لزوم افرایش اعتبارات سازمان های حمایتی و اجتماعی در بودجه ۹۲

سیدحسن موسوی چلک
سیدحسن موسوی چلک

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران از نمایندگان مجلس خواست نگاه ویژه‌ای را به دستگاه‌های حمایتی از جمله بهزیستی و کمیته امداد داشته باشند، گفت: اعتبارات این دستگاه‌ها باید در سال جاری افزایش یابد.

سید حسن موسوی چلک در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس اظهار داشت: یکی از مهمترین دغدغه های مدیران کشور در هر سال مربوط به بودجه است.

وی تصریح کرد: در ماده یک قانون محاسبات عمومی کشور مصوب۱ مهر مجلس شورای اسلامی در تعریف بودجه آمده است که بودجه کل کشور برنامه‌ مالی است که برای یک سال مالی تهیه می‌شود و حاوی پیش بینی درآمدها و سایر منابع تامین اعتبار و برآورد هزینه‌ها برای انجام عملیات است که منجر به نیل به سیاست‌ها و هدف‌های قانونی می‌شود.

چلک بیان داشت:بر اساس نرخ تورم اعلام شده و شرایط اقتصادی کشور این انتظار می‌رود که در بودجه هزینه‌ای سال ۱۳۹۲ با گروه های دارای نیاز های خاص توجه ویژه تری شود.چرا که نمی‌توان تاثیر شرایط اقتصادی بر کاهش یا افزایش مشکلات اجتماعی را انکار کرد.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران افزود: با توجه به لایحه بودجه و تحلیلی که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی از بودجه به عمل آورده است نشان می دهد که از کل بودجه کشور اعتبارات فصل رفاه و تامین اجتماعی(نه وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی) نزدیک به ۳۷۴ هزار میلیارد ریال است که حدود ۵/۱۹ درصد از بودجه عمومی دولت را به خود اختصاص می‌دهد که حدود ۹/۲۰ درصد نسبت به سال قبل رشد مثبت داشته است.

چلک ادامه داد:اعتبارات  امور حمایتی ۵/۱۲ درصد از رشد برخوردار بوده است.حوزه کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی در تمامی دستگاه‌ها و ستادها از جمله ستاد مبارزه با مواد مخدر و … تنها  نیم درصد از اعتبارات حوزه رفاه و تامین اجتماعی را شامل می شود که نسبت به سال قبل۳/۵ درصد کاهش داشته است.

وی افزود:در حوزه اعتبارات امداد و نجات نیز از کاهش ۵/۱۲ درصدی برخوردار است. اعتبارات کمیته امداد تنها ۷/۱ درصد رشد داشته و سازمان بهزیستی۸/۱۲ درصد رشد داشته است.ستاد مبارزه با مواد مخدر از کاهش ۷ درصدی در لایحه بودجه برخوردار شد.هلال احمر ۳/۴  درصد کاهش داشته است.در بعضی از سازمان‌ها نیز از جمله بنیاد شهید وامور ایثارگران، سازمان بیمه سلامت ایران،تامین اجتماعی، صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و …عشایر و… شاهد رشد اعتبارات بودیم.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: از نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتظار می‌رود با توجه به آمارهای مولفه‌های اجتماعی کشور در حوزه‌های مختلف مسایل مربوط به خانواده، جرایم و آسیب‌های اجتماعی، مواد مخدر و روانگردان، طلاق، زندانیان، سکونتگاه‌های غیر رسمی، آسیب‌های اجتماعی ناشی از فضای مجازی، جنگ نرم (ناتوی فرهنگی)، وقوع حوادث و سوانح طبیعی(حادثه خیزی کشور در حوزه سوانح طبیعی) و … که در بخش هزینه ای بودجه  اعتبارات دستگاه های مرتبط از جمله سازمان بهزیستی کشور،کمیته امداد، هلال احمر، ستاد مبارزه با مواد مخدر، سازمان مدیریت بحران، سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور و حتی انجمن حمایت از خانواده زندانیان باید مورد توجه ویژه تری در بودجه ۹۲ قرار گیرند.\

منبع: خبرگزاری فارس