مداخله به زور در مددکاری اجتماعی معنا ندارد /رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در گفتگو با ایسنا

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران: مداخله به زور در مددکاری اجتماعی معنا ندارد رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با تاکید بر ضرورت واگذاری پیشگیری اجتماعی به مددکاران اجتماعی گفت: مددکاران اجتماعی موثرترین نقش را در حوزه پیشگیری دارند و هر چه توجه به پیشگیری اجتماعی افزایش یابد، قضازدایی بیش از پیش تحقق یافته و ورودی به زندان‌ها کاهش می‌یابد.   حسن موسوی چلک در گفت‌وگو با خبرنگار «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با تاکید بر اینکه مراجعه به مددکاران اجتماعی باید به صورت خودمعرف باشد، اظهار کرد: مداخله به زور در مددکاری اجتماعی معنا ندارد، اساس کار مددکاران و اورژانس اجتماعی، مراجعات خودمعرف است، البته گاهی نیاز به حمایت سیستم قضایی و انتظامی وجود دارد.   وی افزود: آنچه بیش از هر چیز دیگری در این میان اهمیت دارد، شناسایی مددکاران اجتماعی به عنوان ضابط اجتماعی در قوانین حاکم بر کشور است، در این میان تنها لایحه‌ای که این نقش را نه با این نام بلکه با این مضمون برای مددکاران اجتماعی تعریف کرده است،‌لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان است.   به گفته رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان، ۱۶ بار نام مددکار اجتماعی ذکر شده است و سراسر این لایحه زبان و ادبیاتی مددکارانه دارد.   موسوی چلک در ادامه تاکید کرد: باید هماهنگی بین واحدهای مختلف در صورت ضرورت مداخله افزایش یابد، اما ضروری است که این فرهنگ در جامعه نهادینه شود که مراجعه به مددکار و استفاده از خدمات مددکارانه باید به صورت خودمعرف باشد و مددکاران در کنار مردم قرار دارند و حامی آنها هستند و آنگاه نیاز به مداخله با حضور سیستم قضایی کاهش می‌یابد.

بیش از ۹۵ درصد مراجعات به اورژانس اجتماعی خود معرف است و تنها پنج درصد مداخلات نیاز به حکم قضایی و مداخله نیروی انتظامی دارد و ضروری است این پنج درصد نیز کاهش یابد.

 

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در ادامه عنوان کرد: بیش از ۹۵ درصد مراجعات به اورژانس اجتماعی خود معرف است و تنها پنج درصد مداخلات نیاز به حکم قضایی و مداخله نیروی انتظامی دارد و ضروری است این پنج درصد نیز کاهش یابد.   وی همچنین در زمینه میزان بهره‌مندی مددکاران اجتماعی از بیمه‌های اجتماعی عنوان کرد: مددکاران اجتماعی در هر ارگانی که جذب شوند، تابع قراردادهای مورد تائید بوده و از بیمه‌های اجتماعی نیز برخوردار می‌شوند و باید گفت عموما مددکاران اجتماعی از بیمه‌های لازم برخوردار هستند.

در روند واگذاری و تعیین تعرفه کلینیک های مددکاری اجتماعی قوی تر عمل شود

چلک در ادامه با اشاره به کلینیک‌های مددکاری اجتماعی عنوان کرد: دغدغه ارائه خدمات اجتماعی با استفاده از ظرفیت‌های غیردولتی از استراتژی‌های موفق در سراسر دنیاست و کشور ما نیز از این امر مستثنی نیست و واگذاری بخشی از امور که حاکمیتی نیست به تشکل‌های غیردولتی از جمله کلینیک‌های مددکاری، تجربه موفقی است و در صورتی که در روند واگذاری و تعیین تعرفه قوی‌تر عمل شود، این تجربه موفق‌تر خواهد بود.   رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در ادامه گفت: سازمان بهزیستی از نظر واگذاری خدمات به بخش دولتی حداقل از نظر کمی از سازمان‌های دولتی موفق است و می‌توان به واگذاری‌ فعالیت‌ها در بخش بیماران روانی، اعتیاد، مشاوره، مراکز شبانه‌روزی، مهدهای کودک، گروه‌های همیار و … اشاره کرد.   چلک ادامه داد: در حال حاضر شاهدیم نهادهای عمومی غیردولتی از جمله کمیته امداد امام خمینی و شهرداری نیز به سمت اجرای خدمات اجتماعی از طریق بخش غیردولتی سوق یافته‌اند و لازم است که اشکالات اجرا در زمینه تعیین تعرفه و … ارزیابی و پایش شود.

