اعلام شد از ۲۱میلیون خانوار در کشور دو میلیون و ۶۰۰ هزار زن سرپرست خانواده هستند.

وی بیان کرد: ۴۳درصد خانواده‌های زن سرپرست خانوار از دو دهک پایین درآمدی و ۱۳درصد آنها در دو دهک بالای درآمدی هستند.
dr-mohamadhossainjavadi

جوادی با بیان اینکه ۶۹درصد از فرزندان زنان سرپرست خانوار از آنان فرمانبری لازم را ندارند، تاکید کرد: بر اساس پژوهش‌های انجام شده عمده ترین مشکلات و نیازهای زنان سرپرست خانوار مشکلات اقتصادی، فرهنگی و آموزشی، اجتماعی، روانی و… است.

وی در ادامه توجه به مدل بومی استانی را برای ارایه خدمات دستگاه‌هایی مثل کمیته امداد و بهزیستی به این خانواده‌ها ضروری دانست و گفت: در حمایت اجتماعی باید برنامه‌های بازار کار، مساعدت اجتماعی و بیمه های اجتماعی را انجام داد.

این عضو هیات مدیره انجمن اضافه کرد: در این راستا باید حمایتهای بیمه ای افزایش و مساعدت اجتماعی کاهش یابد.

وی با تاکید بر اینکه ما در توانمندسازی مددجویان به دنبال اقتدار مندی هستیم، خاطر نشان کرد: مددجو باید این توانمندی را در رفتار و قابلیت های خود احساس کند تا نتیجه بهتر حاصل شود.

وی همچنین در ادامه نتیجه توانمند سازی را افزایش خود آگاهی، توانایی، سازماندهی، کنترل بر منابع و … برشمرد.