مؤلفه‌های اجتماعی وزیر آینده تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت یازدهم

سیدحسن موسوی چلک
سیدحسن موسوی چلک

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به برنامه وزیر پیشنهادی حجت‌الاسلام روحانی برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: مؤلفه‌های اجتماعی خوبی در برنامه‌های ربیعی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به بحث توانمندسازی و همچنین پیش‌بینی و کاهش آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد.

سید حسن موسوی چلک در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس، اظهار داشت: با ادغام سه وزارتخانه (رفاه و تأمین اجتماعی، تعاون و کار) وزارتخانه بزرگی تحت عنوان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشکیل شد که امروزه بزرگترین وزارتخانه اجتماعی در کشور محسوب می‌شود.

وی با توجه به وظایف قانونی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان داشت: باید مؤلفه‌های مختلفی مورد توجه مسئولان این وزارتخانه قرار گیرد.

موسوی چلک ادامه داد: با تعامل و وظایف بر مبنای اسناد بالادستی و سایر قوانین مرتبط با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌توان گفت: وظیفه اجتماعی بسیار پررنگی بر این وزارتخانه نهاده شده است به گونه‌ای که از قبل از تولد تا بعد از وفات افراد، توسط این وزارتخانه و سازمانهای تابعه به مردم خدمات مختلفی ارائه می‌شود.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در ادامه با توجه به معرفی وزیر پیشنهادی حجت‌الاسلام روحانی رئیس جمهور دولت یازدهم برای وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأکید کرد: هر کسی که به عنوان وزیر برای این وزارتخانه معرفی شود نمی‌تواند در همه این حوزه‌ها تسلط کافی داشته باشد مگر اینکه از نظر سابقه تحصیلی در یکی از مقاطع کارشناسی ارشد در حوزه علوم اجتماعی تحصیل کرده باشد.

وی در ادامه در خصوص ربیعی به عنوان وزیر پیشنهادی حجت‌الاسلام روحانی برای تصدی‌گری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ربیعی دارای سوابق آموزشی طولانی در این حوزه و در دانشگاه‌های معتبر کشور دارد و مقالات متعددی در حوزه اجتماعی نوشته است و می‌توان گفت که از نظر دانش اجتماعی شرایط لازم را برای تصدی این پست دارد و در واقع امور اجتماعی را می‌شناسد.

موسوی چلک خاطرنشان کرد: در برنامه‌های پیشنهادی ربیعی برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که به مجلس ارسال شده است دارای نکات قابل توجهی است به طوری که برای حذف مورد رفاه، تعاون و کار برنامه‌های خوبی را پیش‌بینی کرده است.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران تصریح کرد: برنامه‌های پیشنهادی ربیعی در حوزه اجتماعی نشان می‌دهد که به چند نکته توجه شده است که از جمله این نکات می‌توان به توانمندسازی جامعه هدف و بسترسازی برای مشارکت سازمان‌های غیردولتی در حوزه اجتماعی و نقشی که این تشکل‌ها در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌ها به عنوان شرکای اجتماعی می‌توانند داشته باشند، اشاره کرد.

وی ادامه داد: توجه به سطوح مختلف و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و کنترل و کاهش آن در برنامه‌های پیشنهادی آقای ربیعی به خوبی صورت گرفته است و این نشان می‌دهد که وی به اهمیت نقش این وزارتخانه در این حوزه به خوبی واقف است.

موسوی چلک استفاده از تمام ظرفیت‌ها در حوزه آسیب‌های اجتماعی و نقش خانواده و جامعه در این زمینه را و توسعه و تقویت آن را از دیگر موارد مهم در برنامه ربیعی برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دانست و گفت: در این حوزه نیز برنامه‌های خوبی پیش‌بینی شده است.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران بیان داشت: در حوزه مداخله از جمله اورژانس اجتماعی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های دینی، فرهنگی و رسانه‌ای در زمینه پیشگیری سطح اول در حوزه‌ آسیب‌های اجتماعی و معلولیت‌ها نیز برنامه‌های خوبی پیش‌بینی شده است.

موسوی چلک خاطرنشان کرد: توجه مسائل و نیازهای افراد دارای نیازهای خاص از جمله معلولان، زنان سرپرست خانوار، کودکان و … در برنامه‌های ربیعی به مجلس پیشنهاد شده است که تمامی این برنامه‌ها در راستای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

وی افزود: برنامه‌های ارائه شده یک بخش از کار است ولی انتخاب افراد در مسئولیت‌های مختلف در اجرایی شدن این برنامه‌ها بسیار تأثیرگذار است لذا با توجه به اینکه مهمترین مشکل ما در حوزه اجتماعی، مشکل قوانین و حتی مشکل مالی نیست باید در انتصاب مدیران برای دستگاههای اجرایی دقت ویژه‌ای شود و در غیر این صورت برنامه‌های مدنظر فقط روی کاغذ خواهد بود.

موسوی چلک تصریح کرد: فراموش نکنیم که امنیت اجتماعی پایدار فقط با تقویت حوزه‌های اجتماعی و با رویکردهای اجتماعی و فرهنگی امکانپذیر است و در غیر این صورت آنچه که این امنیت را به طور جدی در آینده تهدید می‌کند غفلت از این حوزه‌هاست لذا توجه به سلامت اجتماعی باید سرلوحه برنامه‌های وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی باشد.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران ادامه داد: این انجمن بدون هیچگونه چشم‌داشتی و تنها به عنوان یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین تشکل اجتماعی آمادگی خود را برای هر گونه همکاری با وزیری که از مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد بگیرد اعلام می‌کند تا انشاءالله در سایه این تعامل شاهد جامعه‌ای سالم‌تر و مردمی بانشاط‌تر باشیم.

منبع: خبرگزاری فارس