تصویب طرح سازمان نظام مددکاری در گرو تصویب طرح ناظر بر فعالیت سازمان‌های غیردولتی در مجلس است

وی در بخش دیگری از گفت‌وگویش با ایسنا در زمینه طرح سازمان نظام مددکاری اجتماعی، اظهار کرد: این طرح در آذرماه در مجلس اعلام وصول شد و در دی ماه در کمیسیون اجتماعی و بهداشت مجلس مورد بررسی قرار گرفت، اما از آنجایی که طرح ناظر بر سازمان‌های غیردولتی مسکوت مانده بود و تصویب طرح سازمان نظام مددکاری نیز مستلزم تصویب طرح مذکور بود، بررسی آن به مجلس فعلی موکول شد.   رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در ادامه تشریح کرد: طرح ناظر بر فعالیت‌ سازمان‌های غیردولتی در سال ۸۹ در کمیسیون اجتماعی مطرح شد و ۲۶ ماده از آن در فروردین ۹۰ در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت و یکی از بندهای این طرح مربوط به سازمان‌های صنفی است و عنوان می‌کند که پس از تصویب این طرح تمام سازمان‌های صنفی باید مجوز خود را مجددا به ثبت برسانند.   چلک ادامه داد: طرح ناظر بر فعالیت‌ سازمان‌های غیردولتی بنا بر پیشنهاد نمایندگان مجلس و نظر مرکز پژوهش‌های مجلس مسکوت ماند و به مجلس فعلی موکول شد و باید دید در این رابطه در مجلس فعلی چه تصمیماتی اخذ می‌شود.   وی در ادامه در زمینه روند توسعه رشته مددکاری اجتماعی عنوان کرد: نسبت به گذشته که تنها این رشته در یک دانشکده و یک مقطع تدریس می‌شد، شاهد رشد مناسبی هستیم و در حال حاضر رشته مددکاری اجتماعی از مقطع کاردانی و دکتری و در تمام دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی تدریس می‌شود، گرچه ضروری است که سرفصل‌های دروس این رشته مورد بازنگری قرار گیرد.   رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در بخش دیگری از گفت‌وگویش با ایسنا، با تشریح انتظارات مددکاران اجتماعی عنوان کرد: انتظار می‌رود امور اجتماعی جدی‌تر گرفته شود و از مددکاران اجتماعی در سیاست‌‌گذاری‌های اجتماعی استفاده شود، چرا که در دنیا سیاست‌گذاری‌های اجتماعی بر مبنای اطلاعات مددکاران اجتماعی انجام می‌شود.   چلک افزود: رصد واقعی آنچه در جامعه اتفاق می‌افتد، توسط مددکاران اجتماعی انجام می‌شود و این افراد جدیدترین و به روزترین اطلاعات را در تمام حوزه‌های اجتماعی به سبب توزیع و پراکندگی در سطوح مختلف و دسترسی مناسب‌شان در اختیار دارند.

نامگذاری روزی به نام مددکاران اجتماعی در تقویم رسمی کشور یک ضرورت است

وی در ادامه با تاکید بر ضرورت نامگذاری روز مددکاران اجتماعی در تقویم رسمی کشور، گفت: ۲۷ سال است که روز ولادت حضرت علی (ع) به عنوان روز مددکاران اجتماعی جشن گرفته می‌شود، اما همچنان شاهدیم که شورای فرهنگ عمومی هنوز به جمع‌بندی کافی برای نامگذاری این روز به نام مددکاران نرسیده است و این در حالی است که اقشار مختلف از جمله معلمان، کارگران،‌ دانش‌آموزان و… در تقویم روزی به نام خود دارند، ضمن اینکه نامگذاری روز مددکار‌ قدردانی از افرادی است که به آسیب‌‌دیدگان جامعه و عزیزترین مخلوقات خداوند خدمت می‌کنند.   رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در ادامه با اشاره به سابقه ۵۵ساله مددکاری اجتماعی در ایران اظهار کرد: بنیانگذار مددکاری اجتماعی در دانشگاه‌های ایران، ستاد فرمانفرمایان است، اما در حال حاضر شاهد هستیم که برخی به دروغ مدعی بنیان‌گذاری و یا ناجی‌ بودن مددکاری اجتماعی را دارند و این در حالی است که این افراد نه تنها مددکاری اجتماعی را نجات ندادند، بلکه چاه‌ها و چاله‌های زیادی را در مسیر مددکاری اجتماعی ایجاد کرده‌اند.   چلک همچنین گفت: برخی از افراد خارج از قوانین و مقررات کشور با رسانه‌های خارجی مصاحبه کرده و خود را نماینده انجمن مددکاران یا نماینده جامعه مددکاری عنوان می‌کند و انجمن مددکاری این را وحی می‌داند و به عنوان نماینده این انجمن باید بگوییم که مددکاران در چارچوب قوانین و مقررات کشور فعالیت کرده و صحبت می‌کنند و از گذشته دور تاکنون هدف انجمن مددکاران خدمت به هم‌وطنان خود بوده است.   وی در ادامه با تاکید بر اینکه مددکاران اجتماعی حق دارند مدیریت سلامت اجتماعی در جامعه را بر عهده داشته باشند، اظهار کرد: لازم است موضوع پیشگیری اجتماعی به مددکاران اجتماعی واگذار شود، چرا که مددکاران اجتماعی موثرترین نقش را در حوزه پیشگیری دارند و هر چه توجه به پیشگیری اجتماعی افزایش یابد، قضازدایی بیش از پیش تحقق یافته و ورودی به زندان‌ها کاهش می‌یابد.   رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در پایان از برگزاری بزرگداشت روز مددکار در بیست‌وسوم خرداد ماه در وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و پخش سرود ملی مددکاران اجتماعی برای نخستین‌بار در این روز خبر داد.

 

ایسنا/بخش اجتماعی /شنبه ۱۰ تیر ۹۱