مددکاران، علی یارتان باد!

روز پنجشنبه دوم اردیبهشت‌ماه مصادف با ولادت علی(ع) امیرمومنان بزرگترین حامی فقرا و نیازمندان بود، شخصیتی که در زمان زمامداری‌اش بر کوفه شب‌هنگام به‌دور از چشم دیگران پشته‌ای از نان و خرما به در خانه فقرا و نیازمندان کوفه می‌برد؛ تنها امیری که در دوران امامتش بر کوفه از فرزند زن بی‌سرپرستی مراقبت می‌کرد تا آن زن نان شام خود و فرزندش را در تنور بپزد، راستی این علی(ع) کیست که همه جهان در حیرت از اوست.
بزرگان مددکار اجتماعی با دانایی و خردمندی، روز ولادت علی(ع) را روز مددکار اجتماعی نامیدند و با این انتخاب، مسئولیت بزرگی را پذیرفتند. مددکاران اجتماعی، این انسان‌های درد آشنایی که افتخارشان پیروی از تنها قدرت بی‌نظیری است که وجودش وقف توسعه دینداری، انسانمداری، راز نگهداری و فداکاری بود و نصیبش درنهایت شهادت در محراب بود.
مددکاران اجتماعی نیز ایثارگرانه در مسیری علی‌گونه گام‌می‌گذارند. حمایت از یتیمان بی‌سرپرست پرورش نسلی است که آینده‌سازان کشور هستند لیکن نگرانی اصلی جامعه آسیب‌دیدگان اجتماعی و افراد در معرض آسیب چون معتادان، منحرفان اجتماعی و ولگردان خیابانی، زورگیران و بزهکاران و بعضا حاشیه‌نشینان هستند که در معرض آسیب‌اند.
این آسیب‌ها نیازمند کارشناسانی است که به یاری جامعه برخیزند و این دردهای بزرگ را بکاوند و برای آن درمانی بجویند. مددکاران اجتماعی متخصصانی هستند که با دانشی که دارند و مهارت‌هایی که برای یاری‌رسانی به اقشار آسیب‌پذیر آموخته‌اند می‌توانند به یاری جامعه بشتابند.
مددکاران می‌توانند با این اقشار آسیب‌پذیر به گفت‌وگو بنشینند دردشان را التیام بخشند، آنان را درک کنند، استعدادهای آنان را کشف کنند به توانشان بیفزایند، آنان را برای فراگیری آموزش حرفه‌ای تشویق و هدایت و در دلشان امید ایجاد کنند تا شاید از اقشار آسیب‌پذیر بودن فاصله گیرند و در مسیر توانمند‌شدن هدایت شوند.
از جهت دیگر، مددکاران اجتماعی در شرایطی که حدود ٢٠درصد جوانان بیکار و حدود ٢‌میلیون نفر درگیر اعتیاد هستند و علاوه‌بر آسیبی که به خودشان می‌رسانند همسر و فرزندانشان را نیز به‌سمت آسیب سوق می‌دهند و درحالی‌که آمار طلاق به حد نگران‌کننده بالای ٢٠درصد رسیده است و فرزندان طلاق در معرض آسیب هستند و کودکان خیابانی چهره شهر را به زشتی آراسته‌اند، مسئولیت بسیار سنگینی برعهده دارند تا با کمک جامعه‌شناسان و همیاری برنامه‌ریزان آرامش اجتماعی را به جامعه برگردانند.
مددکاران اجتماعی در دستگاه‌های اجتماعی مثل سازمان‌بهزیستی، کمیته‌امداد، وزارت‌بهداشت و موسسات‌خیریه، نقش اول را در کاهش آلام نیازمندان و امیدبخشی به آسیب‌دیدگان برعهده دارند، این درحالی است که قوانین حمایتی و پشتیبانی‌کننده از مددکاران اجتماعی برای اجرای برنامه‌ها، طرح‌ها و اقدامات‌شان به حد نیاز وجود ندارد و منابع‌مالی سازمان‌های حمایتی در مقابل نیازها بسیار محدود و ناکافی است، لیکن حداقل انتظار از این دستگاه‌ها آن است که با استفاده از فرصت گرانقدر ولادت امیرمومنان سپاسگزاری و تقدیر شایسته کنند از این‌همه ایثارگری این عزیزان، تا شمع‌های افروخته به چراغ‌های روشنی‌بخش بدل شوند. از خداوند بزرگ سلامتی و بهروزی برای همه این عزیزان آرزومندیم و سپاسگزار زحمات‌شان هستیم، علی یارشان باد.635813862171563079